Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Германците толкова са се срамували от концепта C88, че не поставили своята емблема върху него

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Очите не ви лъжат - автомобилът на снимките действително е дело на Porsche. Той предствлява компактен седан и се появява много преди Panamera. В момента обаче Panamera радва десетки хиляди клиенти по света, докато този забравен прототип хваща прах в музея на Porsche в Щутгарт. Защо е създадено това чудновато возило и защо то така и не успява да се добере до конвейера, четете по-долу.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Инженерите на Porsche много рядко създават концептуални автомобили, просто за да покажат на какво са способни, както обикновено правят италианците. Обикновено германските специалисти ни показват прототипи, които са готови за производство, което разбира се не означава, че това някога се случва. Именно такава съдба има концептуалният седан C88, който бил разработен за едва 4 месеца и веднага след това бил показан на автомобилното изложение в Пекин през 1994.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Автомобилът бил разработен по поръчка на китайското правителство в рамките на конкурс за разработка на компактен седан за средностатистическото китайско семейство. В състезанието участвали и други европейски компании, сред които Fiat и Opel. Китайското правителство имало и няколко изисквания за колата - да побира петима пътници, да с достъпна цена и да се произвежда в завода на китайската компания First Auto Works (известна и като FAW).

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Името C88 носи два смисъла. Първият от тях е буквата “C”, с която започват английските думи за изчистен (clean), комфортен (comfortable), Китай (China) и eвтин (cheap). Вторият смисъл носи числото “88”, което в китайската култура символизира щастието. Освен това, това се очаквало да бъде и цената на колата - 88 000 юана.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Завършеният проект бил показан лично от шефа на Porsche по това време - Веделин Видекинг - който провел презентацията си на севернокитайски език, известен още като “мандарин”. Купето предлагало място за петима, от които едно дете, което също било съобразено с китайската политика по това време.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Посетителите на изложението се запознали с бионичния дизайн на колата, който ни кара да се замислим за автентичността на интериора на първия Ford Focus. Както може би забелязвате, върху купето на автомобила няма нито една емблема на Porsche - това е така, защото дизайнерите на компанията разработили ново лого специално за този прототип. То се състояло от триъгълник с три точки, символизиращи традиционното китайско семейство - двама родители и едно дете.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Porsche C88 бил дълъг 4000 мм, широк 1635 мм, а теглото му достигало 980 кг. Съвсем разбираемо, под предния капак не бил монтиран един от обичайните 6-цилиндрови боксерни мотори на Porsche, а далеч по-скромен 1.1-литров редови двигател с 4 цилиндъра и 16 клапана. За годините си, мощността била нормална - 67 к.с. и 105 Нм. Двигателят бил комбиниран с 5-скоростна механична трансмисия, която задвижвала предните колела.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Ускорението до 100 км/ч се извършвало за 16 секунди, а максималната скорост достигала 165 км/ч. Друго обаче било по-важно, с компактния си и високотехнологичен за времето си двигател, Porsche C88 успявал да реализира среден разход на бензин от 5.8 л/100 км, като това били реалните резултати от тестовете, а не сегашните манипулирани данни от автомобилните производители. Обещаващата машина обаче така и не била пусната в серийно производство.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

Причината била проста - китайското правителство обявило края на проекта “China Family Car” през 1995, но така и не назовало победителя в него. За да не похабява инвестицията си в проекта, от Porsche продали технологиите и дизайна на колата на няколко индийски компании, които също не успели да завършат автомобил, базиран на C88. Така била поставена и точката в историята на концепта.

Колата, с която Porsche поискаха да завладеят Китай

В момента Porche C88 се намира в музея на германската компания в Щутгарт. Това далеч не е първия концептуален седан на компанията, но от всички създадени от нея автомобили този се доближава най-много до серийното производство. Трябва да се отбележи, че през годините Porsche често е печелила подобни конкурси. А ние продължаваме да се чудим как ли би изглеждала Panamera, ако историята се беше случила малко по-различно.

Снимки: Porsche

 

0 от 500