IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Удивителната история на Range Rover (Част II)

За какво да гледаме, когато търсим перфектния Range Rover Classic

Удивителната история на Range Rover (Част II)

В края на работната седмица започнахме да разказваме историята на може би най-известния джип в историята - Range Rover. В първата част стана ясно как се е зародило всичко, кои са главните действащи лица в историята на първия луксозен 4х4 автомобил в света, както и какви са били предизвикателствата при неговото конструиране. Сега продължаваме с това какво трябва да гледаме, ако искаме да се сдобием с неостаряващата класика на първия Range Rover Classic. Нека признаем, всеки иска Range Rover.

Историята на Range Rover (Част II)

Модели и спецификации

Range Rover Classic с две врати (1970 - 1990)

Първите модели на Range Rover имали само две врати. Британците произвеждали тези коли цели 11 години, като едва през 1981 на пазара се появил Range Rover с 4 врати. Двувратите версии все пак продължили да се произвеждат до 1990.

Двигател: 3.5-литров (3528 куб. см.), изцяло алуминиев с два карбуратора Zenith/Stromberg. Мощността достига 130 к.с. при 5000 об/мин, а максималният въртящ момент от 250 Нм се разгръща от 2500 об/мин.

Историята на Range Rover (Част II)

Трансмисия: механичната LT95 комбинира 4-скоростна трансмисия с раздатка и постоянно 4х4 задвижване с механично заключване на диференциалите. Функцията overdrive, която е характерна за английските автомобили по това време, е достъпна на борда на Range Rover от 1977 и на практика прави последната предавка по-дълга, което прави по-лесно поддържането на висока скорост при нисък разход на гориво. През 1982 към гамата е добавен 3-степенен автоматик на Chrysler, който се е предлагал срещу доплащане. През 1983 механичната трансмисия била обновена до LT77 с 5 скорости и отделна раздатка LT230. Последната впоследствие била подменена от раздатка Borg Warner с верижно задвижване, което било придружено от монтирането на виско съединител и диференциали с ограничено приплъзване.

Шаси, рамка и купе: Стоманено шаси от квадратни профили с стоманена рамка на купето и алуминиеви външни панели, монтиране за рамката с болтове. От 1987 панелите на купето били заварени за рамката, за да се подобри напасването между отделните панели, което било критично за потребителите в Щатите.

Окачване: живи оси, окачени към шасито с пружини, амортисьори и носачи

Спирачки: дискови спирачки на всички колела със серво усилване

Историята на Range Rover (Част II)

Range Rover CSK

През 1990 била представена специалната серия Range Rover CSK с две врати. Целта на този вариант била с него да бъде почетен приноса на Чарлс Спенсър Кинг - създателят на Range Rover. Този модел бил оборудван с по-голям 3.9-литров V8 двигател, който можел да ускори джипа до 184 км/ч, превръщайки го в най-бързия Range Rover Classic до момента.

Какво трябва да знаем, в случай че искаме да купим модел от първото поколение на Range Rover с две врати?

Шаси и купе

Range Rover Classic е доста сложен като конструкция и е силно препоръчително всеки потенциален купувач да провери автомобила, който си е харесал, при специалист на Range Rover.

Историята на Range Rover (Част II)

Проверете номерата на двигателя и шасито внимателно. Почитателите на Range Rover често сменят двигателя с по-голям и по-модерен мотор, като V8 агрегатите на Rover са сред най-популярните. Уловката тук е, че машините с оригинален двигател са по-ценни от инвестиционна гледна точка

Проверете шасито и дъното на купето за ръжда и повреди. Range Rover е офроуд машина, която спокойно преминава през всякакви препятствия, които пък от своя страна могат да повредят долната част на колата. В случай на подбиване или друг вид деформация, мястото автоматично става уязвимо на ръжда, който може да доведе до много проблеми. Не е изключено джипът да е използван и за разходки до плажа или сърф експедиции, което пък прави възможно натрупването на сол, която ако не е изчистена старателно, може също да доведе до корозия. Най-критичен е районът около и над задната ос.

Проверете внимателно за следи от удари по купето. Като при всяка друга кола и тук е важно линиите на купето да са прави, луфтовете между панелите да са равни, а вратите да се отварят/затварят безпроблемно.

Историята на Range Rover (Част II)

Проверете всички електрически системи, включително климатика, ако въпросната машина е оборудвана с такъв. Всички светлини и всички уреди. Класическите модели на Range Rover не са известни с особено надеждната си електроника.

Въпреки че на пръв поглед колата може да изглежда добре отвън и отвътре, също толкова важно е да изглежда добре и на скритите места, като например под мокета на в интериора, където в идеалния случай не бива да има ръжда. Използвайте фенер, за да проверите всички кухини и обърнете специално внимание на вътрешната част на калниците, задната част на пода на колата, както и предната маска, на която е монтиран радиатора.

Историята на Range Rover (Част II)

Проверете горния и долния ръб на долната част на капака на багажника за ръжда. Същото важи и за предната и средната колонка на купето. Имайте предвид, че обикновено ръждата в колите се заражда отвътре и започва да пробива панела навън, което означава, че трябва да внимавате и за “балончета” от ръжда в боята.

Проверете детайлите в интериора, както и тавана на колата, който има навика на провисва.

Двигател и механика

За двигателя трябва да сте внимателни за обичайните заподозрени:

  • Течове на масло
  • Маслени петна в охладителната течност, които биха свидетелствали за изтичане на масло в охладителната система - следователно проблем в цилиндровите гарнитури
  • Течове на охладителна течност
  • Двигателят трябва да работи равномерно и без нетипични звуци от горната част по време на студен старт. Там се намират повдигачите на клапаните, които първоначално могат да бъдат доста шумни, но скоро след запалването потракването трябва да утихва


Ако автомобилът е имал газова уредба, което не е изключено при Range Rover, проверете дали тя е проверена и сертифицирана. Огледайте и зоните, в които е извършвана модификация на двигателя и купето, за да бъде монтирана уредбата.

Историята на Range Rover (Част II)

Покарайте колата и се ослушайте за потропване и виене от скоростната кутия, които свидетелстват за износването на ключови нейни компоненти. Задължително изкарайте колата извън пътя и изпробвайте ниските скорости, като превключите на всяка отделна предавка.

Бъдете сигурни, че трансмисията работи безпроблемно, особено при спускане на скорост. Проверете заключването на диференциала, което работи с вакуум. Луфтовете и щракащите звуци от задвижващата система са по-популярни сред моделите на Range Rover преди 1986. По-ранните модели, които не са оборудвани със задвижваната с верига раздатка, страдат от неравномерно разпределение на въртящия момент, което в някои случаи може да доведе до повреда в някоя от осите. Раздатката на Borg Warner осигурява по-плавно разпределение на въртящия момент, което елиминира този проблем.

Историята на Range Rover (Част II)



Моделите с 5-скоростна трансмисия, произведени преди 1989, са известни с проблемите си с петата предавка. Проблемът е лесно откриваем, като за целта трябва да затворите плътно прозорците, за да не навлизат разсейващи звуци в купето. Тогава раздатката трябва да бъде включена на неутрална позиция и да преминете през всички предавки. Ако виенето премине в ръмжене, когато достигнете “пета”, значи скоростната кутия се нуждае от сериозен ремонт. Моделите с пет предавки, произведени през 1989 и по-късно, не са податливи на този проблем.

Ако автомобилът дърпа наляво или надясно по време на спиране, това най-вероятно е сигнал за повредено уплътнение на главината. Мек спирачен педал пък означава дефект в спирачния цилиндър или предстояща повреда някъде другаде в спирачната система.

Хидравличната система на волана е известна с това, че има склонността да тече, когато се износи. Евентуални течове биха означавали пълна ревизия, която в повечето случаи е доста скъпа.

Историята на Range Rover (Част II)

Заключение

Range Rover Classic е един от най-добрите и практични класически автомобили в момента. Според мнозина експерти в света на класическите автомобили това е един от автомобилите, които могат да бъдат купени със сериозна инвестиционна цел. Това обаче накара цените на модела да скочат до небесата в последно време.

В перфектно състояние един добре поддържан Range Rover Classic може да те отведе до неподозирани места, за които дори не си предполагал, че са достъпни за нещо на четири колела. Ранните модели са сред най-издръжливите, макар че версиите с раздатка Borg-Warner са най-разумният избор. Така или иначе, покупката на такъв джип крие огромни опасности, тъй като авантюристичния характер на машините ги е обрекъл на вълнуващ живот, който често е причина за повреди и физически наранявания на купето.

Състоянието на автомобила трябва да бъде коректно оценено, като най-добре е това да се случи от специалист, който знае къде да гледа. Първите Range Rover-и, които не са натъпкани с компютри и сложна електроника са идеалния избор за всеки, който не се страхува да си изцапа ръцете. Просто трябва да сте сигурни, че имате базата, която да ви позволи да поправяте новата си стара класика. 

0 от 500