Тунинг компанията AC Schnitzer така и не се развива до мащабите на независим автомобилен производител, но името й е свързвано с едни от най-вълнуващите тунинг проекти, световни рекорди, успехи на пистата и десетки награди. Хората в автомобилните среди пък покорно навеждат глава, когато става въпрос за автомобил, доработен от AC Schnitzer. И така, откъде започва всичко.
1936 - Йозеф Шницер
През 1936 механикът Йозеф Шницер решава да стартира собствен бизнес. Той открил автомобилен сервиз, специализиран в ремонта на модели на Opel, а впоследствие към него било присъединена и малка шофьорска школа. За да увеличи приходите си, Шницер дори направил бензиностанция до автомобилния сервиз.
1945 - делото на трите братя
Тъй като бизнесът се развивал добре, през 1939 Йозеф Шницер отворил представителство на Ford, което обаче не просъществувало дълго, тъй като по това време се разгаряла Втората световна война. Шницер преживял войната, но скоро след нейния край през 1945 загинал в инцидент на пистата "Золдер", оставяйки двама сираци: Йозеф Младши и Херберт.
1962 - първи опит в моторния спорт
С възпитанието на двамата се заел доведеният им баща Карл Лам, който също имал автомобилен сервиз. Йозеф и Херберт с охота помагали на Карл и се увличали по автомобилите все повече и повече. През 1962 двамата купили повреден автомобил, ремонтирали го и взели участие в аматьорски шампионат за туристически автомобили.
1966 - шампионат на Германия
Йозеф се интересувал повече от автомобилен спорт, а брат му Херберт се вълнувал от серийното автомобилостроене и търговията с автомобили, затова станал официален дилър на BMW. По това време Йозеф започнал да участва в Германския шампионат за туристически автомобили. През сезон 1965 завършил втори, а през следващата година станал шампион на ФРГ с BMW 1800 TI/SA.
1967 - Team Schnitzer
През 1967 в рамките на официалното представителство на BMW била създадена нова фирма - Team Schnitzer, която започнала да се занимава с разработката на състезателни автомобили. Година по-късно Йозеф преустановил състезателна дейност, но братята Шницер продължили да използват състезателният автомобил в различни надпревари. В началото на 70-те към отбора се присъединили доведените братя Карл и Дитер Лам и всички заедно започнали работата по състезателното BMW E9.
1972 - първите модификации
Интересното е, че първата серия от модификации на Schnitzer се появяват преди компанията да бъде регистрирана. Тогава под ножа ляга BMW 3.0 CSL, който участвал в различни шампионати до 1978. Зад волана на този автомобил сядат пилотите Виторио Брамбила и Дитер Квестер, а през 1976 доработеният от Schnitzer 3.5 CSL се класира първи в състезанието за издръжливост “1000 км на Нюрбургринг”.
1977 - огнедишащото BMW 2002
През 1977 се появява състезателното BMW 2002, което Schnitzer подготвят за състезателната Група 5. Неговият 1.4-литров турбо двигател разполагал с 400 к.с., благодарение на които колата се доказала като ужасяващо бърза, но недостатъчно надеждна.
1978 - година на радост и тъга
Още през следващата година AC Schnitzer представя BMW 320 Turbo за началото на новия сезон от Германския шампионат за туристически автомобили. Автомобилът бил оборудван с двигателя на 2002 - 1.4 литра с мощност 400 к.с. Този път целта била постигната - австрийският пилот Харалд Ертъл станал шампион. По случай победата, AC Schnitzer представили цивилната версия BMW 323i Turbo (на снимката), чийто 6-цилиндров двигател имал турбокомпресор. Успешната състезателна година обаче била помрачена от смъртта на Йозеф Младши, който загинал в пътен инцидент.
1983 - отбор от шампиони
След като сключва споразумение с BMW, отборът на Schnitzer продължил да участва в различни шампионати за туристически автомобили още по-уверено. Пилоти на отбора спечелили титлите в Европейския шампионат за туристически автомобили през 1983, 1986 и 1988. Като резултат от успехите, Team Schnitzer се превърнал в заводски отбор на BMW, какъвто е и до днес в DTM. През 2012 Бруно Шпенглер печели последната титла на отбора.
1987 - AC Schnitzer
На 1 януари 1987 в Аахен, където се намира централата на AC Schnitzer, Херберг Шницер подписва договор с Kohl GmbH, като по този начин основава своя собствена тунинг компания, която нарича AC Schnitzer. Буквите “AC” идват от регистрационните табели на автомобилите от Аахен. Още същата година, на автосалона във Франкфурт е представен тунинг автомобилът ACS7, базиран на BMW 735i.
1989 - първата “тройка” на AC
Както и през 1978, първият сериен автомобил, който получава емблемата на Schnitzer, е флагманската “тройка” - BMW M3. Автомобилът е показан във Франкфурт през 1989, а през 1991 е представена доработената версия BMW E36 ACS3 с 3.0-литров 6-цилиндров двигател.
1996 - нов дом
През 1992 компанията временно мести офиса си на друга улица в Аахен, но само за да се върне на стария си адрес през 1996, който е в непосредствена близост до централата на Kohl GmbH.
1997 - 10-годишнина
По случай 10-ия си рожден ден, компанията пуснала на пазара специален тунинг пакет за трета серия Е36 Compact, която на практика представлява своеобразна М3 версия на компактния хечбек. По това време се появява и концептуалният AC Schnitzer V8 Roadster - който отбелязва ново начало. За пръв път някой се осмелява да внедри V8 двигател под капака на Z3.
2001 - почти X3
Заедно с първия невоенен SUV модел от BMW - X5 - AC Schnitzer също дава своя принос за развитието на офроуд моделите от Мюнхен. Компанията представя прототип на високопроходимо комби, което нарича X-Road. От автомобила била произведена само една бройка, която имала повишен клиренс, пластмасови защитни елементи, както и система за задвижване на четирите колела. В известен смисъл това е първообразът на BMW X3.
2003 - Topster
Три години преди официалната поява на серийното BMW Z4 Coupe, AC Schnitzer показа концепта Topster. На практика той представлява Z4 с мощен V8 двигател от M5 (E39). Работещият прототип бил изпробван от редица автомобилни издания, повечето от които останали впечатлени от динамиката и пътното поведение като цяло. Въпреки че двигателят бил доста тежък, което влошавало поведението на предницата.
2005 - най-бързото BMW
Автомобилното изложение във Франкфурт през 2005 става мястото, където е представен концепта AC Schnitzer Tension, който е изграден на базата на BMW M6 Coupe. Няколко седмици след автосалона ярко жълтото купе записва средна скорост от 331.78 км/ч на италианското трасе “Нардо”, превръщайки се в най-бързото BMW, считано до края на 2005.
2007 - нови рекорди
Две години по-късно AC Schnitzer представя най-бързото BMW на газ в света - AC Schnitzer GP3.10 (на снимката), задвижвано от модифицирана версия на V10 двигателя от M5/M6. Машината записва средна скорост от 318.1 км/ч на “Нардо”, а през 2009 германците поставят нов рекорд на същото трасе - този път за най-бързото дизелово BMW - AC Schnitzer ACS3 3.5d Coupe, което записва резултат от 288.7 км/ч.
2009 - Tune it! Safe!
През 2009 AC Schnitzer се присъединява към програмата за безопасен тунинг Tune it! Safe!, която призовава потребителите да се доверяват на лицензирани тунинг компоненти. В хода на програмата бил подготвен автомобилът AC Schnitzer ACS1 2.3d Polizei.
2014 - Range Rover
AC Schnitzer не се занимава с доработката единствено на автомобили от марката BMW. След придобиването на MINI от страна на германците, тунинг специалистите доработват официално и британски автомобили. Неотдавна AC Schnitzer се занимава с модифицирането и на модели на Range Rover.
2015 - високоскоростната М-ка
През 2015, подготвената от AC Schnitzer M4-ка затваря обиколка на германската писта “Хокенхайм” за 1:09.2 минути, превръщайки се в най-бързия автомобил на това трасе. За сравнение, Pagani Zonda F успява да стори същото за 1:10.8, а Porsche 911 Turbo S за 1:10.9. През същата година BMW представя радикалния си хибриден автомобил BMW i8. Дали няма да видим и негова доработена версия от AC Schnitzer през тази година. Може би ще разберем на автомобилното изложение във Франкфурт през есента.
Снимки: AC Schnitzer