Да изпъкваш сред себеподобните си е един от най-естествените човешки стремежи. Но да го направиш чрез автомобила си, става все по-трудно. Дори най-ексклузивните италиански и британски марки днес продават повече коли от когато и да било и шансът някой да се появи със същата като вашата е съвсем реален. Освен ако не се заровите в обявите за класически автомобили и не се спрете на нещо наистина уникално. Ето петнайсетте най-екзотични и редки машини, които се продават понастоящем в еBay (и, с две изключения, предлагат доставка и до България).
Facel Vega Facel II (1962)
Facel e някогашен френски производител на мебели от стомана, който през войната се захванал с части за самолети, после започнал да прави детайли за автомобили и накрая през 50-те създал собствена марка коли. В началото на 60-те вече бил на ръба на фалита и този Vega Facel II се оказал последният отчаян - и неуспешен - опит да се съживи. За годините си колата е била удивителна - с 6.3-литров мотор Chrysler, 390 конски сили и фантастична цена, надхвърляща двойно тази на Aston Martin DB4. Eдва ли друга компания е имала такъв списък с клиенти: Пабло Пикасо, Херберт фон Караян, Ава Гарднър, Кристиян Диор, Тони Къртис, Ив Монтан, Грейс Кели, Антъни Куин и шахът на Персия. Само 180 бройки са били произведени, така че цената на тази - 267 600 долара - си е направо изгодна.
Iso Grifo (1971)
Днес напълно забравена, Iso е една от многото италиански компании, решили да се мерят с Ferrari пред 60-те. Това Grifo е произведено в едва 78 бройки, ползва американски двигатели с 400 коня и за времето си е било завидно бързо. Но главната му ценност днес е дизайнът - разработен от един млад служител на ателието Bertone, на име Джорджето Джуджаро. Цената в наддаването вероятно ще надхвърли 250 000 долара.
Batmobile (1991)
Това всъщност не е оригиналният Батмобил, създаден за филма на Тим Бъртън с Майкъл Кийтън и Джак Никълсън, а само негова реплика. Но пък за сметка на това притежава неща, които истинската кола нямаше: работеща картечница и огнехвъргачка. Въпреки които някак си е получила разрешение да се движи по улиците. Цената: 75 000 долара.
Аmphicar (1967)
Проектирана от Ханс Трипел, тази машина е произвеждана от Quandt Group в Берлин в общ тираж от 3878 бройки. Онова, което я прави уникална, е, че всъщност не е само кола, а и лодка. Развива 110 км/ч на суша и 7 възела във вода. Цената - 80 000 долара.
Saab 96 (1969)
На фона на останалите автомобили в нашата класация, Saab си е направо масова марка. Но този конкретен 96 е доста рядък, а под капака му се крие направо уникален по рода си двигател - истински V4. При това в случая е възстановен и готов за употреба. На този фон 16 000 долара не изглеждат твърде много.
Studebaker GT Hawk (1962)
Допреди Втората световна война Studebaker бе една от най-уважаваните и най-надеждни американски марки. Поредица лоши мениджърски решения обаче я докараха до фалит през 60-те, а този GT Hawk е един от последните й модели, преди да бъдат хлопнати кепенците на завода в Индиана. Конкретната кола е ценна и с друго: неин пръв собственик е легендарният композитор Рей Евънс, носител на три награди "Оскар" и автор на песни като Mona Lisa (изпълнявана от Нат Кинг Коул) и Que Sera Sera. Автомобилът е обявен с начална цена едва 10 000 долара.
Devin SS (1958)
През 50-те американският състезател Бил Девин, след няколко години зад волана на различни модели на Ferrari, решил да създаде собствена кола, с която да натрие носа на италианците. Двамата с инженера Малкъм Макгрегър създали този Devin SS. Само няколко са били произведени, така че този екземпляр е изключително рядък. Цената - 145 000 долара.
Peugeot 205 T16 (1986)
Признаваме, че тази емблема няма да накара любопитни хора да ви заговарят. Но всъщност точно това 205 няма много общо с популярния хечбек от 80-те. То е пълноценен рали автомобил от Група В. И, понеже едва 200 с подобна хомологация са били създадени, а повечето са потрошени за броени години, днес колата е фантастично рядка. Толкова рядка, че да ви накара да платите 285 000 долара за Peugeot? Преценете сами.
Cisitalia Barchetta (1960)
Оригиналната Cisitalia 202s, създадена от Пиеро Дузио през 1947 по дизайн на самия Батиста Пининфарина, е истинска легенда. Това е първата кола, изложена в Нюйоркския музей за модерно изкуство, и до ден-днешен си остава част от постоянната му колекция. Този конкретен автомобил е по-късна лицензна доработка, след като оригиналната компания вече е фалирала. Колекционерската му стойност е по-ниска, но и така цената гони 150 000 долара.
Stutz Bearcat II (1988)
Оригиналният Stutz е производител на спортни автомобили от Индианаполис, създаден през 1911 и фалирал през 1935. През годините на няколко пъти са правени опити емблемата да се възкреси, а това е един от последните - изработено в Италия купе върху платформата на Pontiac Firebird и с двигател от Corvette. Цената от 144 000 долара се определя от два фактора: първо, колата е много рядка, и второ, никога не е била регистрирана и на практика е на едва 200 км.
Matra-Simca Bagheera (1978)
Тази спортна кола с едва 1.3-литров мотор е една от последните творби на славната някога френска компания преди залеза й. Пословична с лошото качество на изработка и склонността да ръждясва (макар външните панели да са от полиестер), днес Bagheera е почти изчезнала и цената от 17 000 долара изглежда изгодна. Ценен я прави дизайнът, дело на гърка Андонис Воланис, който по-късно измисли минивана с Renault Espace. Любопитно е, че инженерите на Simca навремето искали да направят прототип с два слепени двигателя - на практика един редови 8-цилиндров агрегат, наричан заради особената си форма U8. Но шефовете на Chrysler, тогавашния собственик на Simca, не одобрили плана и колата останала само прототип.
Fiberfab Aztec 7 (1971)
Fiberfab е американски производител на автомобилни китове от фибростъкло, който в началото на 70-те сложил ръка върху един Volkswagen Karmann Ghia и го преобразил в този Aztec 7 (с цената на сериозни естетически загуби, трябва да признаем). По-интересното е, че двигателят е заменен с електромотор и батерии, което прави от Aztec първия спортен електромобил. Цената за момента не надхвърля 2000 долара.
Santarsiero Atlantis Roadster (1988)
Концептуален модел, създаден от Рон Сантарсиеро в чест на ар-деко колите от 30-те години, и най-вече на Bugatti Type 57. На вид го докарва, но като цена е несравнимо по-достъпен - можете да го вкарате в гаража си за 50 000 долара. Стига да имате 7-метров гараж, разбира се.
LaDawri Conquest (1962)
Признаваме, че и ние никога не бяхме чували това име. Оказа се, че LaDawri е канадски производител на автомобили от фибростъкло, функционирал през 50-те и 60-те. Абсурдно звучащата марка е анаграма от имената на основателите - Л. А. Доус и Д. Райт. Няма да впечатлите никого с тази история - но пък шансът някой да паркира същата кола до вас на Свети Влас е на практика нула. Цената - 11 000 долара.
Intermeccanica Italia Spyder (1972)
Компанията е създадена в Торино като производител на автомобилни каросерии, после се премества в Калифорния, за да финишира накрая във Ванкувър, Канада. Където между другото си функционира и днес, правейки своя Roadster - реплика на Porsche 356. Тази Italia Spyder е произведена през 70-те в 400 бройки и макар под капака й да се крие банален двигател на Ford, си струва 116-те хиляди долара заради дизайна.
Снимки: eBay