Механичните скоростни кутии са прости като конструкция, надеждни и доскоро постигаха най-добрите резултати за разход на гориво (вече има автоматични трансмисии, които ги превъзхождат по този показател). Колкото и да е надеждно едно устройство, не бива да се забравя, че то често попада в ръцете на човек, който по една или друга причина му причинява сериозни щети.
Ето 6 грешки, които шофьорите (особено тези с малък опит) често допускат. А това почти сигурно води до повреди в трансмисиите, чийто ремонт в повечето случаи никак не е евтин.
Смяна на предавки без натискане на съединител
Звучи доста странно, но има шофьори, които правят това. Обикновено това са новаци или такива, които досега са карали кола с автоматични скорости. Те сменят предавките, без да натискат педала на съединителя. Чува се силно прихъркване, което бързо напомня за допуснатата грешка. В този момент скоростната кутия е подложена на огромно натоварване и при често повтаряне на това „упражнение” тя просто излиза от строя. Разбира се, възможно е да превключите и без т.нар. "хъркане", но за целта трябва много добре да познавате колата си и да усетите, кога оборотите са изравнени.
Натиснат педал на съединителя
Много водачи, в това число и някои с голям стаж зад волана, обичат да държат съединителя натиснат дълго време. Те го правят, дори когато са спрели на светофар или просто изчакват нещо, като не са загасили двигателя. Това безобидно на пръв погред действие води до износване на ламелите на притискателния диск на съединителя. От него страдат и другите компоненти на скоростната кутия, тъй като се натоварват излишно. Крайният резултат е счупен съединител и пътна помощ. Пък и смяната на ключовия компонент никак не е евтина.
Включване на задна предавка преди спиране
Класика в жанра – шофьорът се опитва да паркира и включва задна скорост, преди колата му да е спряла да се движи. Отново се чува едно неприятно скърцане от зъбните колела на задната предавка. Ако подобно действие се повтаря често, резултатът почти сигурно е излизане от строя на задната скорост. Това съответно води до ново посещение в сервиза.
Сваляне на две и повече предавки по време на движение
В случая шофьорът рискува да не уцели подходящата предавка и намаляването на оборотите на колелата се оказва по-високо от това, което трябва да бъде. При отпускането на съединителя двигателят е принуден да намали оборотите, но когато това стане рязко щетите могат да бъдат не само върху скоростната кутия и съединителя, но и върху самия мотор. В някои случаи може да се стигне дори до късане на ангренажния ремък или превъртане на зъбните колела (ако колата не е с верига), което на свой ред води до сериозни щети по двигателя. След което следва ремонт, от който може да ви се завие свят.
При подобно действие често се появява и друг проблем – автомобилът губи скорост и съответно променя траекторията си, а това може да бъде опасно, особено при влизане в завой при хлъзгава настилка
Ръка върху лоста за скорости
Доста разпространена грешка, тъй като много от водачите държат ръката си на подлакътника, но в същото време не я махат от лоста за смяна на предавки. Дори нещо повече – пренасят тежеста си върху ръкохватката и по този начин нанасят щети на избирачите и движещите се части в самата скоростна кутия. Тези, които искат да съхранят скоростната кутия, а и автомобила си като цяло, трябва да знаят едно – по време на движение ръцете на шофьора трябва да бъдат върху волана.
Задържане на съединителя
Както всички знаят – съединителят е основна част от скоростна кутия. Той играе активна роля при смяна на предавките, като помага и за ускорението, и за спирането. Най-големите щети върху него се нанасят при задържането на полусъединител, тъй като това води до прегравяне на диска и съответно до неговото по-бързо износване. Например – той се държи полунатиснат преди потегляне или при движение по инерция. Това задължително го износва и води до неговата смяна. Която почти винаги е свързана със сваляне на скоростната кутия.
Изводите
Всеки сам решава дали да обърне внимание на тези неща. Както стана вече дума – механичните скоростни кутии са проектирани и направени така, че да бъдат надеждни и да имат дълъг срок на годност. Най-големите щети върху тях нанася шофьорът. И колкото по-загрижен е той за своя автомобил, толкова по-дълго време той ще му служи вярно.