Най-интересният сегмент на европейския пазар в следващите години ще е този на т. нар. субкомпактни SUV, отбелязва в анализ AN Europe. Става дума за модели от типа на Nissan Juke и Renault Captur - на платформата на малки градски коли, но повдигнати и с дизайн, вдъхновен от офроудърите.
Renault Captur, най-продаваният мини SUV в Европа, през тази година получи фейслифт. Клиентите искат повече технологии и повече лукс в интериора, обясни шефът на Renault по продуктовата гама Тиери Коска
През миналата година този сегмент в Европа е пораснал с цели 17% до 1.4 милиона продадени автомобила. Прогнозите на анализаторите от LMC са той да удари 2 милиона продажби догодина и 2.3 милиона до 2020. В потвърждение на това компании като Volkswagen, Hyundai и Kia, които до момента отсъстваха от този клас, се готвят да навлязат в него до броени месеци.
Когато се появиха на пазара, автомобили като Juke и Captur се възприемаха като нишови модели, но вместо това се оказаха бестселъри. Captur дори влезе в десетката на най-продаваните модели на Стария континент. Peugeot също се справя много добре със своя 2008, както и Fiat с 500x.
Концептът VW T-Roc през тази година ще стане сериен модел
Франция е най-големият пазар на мини SUV за миналата година (14% от всички продажби), а Италия излиза на второ място заради постоянно растящата популярност на Fiat 500x и на технологичния му близнак Jeep Renegade. По-нататък се нареждат Великобритания (със силни продажби на предназначения по начало за индийския пазар Ford EcoSport) и Германия (благодарение най-вече на Opel Mokka X).
В този сегмент можете да видите и нещо наистина удивително: Suzuki, благодарение на хита Vitara, изпреварва по пазарен дял цялата група Volkswagen (6.4 срещу 4.7%). Vitara е и автомобилът с най-голям ръст в този клас - 69% само за година.
Seat Arona, както си го представят дизайнерите на motor1.com
В относително задната позиция на концерна VW няма нищо чудно, разбира се - до момента от всички масови марки в него субкомпактен модел имаше само Skoda, и то с поостарялото Yeti. През тази година това ще се промени - Volkswagen пуска на пазара показаните вече като концепти T-Roc и T-Cross, базирани на Polo. Дъщерната марка Seat ще представи компактния Arona, а Skoda ще замени Yeti с доста по-моден като дизайн модел, който най-вероятно ще се казва Karoq.
Бъдещата Kia Stonic?
Корейците от Hyundai/Kia също са готови да излязат на европейския пазар със субкомпактен SUV. Този на Kia вероятно ще се казва Stonic и ще бъде представен още тази есен на салона във Франкфурт.
Ентусиазмът на автомобилните производители е лесен за разбиране. От една страна, подобни автомобили са модни и много търсени. От друга, те носят доста по-добра норма на печалба - цената им е средно с 25% по-висока от тази на стандартните градски модели, върху които са построени.
Другата любопитна промяна от миналата година е, че за пръв път в този сегмент повечето продажби са на бензинови модели. Делът на дизела е паднал от 56% през 2013 до 47% през 2016, и по всичко личи, че ще продължи да спада.
Вижте нашия тест на Suzuki Vitara, субкомпактния SUV с най-бързо растящи продажби в Европа: