Когато животът започне да се отнася малко по-ласкаво с вас, една от първите стъпки е да зарежете добрия стар хечбек и да си вземете луксозен седан.
На пазара има всякакви предложения - японски, шведски, американски и какви ли не други. Но осем от всеки десет купувачи в Европа с тъпо упорство насочват поглед към Германия и към един от трите властелина на този сегмент: BMW Серия 3, Mercedes-Benz C-класа или Аudi А4.
Сега обаче в германските ловни полета внимателно нагазват още двама конкуренти - безкрайно различни един от друг, но идентични в желанието да издърпат килимчето изпод Голяма тройка. Изправяме един срещу друг Jaguar XE и новата Alfa Romeo Giulia.
ДИЗАЙНЪТ
От Jaguar представят XE като първия си опит в компактния премиум сегмент. Което вероятно означава, че злополучният X-Type само ни се е присънил.
XE няма нищо общо с окаяния си предшественик от ерата Ford. Той носи елегантните черти на по-големия XF, но в по-прибран вид, и неслучайно бе избран за най-красив автомобил в света преди две години.
На фона на Giulia той ни се струва почти консервативен, но пък и тъкмо това очакваме от една класическа британска марка.
Италианският кандидат е доста по-динамичен на вид, и то далеч не само заради класическото Alfa червено.
Фантастичната елегантност от модели като Brera се е позагубила тук, отстъпвайки място на повече динамика и агресия. Съвсем уместно за първия истински спортен седан на Alfa от 80-те години насам.
ДВИГАТЕЛИТЕ
При XE изборът при задвижването се простира от пестеливия дизел със 163 коня до трилитровия V6 турбобензин с 380.
При Alfa ножицата е още по-отворена - от дизел със 150 конски сили до мокрия ни сън Quadrifoglio, с V6 от Ferrari (или по-точно с половинката от V12 на Ferrari) и 510 коня.
Днес обаче сме пренебрегнали тези фантастични мотори за сметка на онези, които ще се продават най-много в истинския живот - двулитровите турбодизели с по 180 конски сили всеки.
И в двата случая това са изцяло нови агрегати. Двулитровият дизел на Jaguar е най-икономичният мотор в историята на компанията, поне според нея самата. 2.2-литровият дизел на Alfa, макар и по-голям като обем, обещава същия среден разход от 4.2 литра на сто. Тук и англичаните, и италианците послъгват, естествено. Вероятно можете да постигнете такъв разход, ако сте тест пилот на специално подготвен полигон в прохладна лятна утрин и със азотна смес вместо въздух в гумите. Ако сте просто стиснат шофьор, може да го докарате до около 5.5 на сто. А ако се порадвате на тези два автомобила по начина, по който те заслужават, разходът отива до 7 на сто. Което също никак не е много.
Освен еднаква мощност, двете коли имат и еднаква скоростна кутия - фантастичен осемстепенен автоматик от майсторите ZF. Но между тях има и една голяма разлика: Giulia е със задно предаване, а този конкретен XE е със задвижване на четирите колела.
Това обяснява и защо в импровизирания ни драг рейс Alfa-та печели пет пъти от пет. Тя не само има малко по-голям въртящ момент, но е и с над 150 килограма по-лека.
За сметка на това XE има специален автопилот, който при ниски скорости върху сняг или пясък се грижи за газта вместо вас и ви оставя да се фокусирате върху волана.
НА ПЪТЯ
Свикнали да свързваме Jaguar с големите, елегантни седани, и XE няма да промени това. Не ни разбирайте погрешно: тази кола е напълно способна и да вдига адреналина с отличното си сцепление, прецизния волан и векторното разпределение на въртящия момент. Но някак си не ви окуражава да го правите. При всяко по-рязко натискане на газта си представяме как на съседната седалка Джийвс леко повдига вежди.
Елегантният роторен контролер за предавките - запазена марка на Jaguar - допълнително укротява спортните напъни. Тази кола е създадена да ви вози със стил и в безукорен комфорт.
Когато слезете от нея и се качите в Giulia, изведнъж ще се почувствате с 15 години по-млади. Тук всичко е по-леко, по-директно, по-бързо. Ако XE е създаден да успокоява, това тук е замислено да ви разтупка сърцето.
От Alfa се хвалят с най-бързия волан в целия сегмент и с радиус на завой, който е с 60 см по-малък от този на Серия 3 и с метър и 40 см по-малък от С-класата. На пътя, особено в завои, Giulia се усеща изумително жизнерадостна и даже палава. Спирачките ползват електромеханично задвижване вместо серво, което намалява вибрациите по педала и скъсява спирачния път при 130 км/ч с цели пет метра.
ВЪТРЕ
В Jaguar получавате онова приглушено чувство за лукс, което само англичаните умеят да постигат. Материалите са скъпи и безукорно изработени. Обезшумяването е с една степен по-добро от това на Alfa, задната седалка е по-просторна. При италианците багажникът е мъничко по-голям, но и XE с неговите 455 литра покрива всички нормални нужди.
Интериорът на Giulia е красив и добре изработен, макар и малко консервативен като за италианска кола. Информационната система с въртящия контролер силно напомня на тази в BMW - логично, защото се прави от същия поддоставчик.
Естествено, има и няколко типични за Alfa недомислия. Закопчалките на колана се смъкват под нивото на седалката и всеки път ще трябва да ги търсите. Задните врати са подчертано неудобни. За да изключите мигача, трябва леко да го натиснете в обратната посока, което в един от три случая дава противоположен сигнал и ще накара другите шофьори да ви сметнат за идиот. И накрая стигаме до металните планки на волана за смяна на предавките - истински скулптури от метал, които обаче отчетливо пречат да стигнете до лостчетата за мигачи и чистачки.
ЦЕНАТА
Базовата версия на XE, със задно предаване и по-слабия дизел, започва от 65 000 лева, което го прави най-достъпния Jaguar на пазара. Тестовата ни кола вдига летвата до 85 000, и то без някои допълнителни екстри. Най-скъп е бензиновият V6, започващ от 105 хилядарки.
Ако сте очаквали Alfa да влезе в тази битка с дъмпингови цени, ще останете разочаровани - Giulia започва от 71 000 лева, тестовата ни кола удря 80 хиляди, а върховата Quadrifoglio вдига летвата до 155 000. За да се борят със старата си репутация за слаба надеждност, италианците дават петгодишна пълна гаранция.
Коя си струва повече? Честно казано, не можем да кажем. Това са два толкова различни като внушение автомобила, че не бихме могли да ги сравняваме. Със сигурност знаем едно: германците вече не са сами на игрището. Което е добре за всички.
Alfa Romeo Giulia
180 к. с. максимална мощност
450 Нм максимален въртящ момент
7.1 секунди 0-100 км/ч
Jaguar XE
180 к. с. максимална мощност
430 Нм максимален въртящ момент
7.8 секунди 0-100 км/ч