IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Колкото и дребни да са, те могат да влошат цялостното поведение на автомобила и да доведат до катастрофа

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Повредите в автомобила обикновено са свързани с допълнителни разходи, а нерядко могат да доведат и до опасни ситуации на пътя. Истината е, че всеки собственик на автомобил трябва да е сигурен в изправността му, както и в това, че всички системи работят оптимално. За съжаление всеки от нас е виждал на пътя автомобили, които са много далеч от това идеално състояние.

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Обикновено повредите се дължат на неглижирането на предшестващите симптоми от страна на собственика, липсата на пари или опасението, че редовното обслужване в официалния сервиз ще е нереално скъпо.

Така или иначе, живеем във време, в което всеки от нас би могъл да бъде добре информиран собственик на автомобил, дори ако не е механик или автомобилен експерт, така че никой не бива да се плаши от стандартното обслужване или от посещение в сервиза.

Намирането на доверен механик не е лесна задача, но това все пак е от “задълженията” и отговорностите на всеки потребител - сам да избере на кого да довери парите си, за да получи в замяна дадена услуга.

За целта всеки шофьор трябва да бъде информиран как работи автомобила му и колко би му коствало обслужването или евентуален ремонт. Хубавото в случая е, че цялата тази информация може да бъде открита онлайн само за няколко минути.

За да поставим началото на шофьорското “образование” подбрахме няколко конкретни части, които са прости като конструкция и евтини за подмяна, но в същото време могата да влошат значително работата на автомобила. Някои от тези компоненти могат да бъде сменени на паркинга без почти никакви инструменти, като тук не дори не става въпрос за крушки или чистачки.

Всеки сервиз с радост би сменил тези части за вас, ако изобщо нямате желание да го свършите сами. Имайте предвид обаче, че ако забравите за съществуването на тези компоненти, рискувате технически проблеми в дългосрочен план, което изобщо не си струва, имайки предвид ниската цена на частите.

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Въздушен филтър/ горивен филтър/ филтър на купето

С редки изключения, всеки един от тези филтри струва жълти стотинки, но много хора пренебрегват нуждата от смяната им. Понякога с колите се случва така, нещо изключително евтино влошава бавно и неусетно работата на автомобила, а собственикът се чуди какво става, без да се досети, че години наред не е сменял нещо, което струва 20 лева, например. Когато става въпрос за филтри, марката е от значение, така че се оглеждайте за филтър в средата на ценовия диапазон. Няма нужда от излишно изхвърляне, но и най-евтините също не са за препоръчване, тъй като не е сигурно колко точно работа вършат.

Задръстен въздушен филтър на двигателя с лекота може да “изяде” няколко конски сили, което освен че ще наруши цялостното усещане зад волана, поставя двигателя под допълнителен товар, а това от своя страна води до увеличен разход на гориво.

При горивния филтър най-често главна роля играе психологията. В много редки и фрапантни случаи запушване тук може да доведе до проблем в двигателя и осезаемо влошаване в работата му, но като знаете, че от проблемът ви делят отново няколко десетки лева, може би е разумно да пътувате спокойни, че сте направили всичко необходимо.

Колкото до филтъра на купето, той може да ви създаде много главоболия от чисто практичен характер. Тези филтри пречистват въздуха, който дишате в купето, но освен това гарантират, че стъклата ви няма да се запотяват. Ако пестите от филтър за купе, не се сърдете на времето и на колата - стъклата ви винаги ще бъдат запотени, което може да е доста опасно.

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Течности: Антифриз/ Трансмисионно масло/ Спирачна течност

Автомобилите с автоматични скорости се нуждаят от регулярна смяна на маслото. Конкретната марка и вискозитет зависят от марката и модела на автомобила - важното е просто да се спазват съответните интервали за смяна. Много хора забравят колко важна е смяната на трансмисионното масло, а впоследствие се хващат за главата, когато стане ясно колко ще струва ремонтът на скоростната кутия. За ваше добро е да не се стига дотам.

Много производители съветват да не се сменя маслото в скоростните кутии, определяйки го като трайно доживот. Проблемът е, че не става ясно колко точно според тях трае животът на един автомобил. В тази връзка отново е важно да сме сигурни, че маслото е свежо. За съжаление, смяната на маслото не е толкова проста задача, тъй като най-често отворът за наливане на новото масло е на много неудобно място, изискващо специална помпа. Все пак услугата не е никак скъпа.

Охладителната течност също е ключов компонент, най-вече през зимата, когато качествата й са разликата между спукан радиатор и безпроблемно работещ автомобил. На всеки няколко години охладителната течност, която е смес от антифриз и вода, трябва да бъде подменяна. За да разберете дали антифризът в сместта е достатъчно, можете да използвате стар трик. Отворете разширителния съд на колата - много е важно да направите това на студен двигател - издърпайте малка част от течността в спринцовка и я поставете във фризер. Ако не замръзне, значи всичко е наред. Иначе се продават много евтини тестери, които могат да ви покажат точните градуси на замръзване на течността. Карането само с вода е възможно, но не е препоръчително дори в по-топли региони на света, тъй като водата означава корозия.

Спирачната течност се грижи за...спирането на автомобила, така че е излишно да подчертаваме колко е важно да е с оптимални качества. При спирачната течност най-важно е на колко градуса започва да кипи. Следете нивото на спирачната течност веднъж на няколко месеца, а веднъж на няколко години се погрижете да я подмените. При износването на накладките и дисковете, нивото на спирачната течност в казанчето пада, така че бъдете сигурни, че не е под минимума.

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Запалителни свещи/ Подгревни свещи

Запалителните свещи се грижат за възпламеняването горивната смес, което е един от четирите такта на двигателите с вътрешно горене. Те са от ключово значение за коректната работа на всеки мотор, но въпреки това често биват пренебрегвани. Проблемите в свещите се изразяват в прекъсване, работа на по-малко цилиндри, неравномерно ускорение и трудно палене. Особено чуствителни към свещите са турбомоторите, които се нуждаят от много по-прецизно запалване.

Само една дефектна свещ може да доведе до куп проблеми, сред които прекъсване, повреда в буталните сегменти и замърсяване на маслото.

Свещите могат да се сменят от всеки любител механик, стига да разполага с правилните инструменти. Много е важно свещите да са точно тези, които производителят на автомобила препоръчва, за да сте сигурни, че двигателят ще работи оптимално.

Подгревните свещи се използват от дизеловите двигатели и подготвят двигателя за стартиране. Най-просто казано, износени подгревни свещи не биха позволили на двигателя изобщо да стартира, така че си струва да обмислите тяхната смяна.

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Пистов/ клиновиден ремък

Това е един от най-евтините компоненти в автомобила, които могат да дефектират и да създадат проблеми. Обикновено този тип ремъци задвижват периферни, но ключови устройства, като алтернатора, водната помпа, хидравличната помпа и други. Освен това, точно тези ремъци са най-честите причинители на добре познатият ни пищяш звук при стартиране на колата.

Всеки един от тези компоненти спира да работи, когато ремъкът се скъса, така че е повече от препоръчително да се сменя регулярно. По пътищата в България редовно се забелязват изпаднали ремъци, точно защото някои хора пренебрегват нуждата от смяната им. Което е жалко, тъй като смяната им обикновено не представлява трудност дори за любители механици. Само се уверете, че обтегачът също не е за смяна и ремъкът е достатъчно опънат.

Кои са най-евтините части в колата, които могат да се развалят?

Тампони и спирачни линии

Както стана ясно по-горе, достатъчно е една малка и на пръв поглед незначителна част да се износи, за да се влоши цялостното представяне на автомобила. Тампоните на окачването са един от най-красноревите примери в този смисъл. Те са евтини и малки парчета гума, които обаче стабилизират различните компоненти на окачването и обират много вибрации. Повечето шумове, които чувате докато се движите по неравен път, ако има такива, разбира се, най-вероятно се дължат на износени или скъсани тампони. Уловката в случая е, че смяната им обикновено е доста по-скъпа от самите тампони.

Подобна е и ситуацията със спирачните маркучи и спирачните линии. Тръбичките, които минават под пода на колата обикновено са от неръждаема стомана и издържат години без никакъв проблем, но същото не може да се каже за спирачните маркучи, които се намират в близост до спирачните апарати на колата. Те са изработени от армирана гума, която с времето се износва, пука се и се къса, а това може да доведе до тежка катастрофа.
 

0 от 500