Кабинетът е осигурил 24 млн. лева за строителството на автомагистрала "Хемус", съобщи министърът на регионалното развитие Николай Нанков в отговор на парламентарно питане. Това е малко над 1% от цялата необходима сума за довършването на северната магистрала, която според Нанков ще струва "над 2 млрд. лева".
Министърът смята, че най-лесният начин да се финансира довършването на магистрала е чрез въвеждане на на магистрални такси. "Въведе ли се тол такса и електронна винетка, ще има 4-5 пъти по-голям ресурс за рехабилитация и строителство на пътища", настоява Нанков (опитите ни да внушим на администрацията, че думите toll и такса означават едно и също, за момента явно нямат успех).
Нанков напомни също, че финансирането за отсечката Ябланица - Боаза е осигурено (извън споменатите 24 млн.) и се чака само решението на Върховния административен съд по жалбата срещу избора на изпълнител.
Проектът за удължаване на магистралата от Ябланица до Плевен предизвика скандал и бе спрян от премиера Борисов в предишния му мандат, след като се оказа, че 50-те километра са оценени на 1 милиард лева, или по 20 млн. на километър.
Другият важен проект - скоростен път от София до Видин - е в различна степен на готовност. Участъкът от Мездра от Ботевград е проектно готов и вече текат отчуждавания на терени. Участъкът Монтана - Видин е на етап идеен проект, но оценката за екологичното въздействие в момента се обжалва. Общо завършването на пътя по основната дестинация на българския износ ще струва около 800 млн. евро, засега без яснота откъде ще бъдат взети, уточни министърът.
За състоянието на останалите пътностроителни проекти четете в Investor.bg.