IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Сметната палата: Не е ясно защо плащаме 1.60 лева за билет

Центърът за градска мобилност е управляван с нарушения и притежава предимно вземания

Сметната палата: Не е ясно защо плащаме 1.60 лева за билет

Няма смислено обяснение защо Столична община е увеличила цената на билетчето за градския транспорт на 1.60 лева, става ясно от официален доклад на Сметната палата. Дружеството, което управлява транспорта и паркирането в София, е изложено на сериозен риск от банкрут, а негови служители са получавали по-големи заплати от членовете на Съвета на директорите, констатира още проверката на контролния орган в "Център за градска мобилност" ЕАД.

Сметната палата: Не е ясно защо плащаме 1.60 лева за билет
Центърът за градска мобилност е предложил поскъпването на билетчето без никаква икономическа обосновка, установи Сметната палата. Снимки: ОЛЕГ ПОПОВ

Одитът, който обхваща периода от началото на 2014 до 30 юни 2016, бе официално публикуван от Сметната палата. Като цяло изводите от него са, че дружеството е управлявано некомпетентно, нерядко в разрез с наредби и законови изисквания, и се намира в тревожно финансово състояние.

"Център за градска мобилност" е еднолична собственост на Столична община и отговаря за организирането на обществения транспорт в София, за паркирането, контрола на трафика и управлението на общинските паркинги и гаражи.

Към днешна дата обаче основните активи на компанията са... вземания от Столична община. От 175 млн. лева активи към юни 2016 150 милиона, или 86%, са дължими от общината суми. Ако вземанията не бъдат признати, съществува риск от фалит на дружеството по чл. 252 на Търговския закон, отбелязва докладът. Ето още някои от констатациите в него:

- Предложението на изпълнителния директор на ЦГМ за поскъпване на билетите до 1.60 лева не съдържа информация за механизма, по който е определена предложената по-висока цена и анализ на ефекта от предложените мерки.

- Съветът на директорите, управлявал до август 2014, е назначен без задължителния според наредбата на общинските търговски дружества публичен подбор. При следващите състави на съвета, с председатели Симеон Арнаудов и Христиан Петров, подбор е проведен, но също не отговаря на изискванията на наредбата, тъй като не съдържа бизнес-задача в съответствие със стратегия за развитие на дружеството. "Липсата на поставена от едноличния собственик на капитала бизнес-задача... поставя под съмнение адекватността и ефективността на изпълняваните бизнес-планове и отчитаните резултати от СД на „ЦГМ“ ЕАД", се казва в резюмето на доклада.

- Не са представяни междинни отчети за дейността на дружеството за първите полугодия на 2014, 2015 и 2016, с което общинският съвет не е бил навременно уведомяван за съществуващи в дружеството проблеми.

- През 2015 и 2016 не е спазено изискването СО да одобри проекторазчетите на операторите, изпълняващи договори за обществен превоз.

Сметната палата: Не е ясно защо плащаме 1.60 лева за билет

- Има системно разминаване в отчитаните приходи от т.нар. sms-паркиране - мобилните оператори декларират по-ниски приходи, отколкото отчита ЦГМ. Редът за отчитане явно не е бил ефективен и в защита на интересите на дружеството, казва докладът. Дружеството не си е търсило правата при просрочени плащания за служебни абонаменти за паркиране.

- Поради "неопределен таван" на допълнителните възнаграждения, служители на компанията през 2014 и 2015 са получавали брутни заплати, по-високи от тези в Съвета на директорите. Щатният състав на ЦГМ се е увеличил от 1200 души през 2014 до 1321 през 2016.

- Не е имало "ефективен контрол" върху разходите за електрическа, топлинна енергия, пътни принадлежности, правни услуги,  отпечатване на бланки и формуляри. Изпълнителите не са избирани по Закона за обществените поръчки, макар да е имало основание.

- Имотите, придобити от вливането на "Паркинги и гаражи", не са вписани в Агенция по вписванията. Не са утвърдени правила за отдаването под наем на паркингите и другите недвижими имоти. Четири паркинга са отдадени под наем без конкурс въпреки категоричните изисквания на наредбата.
 

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    за себе си установих, че вместо да давам пари за карта е по-добре да се придвижвам с велосипед когато времето го позволява и с кола (на бензин) когато е лошо. С градски транспорт до работа сменявах 2 линии и стигах за 50 минути, с кола стигам за 20 минути, а с колело за 30. С кола ми излиза около 4 лева в двете посоки през най-студените зимни седмици като приспадам и цената за поддръжка. 4 лева е еднодневната карта за повече от една линия. Живи и здрави и да си наврат услугата някъде.
  • #7
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    В Европа наистина градския ти е 1.5-2 Евро но е слънце има градове в които не си заслужава да имаш кола ако не караш извън града
  • #6
    4 rate up comment 10 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    Даааа наистина има много неуредици но и цената от 1,60 е доста ниска спрямо Европа
  • #5
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    След като надуха цената на билетчето е редно поне да го направят както е в по-голямата част от цивилизованият свят - купуваш билетче не за превозното средство а за 90 мин и го ползваш както ти е кеф.
  • #4
    16 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    иска се голям талант да назначаваш на смешни пари хора, които да ти вършат работата, а в същото време да даваш огромни за стандартите на държавата заплати на лежеци, които просто да пият кафе по цял ден и да не вършат нищо, само защото са хора на еди кой си
  • #3
    5 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 6 години )
    То пък все едно че някой си купува билет
  • #2
    18 rate up comment 3 rate down comment
    !!! ( преди 6 години )
    Да живее вечният избор на племето БОЙКО и всички като него!!!
  • #1
    10 rate up comment 0 rate down comment
    :) ( преди 6 години )
    Да, Домуса и Шиши ще се справят отлично :D Иначе сериозно, не много на запад от нас градският транспорт е на съвсем друго ниво на същата цена. И навсякъде можеш да си направиш маршрут чрез google maps, само тук не. Иска се голям талант или нежелание, за да продължават да са толкова зле нещата.