IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Електромобилите: Защо Румъния може, а България - не

Северната ни съседка отпуска до 11 420 евро помощ при покупка на електрическа кола

Електромобилите: Защо Румъния може, а България - не

"Социалният фактор" е дежурното извинение на българските власти, че не полагат почти никакви усилия да налагат по-малко замърсяващи автомобили по пътищата. Но това извинение вече изглежда доста кухо на фона на мерките в съседна Румъния - страна със съизмерими доходи и цена на живота.

Електромобилите: Защо Румъния може, а България - не

От 18 май северната ни съседка дава до 11 420 евро субсидия на хората, които решат да си купят изцяло електрически автомобил, и до 5 820 евро за купувачите на плъг-ин хибрид. За сравнение в България стимулите за покупка на електромобил за момента се изчерпват с безплатното паркиране в "Синя зона" в София и с отстъпка от продуктовата такса, на средна стойност 6 лева. За плъг-ин хибридите не се предвиждат никакви отстъпки, дори напротив - системата за изчисляване на пътния данък според мощността ги поставя сред най-скъпите за притежаване автомобили.

Румънските програми за стимулиране на по-чистите автомобили се наричат Rabla Classic и Rabla Plus. По първата всеки, който даде за претопяване автомобил на възраст над 8 години, получава субсидия от 6500 леи (1420 евро). Има и бонус от 1500 леи за онези, които си вземат нова кола с емисии на СО2 под 98 г/км.

По втората купувачите на изцяло електрически автомобили получават по 10 000 евро от държавата, без ангажимента непременно да предадат старата си кола. Спокойно могат обаче да комбинират двете схеми и да получат общо 11 420 евро.

За плъг-ин хибриди (автомобили с електромор и двигател с вътрешно горене, които имат определен пробег само на ток) държавата отпуска 4400 евро помощ.

Схемата на практика превръща електромобилите в съвсем конкурентна алтернатива на нормалните коли. Ако ползват субсидията, купувачите в Румъния могат да вземат VW e-Up! за 15 000 евро, Nissan Leaf за 19 000 евро и Kia Soul EV за 23 000 евро.

Програмата е достъпна и за фирми, и за физически лица, подчерта министърът на околната среда Грациела Гаврилеску. Тя обеща също процедурата за кандидатстване да е максимално бърза.

Електромобилите: Защо Румъния може, а България - не

Румъния от години ползва схеми за насърчаване на новите и по-екологични автомобили, но тази е най-щедрата до момента. Правителството в Букурещ изчисли през миналата година, че постъпленията му от ДДС и други налози върху продадените нови автомобили всъщност надхвърлят с доста парите, отделени за финансиране на схемите.

КОЙ КАКВО ДАВА:

Норвегия: Електромобилите са освободени от мита и ДДС, от годишен данък, от пътни такси, ползват безплатно платените пътища и фериботите, паркират безплатно, имат право да карат в бус-лентите.

Франция: Отстъпка до 6 300 евро от покупната цена за електромобили. Допълнително 3 700 евро за собственици на дизели, които ги заменят за електромобили. Различни други данъчни отстъпки.

Холандия: Електромобилите са освободени от такса за регистриране, от пътен данък и от други такси - общо около 6600 евро годишно.

Великобритания: Правителството покрива до 4500 лири от цената на електромобила. Освободени са от данъци. Други индиректни стимули се определят от местните власти.

Германия: 10-годишно освобождаване от данъци за електромобили плюс 4000 евро директна субсидия. Компании, които купуват електрически коли, получават специални нисколихвени заеми.


 

Тагове: rabla
0 от 500
  • #2
    18 rate up comment 25 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Супер идея! Милионите работещи бедни българи ще спонсорират супер-богатите за да могат последните да си купуват скъпи играчки.
  • #1
    21 rate up comment 28 rate down comment
    Облечен фаджия ( преди 6 години )
    Много пари за съмнителен ефект. Ако държавата иска наистина положителен еко ефект, по-добре да субсидира купуването на електрически скутери и колела. Едно ел. колело струва 1500-2000 лв. 1/3 от сумата да е субсидията, много хора ще се купят и ще ходят с тях на работа.Ама 23 хил. субсидия за кола ми се вижда малко нахално спрямо данъкоплатеца.