fallback

Топ 6 на грешките, убиващи скоростната кутия

Тези действия се отнасят само за механичните трансмисии

Механичните скоростни кутии са прости като конструкция, надеждни и доскоро постигаха най-добрите резултати за разход на гориво (вече има автоматични трансмисии, които ги превъзхождат по този показател). Колкото и да е надеждно едно устройство, не бива да се забравя, че то често попада в ръцете на човек, който по една или друга причина му причинява сериозни щети.

Ето 6 грешки, които шофьорите (особено тези с малък опит) често допускат. А това почти сигурно води до повреди в трансмисиите, чийто ремонт в повечето случаи никак не е евтин.

Смяна на предавки без натискане на съединител

Звучи доста странно, но има шофьори, които правят това. Обикновено това са новаци или такива, които досега са карали кола с автоматични скорости. Те сменят предавките, без да натискат педала на съединителя. Чува се силно прихъркване, което бързо напомня за допуснатата грешка. В този момент скоростната кутия е подложена на огромно натоварване и при често повтаряне на това „упражнение” тя просто излиза от строя. Разбира се, възможно е да превключите и без т.нар. "хъркане", но за целта трябва много добре да познавате колата си и да усетите, кога оборотите са изравнени.

Натиснат педал на съединителя

Много водачи, в това число и някои с голям стаж зад волана, обичат да държат съединителя натиснат дълго време. Те го правят, дори когато са спрели на светофар или просто изчакват нещо, като не са загасили двигателя. Това безобидно на пръв погред действие води до износване на ламелите на притискателния диск на съединителя. От него страдат и другите компоненти на скоростната кутия, тъй като се натоварват излишно. Крайният резултат е счупен съединител и пътна помощ. Пък и смяната на ключовия компонент никак не е евтина.

Включване на задна предавка преди спиране

Класика в жанра – шофьорът се опитва да паркира и включва задна скорост, преди колата му да е спряла да се движи. Отново се чува едно неприятно скърцане от зъбните колела на задната предавка. Ако подобно действие се повтаря често, резултатът почти сигурно е излизане от строя на задната скорост. Това съответно води до ново посещение в сервиза.

Сваляне на две и повече предавки по време на движение

В случая шофьорът рискува да не уцели подходящата предавка и намаляването на оборотите на колелата се оказва по-високо от това, което трябва да бъде. При отпускането на съединителя двигателят е принуден да намали оборотите, но когато това стане рязко щетите могат да бъдат не само върху скоростната кутия и съединителя, но и върху самия мотор. В някои случаи може да се стигне дори до късане на ангренажния ремък или превъртане на зъбните колела (ако колата не е с верига), което на свой ред води до сериозни щети по двигателя. След което следва ремонт, от който може да ви се завие свят.

При подобно действие често се появява и друг проблем – автомобилът губи скорост и съответно променя траекторията си, а това може да бъде опасно, особено при влизане в завой при хлъзгава настилка

Ръка върху лоста за скорости

Доста разпространена грешка, тъй като много от водачите държат ръката си на подлакътника, но в същото време не я махат от лоста за смяна на предавки. Дори нещо повече – пренасят тежеста си върху ръкохватката и по този начин нанасят щети на избирачите и движещите се части в самата скоростна кутия. Тези, които искат да съхранят скоростната кутия, а и автомобила си като цяло, трябва да знаят едно – по време на движение ръцете на шофьора трябва да бъдат върху волана.

Задържане на съединителя

Както всички знаят – съединителят е основна част от скоростна кутия. Той играе активна роля при смяна на предавките, като помага и за ускорението, и за спирането. Най-големите щети върху него се нанасят при задържането на полусъединител, тъй като това води до прегравяне на диска и съответно до неговото по-бързо износване. Например – той се държи полунатиснат преди потегляне или при движение по инерция. Това задължително го износва и води до неговата смяна. Която почти винаги е свързана със сваляне на скоростната кутия.

Изводите

Всеки сам решава дали да обърне внимание на тези неща. Както стана вече дума – механичните скоростни кутии са проектирани и направени така, че да бъдат надеждни и да имат дълъг срок на годност. Най-големите щети върху тях нанася шофьорът. И колкото по-загрижен е той за своя автомобил, толкова по-дълго време той ще му служи вярно.

 

fallback
  • #16
    Йордан ( преди 2 години )
    До номер 13. Velislav. Това което казваш, не е точно така. Тука объркването е, че под "Автоматик", се приемат 4 вида скоростни кутии. Което всъщност не е правилно. Те са роботизирана, варияторна, с два съединителна и класически автоматик. И тук ти идва грешката, докато първите три, на практика имат съединители, то класическият автоматик няма. Устройството, което разделя двигателя от скоростната кутия е " хидротрансформатор", което няма абсолютно нищо общо със съединителя.
  • #15
    анонимен ( преди 3 години )
    Имам проблем с колата Smart Forfour Forfour 1.3i (95 Hp) 2004 год. Двигателя е на Mitsubishi . Ако може някакви мнения от какво може да бъде проблема .Когато се запали колата на неутрална скорост започва да се тресе самата кола и след известно време се нормализира . Случва се и когато се намали скоростта при паркиране също започва да се тресе колата
  • #14
    анонимен ( преди 3 години )
    Когато се запали колата на неутрална скорост започва да се тресе самата кола и след известно време се нормализира . Случва се и когато се намали скоростта при паркиране също започва да се тресе колата
  • #13
    Vilislav ( преди 6 години )
    Съединителя не е директно част от скоростната, но тя е зависима от наличието му. Как без съединител? Дори авомата има съединител (че и двоен), само, че не го натискаш ти. Има хора, които смятат, че автоматика е "кола без съединител"...А относно полу-съдеинителя, за съжеление с ниски коли в България из хубавите пътища се налага, моята е прекалено ниска за нашите пеизажи и на някои улици пеш ходя по-бързо, отколкото излизам заради зверските дупки. Там без полу-съединител просто не става.
  • #12
    Анонимен ( преди 7 години )
    Най-надеждните, които съм карал са на Хонда. Просто нямат чупене. Понасят всякакви издевателства и не и не не ще да се строши. Също, както и двигателите на Хонда. За да го строшиш трябва без масло и охлаждаща течност да го караш. Неразрушими машини, но нещата си ги правят сами. Аисин също са много добри и не съм имал проблем с техни кутии автоматици и ръчки. ЗФ автоматик не съм карал. Ръчка съм имал няколко. Само на едната имаше проблем с 3-та. Оказа се синхронизатор. Смяна и пак газ.
  • #11
    Alex ( преди 7 години )
    Само да кажа, че най-надеждните ръчни скорости са ZF, а автомати AISIN и пак ZF
  • #10
    D15Z8 ( преди 7 години )
    На старото Хонде редовно си включвах от пета на трета. Че и на втора се е случвало. Ама онова си е правено да издържа на всякакви извращения. Изръмжава на 6000 оборота и се изстрелва. На новото няма проблеми. Ускорява си и на шеста.
  • #9
    Анонимен ( преди 7 години )
    Общо взето статията е един голям тюрлю гювеч! Има някои верни неща, но са поднесени по такъв начин, че дори ида вярваш на комедиантите пак няма да им повярваш. Нивото наистина много падна тук. Съединителят бил основна част на скоростната кутия пък изби всичката риба. По-голяма тъпотия не бях чувал скоро. Тази статия и тези тъпни и жена не би ги написала. Автора е явно д0лен лЕв *** и влияе много зле на скоростния лост...
  • #8
    Мариян ( преди 7 години )
    Шоферче, я кажи, на какви обороти я сменяш предавките без съединител, да пробвам моята стара бензинка.
  • #7
    До долния ( преди 7 години )
    Още един ниско образован знаещ само да пише глупости. Вземи си налей малко акъл в главата защото друг няма д го направи.
fallback
Последни