IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Mobileye - автомобилният Аpple?

Израелската компания, купена от Intel за $15 млрд., иска да промени колите така, както iPhone преобрази телефоните

Mobileye - автомобилният Аpple?

Ако досега сте имали съмнения, че автономното управление е мимолетна приумица и рекламен трик - тоест нещо като 3D киното - обявената в средата на март сделка между Intel и Mobileye би трябвало окончателно да ги разсее. Израелската технологична компания, която е един от лидерите в областта на автомобилните автопилоти, бе купена от производителя на чипове за умопомрачителните 15.3 милиарда щатски долара. Това е най-голямата като обем сделка в този сектор.

Mobileye - автомобилният Аpple?

ОЧЕВИДНО Е, ЧЕ ПРИ ТОЛКОВА ПАРИ на масата Intel твърдо вярва в самоуправляващите се коли. Въпросите сега са три: дали цената все пак не е твърде преувеличена; дали точно Mobileye ще се окаже компанията, която да преобрази личния транспорт по начина, по който Apple преобрази личните комуникации; и накрая дали автономното управление действително е въпрос само на няколко години. Дори големите умове в автомобилната индустрия не са сигурни за последното.

"Сигурни сме само, че промяната ще е огромна. Но каква точно ще е тази промяна, не можем да знаем", каза ни Иън Робъртсън, шефът на BMW по продажбите и маркетинга, по време на една кръгла маса в Мюнхен през март. "Ситуацията днес ми напомня онзи цитат от Хенри Форд - че ако бил попитал съвременниците си какъв транспорт искат за бъдещето, щели да му отговорят "по-бърз кон". Не знаем кога ще дойде автономното управление. Не знаем дали законът изобщо ще позволи ниво 5 - пълна автономност, без човек зад волана. Може би то ще е разрешено само на някои магистрали". Робъртсън смята също, че промяната този път ще дойде с фантастично бързи темпове - не с обичайния хоризонт от пет или десет години, а с "няколкомесечни скокове". "За да сме подготвени, съвсем скоро ние ще имаме хиляди инженери в тази област, съсредоточени в изцяло новия ни развоен център край Мюнхен", уточнява членът на борда.

Mobileye - автомобилният Аpple?
Иън Робъртсън пред микрофона на "КОЛЕЛА"

BMW ВЕРОЯТНО Е НАЙ-ЗАСЕГНАТА от сделката за Mobileye, защото израелската компания е главният й доставчик на технологии за автономно управление. "Главен, но не единствен", поправя ни директорът по развойната дейност Клаус Фрьолих. Досега BMW си представяше Intel просто като полезен партньор в тази област, който ще помогне нещата да се случват по-бързо. Но след като технологичният гигант придоби дял в компанията за карти Here, собственост на BMW, Daimler и Audi, и особено след поглъщането на Mobileye изниква въпросът дали Intel не се опитва да вземе изцяло юздите в свои ръце.

Самият Фрьолих предупреждаваше за подобна заплаха преди година - че автомобилните компании рискуват да бъдат сведени само до доставчици на хардуер за технологичните гиганти, по начина, по който е Foxconn за Apple днес. На въпроса на Bulgaria ON AIR дали офанзивата на Intel не значи тъкмо това, Фрьолих поклаща глава. Но си личи, че темата не му е приятна. BMW никога не е имала планове сама да купи Mobileye, уверява ни той, дори и само заради цената. Като имаме предвид, че Intel плати за израелската компания (с едва 600 служители и с 360 млн. долара оборот) седем пъти повече, отколкото Peugeot-Citroen плати за Opel (с 35 000 работници и 15 милиарда оборот), това нежелание е лесно разбираемо. 

ДАЛИ ЦЕНАТА Е ПРЕКАЛЕНА? Да, според прочутия майстор на късите продажби Андрю Лефт, чиято Citron Research отдавна предупреждава, че акциите на Mobileye са "най-безсрамно надценените и прехвалени" в целия сектор. След сделката Citron разпространи специално изявление, в което се признава, че никой от анализаторите на компанията не е допускал такова развитие, и се изразява учудване от цена, която надхвърля почти 30 пъти очаквания оборот на Mobileye за тази година.
Истината обаче е, че и залогът също бие всякакви рекорди. В момента пазарът на решения за автономно шофиране (или по-точно за полуавтономно, защото напълно автономните технологии са още във фаза ранни изпитания) се оценява на около 3 милиарда долара годишно. Но анализаторите на Goldman Sachs прогнозират, че той ще надхвърли 50 милиарда още през 2020 и ще достигне 290 милиарда през 2035 година.

Mobileye - автомобилният Аpple?

А за момента Mobileye е един от малкото сериозни състезатели по тази писта. "Винаги съм казвал, че не можем да се справим сами с това, със свързаността... Ще ни трябват множество нови доставчици, нови партньори в лицето на технологичните компании. Трудният въпрос е кого да избереш", каза още преди година главният изпълнителен директор на Renault-Nissan Карлос Гон в отговор на въпрос на Bulgaria ON AIR. "Защото става дума за конкуриращи се технологии и е трудно да се предвиди коя ще се наложи. Имаме Here, която бе закупена от германските ни конкуренти. Втората възможност е Google. Имаме също Mobileye. Eто ви три напълно различни технологии, и ние трябва някак да преценим коя от тях ще се наложи с времето".

МЕЖДУВРЕМЕННО ТОЗИ СПИСЪК започна да се удължава. В момента между технологичните гиганти се води истинска надпревара във въоръжаването. Конкурентите на Intel вече имат солидни инвестиции в сектора. Qualcomm купи холандската NXР, най-големия производител на чипове за автомобилната индустрия. Nvidia има партньорства в тази област с германските Bosch, ZF и Audi. Delphi също работи усилено в тази посока.
Самата Intel е инвестирала до момента в половин дузина технологични стартъпи, разработващи различни компоненти за автопилоти - от сензори до роботика.
Mobileye обаче им дава почти затворен цикъл - със сензори и датчици, камери, радари, дигитални карти, най-високо ниво на свързаност в автомобила, технологии за машинно самообучение, облачен софтуер и синтез на данни. "Технологията на Mobileye е ключова, така че цената ми се струва справедлива", коментира Бетси Ван Хейс, анализатор в Loop Capital, пред The Financial Times. Други наблюдатели обаче са на обратното мнение и предупреждават, че този сектор е твърде далеч от основния бизнес на Intel. Гигантът веднъж вече се опари с компанията за киберсигурност McAfee, която купи за 7.7 милиарда долара и после продаде за едва 4.2 милиарда.

Mobileye - автомобилният Аpple?
Амнон Шашуа, мозъкът зад Mobileye

ВЕРОЯТНО И ТОЗИ ГОРЧИВ ОПИТ е причината сега Intel да остави учудващо голяма автономия на новата си придобивка. Mobileye ще продължи да се управлява в Израел от своя основател и президент Амнон Шашуа. Главният изпълнителен директор на Intel Брайън Кржанич го обясни като равностойно партньорство - едната компания ще даде "очите на автономната кола, а другата - интелекта, който ще я управлява".
Самият Шашуа още преди няколко месеца каза пред Reuters, че "Ако искаш да построиш наистина автономен автомобил, това е задача за повече от един играч... Идеята е да имаш няколко партньори, които да си поделят ресурсите и информацията".

56-годишният Шашуа е рядко съчетание от учен-теоретик и изобретател с нюх към практичното и към бизнеса. Завършил математика и информатика, специализирал в Масачусетския технологичен институт, той професор по компютърни науки в Йерусалимския университет.
През 1999 основава Mobileye, за да разработи средство автомобилите да разпознават препятствия и пешеходци само чрез видеокамера. Компанията скоро привлича множество инвеститори, включително гиганта Goldman Sachs, и открива своя собствена фабрика във Филипините. Днес компанията държи около 70% от глобалния пазар на системи за подпомагане на шофьора. А Шашуа, благодарение на 7-те процента от капитала, които притежаваше лично, вече е в списъка на милиардерите.

 

Тагове: bmw tesla intel mobileye
0 от 500