IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Удивителната история на първия болид на Шумахер

Оригиналният Benetton се продава на търг, цената вероятно ще доближи 1 млн. евро

Удивителната история на първия болид на Шумахер

Михаел Шумахер със сигурност не е от хората, които се нуждаят от представяне, дори за хората, които не са изгледали нито едно състезание от Формула 1 през живота си. По време на своята кариера германецът печели цели 7 световни титли и 68 полпозишъна в най-престижния пистов шампионат на планетата. Шумахер има записани на сметката си 77 най-бързи обиколки в състезание, 91 победи, както и 155 класирания на подиума.

Първият болид на Шумахер се продава

Сещаме се за всичко това, защото една от машините, с които започва кариерата на Шумахер в момента се продава. Става въпрос за този великолепен болид Benetton B191, който ще бъде предложен на търг, организиран от Bonhams, а цената му се очаква да доближи 1 млн. евро.

Болидът, който се задвижва от двигател Ford HBA5 V8, е представен през 1991, а първите пилоти, които имат честта да седнат зад волана му са Нелсън Пикет и Роберто Морено. Най-успешното състезание на колата е Гран при на Канада през същата година, когато завършва на първото място, управляван от трикратния световен шампион Нелсън Пикет. Това състезание е изпълнено с противоречия в продължение на години, тъй като Найджъл Менсъл води пред Пикет в последната обиколка, но докато маха на публиката, изключва колата от скорост и забавя почти до пълен покой.

Първият болид на Шумахер се продава

Според слуховете Менсъл е превключил на неутрална предавка абсолютно неволно, което е дало шанс на Пикет да го изпревари неочаквано и да грабне победата. Менсъл обаче настоява, че скоростната кутия е блокирала, докато той е искал просто да свали предавка. Впоследствие отборът на Williams потвърждава, че случаят е точно такъв и проблемът е бил технически, а не плод на пилотска грешка.

Benetton B191 е проектиран от Джон Барнард и Майк Кохлан - две от основополагащите фигури във Формула 1 по онова време. Барнард е първият, който представя задължителните в наши дни карбонови композитни шасита (през 1981) и полуавтоматичната скоростна кутия (през 1989). Кохлан пък работил за Lotus, McLaren, Benetton, Ferrari, Arrows и Williams. Той също така ръководил дизайнерският екип, създал бронираната машина Ocelot.

Първият болид на Шумахер се продава

След 11-ото състезание от сезон 1991 (Гран при на Белгия), Морено бил заменен от обещаващ германски новак. Той се казвал Михаел Шумахер и неговата задача била да пилотира красивият болид по време на последните пет състезания от сезона.

Той записал силно 5-о място в първото си състезание за Гран при на Италия, след което 6-о място в Гран при на Португалия, както и още едно 6-о място в Гран при на Испания. В последните две надпревари - тази в Япония и Австралия - Шумахер отпаднал съответно заради проблем с двигателя и отпадане от надпреварата. Състезанието в Австралия през 1991 е известно като най-късата надпревара в историята на Формула 1, тъй като е била прекратена след едва 14 обиколки, заради обилния дъжд на пистата.

Първият болид на Шумахер се продава

Въпреки края на сезона, животът на Benetton B191 не бил приключил. Ревизирана негова версия влязла в употреба през първите три състезания от следващия сезон 1992 и била наречена B191B. Шумахер останал да се състезава за тима, но вече негов съотборник бил обещаващият английски пилот Мартин Брандъл.

Колата на снимките е с означение B-191-02 и е точно тази, която е откраднала победата от Менсъл в Гран при на Канада през 1991. В своя живот тя е била управлявана от Морено, Пикет и Шумахер, като Михаел я е карал по време на последните две състезание от сезон 1991.

Първият болид на Шумахер се продава

След пенсионирането си автомобилът се е превърнал в музеен експонат, а след това е бил купен от компания, занимаваща се с възстановяването и модификацията на състезателни автомобили. Екипът е разглобил болида напълно и го е възстановил до първоначалния му блясък. Двигателят, скоростната кутия, шасито и всичко останало било обновено до оригиналното си състояние, с изключение на обновените системи за безопасност, за да отговаря автомобилът на актуалните изисквания на Международната автомобилна асоциация (FIA).

Много автомобили от тази епоха са загубили първоначалните си двигатели, което прави болида Benetton B-191-02 още по-атрактивен за колекционерите. В момента автомобилът е готов за появата си на Фестивала на скоростта в Гудууд, Англия, както и на исторически състезания по целия свят. Неговият 3.5-литров HBA5 V8 двигател е готов за състезания и продължава да произвежда 650 к.с., които са способни да изстрелят 505-килограмовия болид до ужасяващи скорости. 

Снимки: Bonhams

Тагове: bonhams benetton
0 от 500