Френската служба за защита на потребителите е препоръчала на прокуратурата да обвини лично главния изпълнителен директор на Renault Карлос Гон за предполагаемите измами в тестовете за вредни емисии. Информацията е на Reuters и само за няколко часа в сряда доведе до обезценка на акциите на компанията с 3.7%.
При Карлос Гон не е имало никакво делегиране на правомощия, твърдят проверяващите
Прокуратурата започна официално разследване срещу Renault преди два месеца заради несъответствия в емисиите при дизеловите двигатели. Пътни изпитания показаха, че при модели на френската компания, както и на Fiat-Chrysler и Peugeot-Citroen, емитираните в реални условия вредни съединения надхвърлят до 10 пъти показаното в тестовете.
От Renault категорично отричат да са използвали измамен софтуер като този на VW. Вчера говорител на компанията каза само, че се оказва пълно съдействие на разследването и че Renault "запазва своите обяснения за съдиите, натоварени със случая".
Най-вероятно тези обяснения се отнасят до условията, при които системите за ограничаване на емисиите се изключват, за да не нанесат вреди на двигателя - обикновено при екстремно ниски или високи температури. Дори и в САЩ е позволено системите да се изключват при температури под 4 градуса по Целзий. При Renault обаче диапазонът им на работа е бил значително по-тесен - между 17 и 35 градуса. При тестовете за емисии, които се провеждаха досега при стайни температури, това не е отчитано.
Тестовете за емисии досега се провеждаха при стайни температури, което обяснява големите разлики между тях и показателите в реални условия
Докато при VW обаче и до момента не е ясно до каква степен висшият мениджмънт е бил наясно с Дизелгейт, при Renault цялата командна верига е била отговорна, се казва в досието, подготвено от службата за защита на потребителите. Това включва и Карлос Гон, който според разследващите не е използвал "никакво делегиране на правомощия при одобряването на стратегиите за развитие на двигателите" - тоест е вземал решенията лично.
Някои наблюдатели изтълкуваха замесването на Гон като поредна стъпка от тихата му война с френската държава, която притежава част от акциите на Renault. Мениджърът от години се опитва да убеди правителството да продаде своя дял и да престане да се меси в делата на компанията. Наскоро Гон призна, че именно държавният дял е главната пречка пред по-нататъшната интеграция между Renault и партньора Nissan.