"Махат завоите от българските пътища": статия в този дух, тръгнала от в. "Монитор", за нула време обиколи повечето информационни сайтове в България. Информацията предизвика бурни реакции в социалните мрежи - от насмешки ("Новините все повече заприличват на Не!Новините"), през възмущение от оскъдната интелигентност на отговорните инстанции ("Да видим как ще направят без завои Троян-Кърнаре"), до гняв срещу начина, по който се усвояват обществени средства.
Колкото и различни да са тези реакции, те си приличат в едно: породени са от несъществуващ дразнител.
Никой не се е засилил да изправя "Беклемето". Снимка: КОЛЕЛА
Никой няма намерение да премахва завоите по българските пътища; причината да си помислите обратното не е в цитираната Национална стратегия за подобряване безопасността на движението, а в явното неспазване на елементарни журналистически критерии при преразказването й в медиите.
Преди всичко споменатата стратегия изобщо не е нова. Разработена е през 2009 и окончателно приета през 2011. А предлаганите в нея мерки съвсем не са толкова слабоумни, колкото бихте допуснали от дописка със споменатото заглавие.
Целта на стратегията е до 2020 да намали наполовина (спрямо 2010) броя на загиналите по пътищата - от 775 до 388. Ако се съди по данните за 2015 (708 загинали) стратегията няма особен успех - но пък и твърде малко от точките в нея са приложени на практика до момента.
Тези точки включват все разумни неща от световната практика: насърчаване на алтернативен транспорт, ангажиране на частния сектор с безопасността, подобряване на образованието на хората в тази област - не е тайна, че много шофьори не само не познават правилника, но и не схващат основните принципи на движение.
Осемкратният рали шампион на България Димитър Илиев от години предупреждава за проблеми при проектирането на много от републиканските пътища
И, не на последно място, стратегията предлага да се подобри планирането, проектирането и строителството на пътища, съобразно "европейските директиви и добри практики". В това няма нищо лошо, дори напротив. Обществена тайна е, че много пътища в България са изначално зле проектирани и изпълнени. Нерядко завоите са с обратен наклон, така че на практика изхвърлят автомобилите от пътя - многократният рали шампион на България Димитър Илиев, който в последните години се е посветил на сигурността по пътищата, може да даде много конкретни примери.
Липсата на маркировка е повсеместен проблем; нерешеното отводняване - също. На немалко места път през равен терен се прави със завой, само за да не засегне границите на нечия нивичка. Канавките не се обезопасяват. Завоите не се маркират. И така нататък.
Колкото до "махат завоите в България", ето буквално какво пише в Стратегията: "включване на конкретни проекти... целящи подобряване на пътното трасе в отделни участъци чрез намаляване или премахване на отделни хоризонтални криви...". Както виждате, тук няма нищо като за "Не!Новините". Но е истина, че някои "новини" ги бият по фантазия.