IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Без право на втори опит

От Volvo 480 до Chrysler PT Cruiser: моделите, които бяха спрени още след първото си поколение

Без право на втори опит

Има впечатляващи и наистина добри автомобили, които прекратяват своето съществуване само след едно поколение. В началото те карат всички да говорят за тях, получават похвали и накрая изчезват, за да бъдат забравени съсем скоро.

Те не получиха нов шанс

Всеки модел от този списък се е опитал да открие нова пазарна ниша и съответно да си осигури последователите, за да може да върне направените в него инвестиции. За съжаление, те не се справиха с тези задачи и отидоха в историята, но все пак заслужават внимание. Всички те са в ретро-стил, който стана модерен в края на 90-те години на миналия век, но постепенно неговата мода отмина.

Volvo 480 и Volvo C30

Те не получиха нов шанс

През последните 30 години шведите от Volvo на два пъти опитаха да предложат подобни коли. На автосалона в Женева през 1986 г. бе показано Volvo 480, което стана първият автомобил на марката с предно предаване. Той представлява смесица между shooting brake и хечбек с 3 врати, като е бил разработван повече от 6 години. Машината е хем съвременна, хем препраща към модел P1800 ES, произвеждан в средата на миналия век.

Двете коли имат еднакъв профил, но 480 е първото и единствено Volvo с прибиращи се фарове. Окачването му е дело на специалистите от Lotus, а двигателите са 4-цилиндрови на Renault. До 1995 г., когато приключва производството на модела, от него са произведени повече от 80 000 бройки.

Те не получиха нов шанс

Наследник на 480 така и не се появява чак до 2006 г., когато излиза C30. Това отново е компактен хечбек с 3 врати, който също използва уникалната конструкция на P1800 ES, но в същото време получава технологиите и системите да безопасност на концептуалния Volvo SCC 2001. Този автомобил бързо си намира ниша на пазара и се продава добре, но през 2012 г. и на неговия жизнен цикъл се слага край.

Nissan BE-1 и Figaro

Те не получиха нов шанс

В края на 80-те години Nissan е независим производител и това му позволява да си опита силите в различни сфери. В един момент обаче компанията започва да губи битката с големия си конкурент по това време Honda и шефовете решават да предприемат радикални решения. Те създават екип от талантливи инженери, конструстори и дизайнери, който има за цел да създаде успешен малък автомобил.

Така 10 години преди Volkswagen New Beetle и 14 години преди MINI на света се появява първия ретро-миникар Nissan B1. Неговият дизайн до голяма степен напомня оригиналния Austin Mini, но техническите компоненти и решения са от Nissan Micra. През 1987 и 1988 г. от B1 са произведени 10 000 бройки, но като цяло колата не се оказва успешна.

Те не получиха нов шанс

Японците променят леко стратегияга си и същият екип през 1991 г. прави нов опит със спортния модел Figaro, чийто дизайн напомня на легендарния Datsun Fairlady. Въпреки че пазарната ниша за този автомобил е по-малка от тази на B1, за 2 години са произведени 2 пъти повече бройки – 20 000, но в крайна сметка и този модел не получава продължение.

BMW Z8

Те не получиха нов шанс

Този великолепен някога роудстър излезе на пазара 1999 г., като имаше всички предпостави да се превърне в хит. Дизайнът му е дело на Хенрик Фискер, който използва за основа концептуалния Z07, представен 2 години по-рано на салона в Токио. Като цяла външният вид препраща към BMW 507, а алуминиевото шаси и двигателя са от BMW M5 E39.

Хората обаче така и не приемат тази кола, въпреки нейните наистина впечатляващи качества и технически решения. За периода 1999-2003 г. от BMW Z8 са продадени 5703 бройки и това кара баварците да сложат край на експеримента.

Chrysler PT Cruiser, Plymouth Prowler и Chevrolet HHR

Те не получиха нов шанс

Тези три опита да се смеси старата школа със съвремието са дело на един и същи човек – Брайън Несбит. Всеки един от тях се оказва успешен на старта на производството, но в крайна сметка отива в историята, без да остави свой наследник.

PT Cruiser представлява съвременен вариант на колите от 30-години на миналия век, като се приближава най-близко до Chrysler Airflow Sedan. Под симпатичната му външност всъщност се крие Dodge Neon. Като цяло моделът се произвежда 10 години, но постепенно продажбите падат и присъдата е произнесена през 2010 г., когато автомобилът е спрян. Произведени са 1,35 млн. бройки.

Те не получиха нов шанс

Plymouth Prowler има подобна съдба, но причините за неговия край са различни. Роудстърът със задно предаване е доста технологичен за времето си, като разполалага с алуминиево шаси. Решението да се използва V6 вместо V8 мотор обаче отблъсква доста потенциални кленти. В крайна сметка от модела са произведени 11 702 бройки.

Те не получиха нов шанс

Ударното начало на PT Cruiser кара ръководството на GM да „вербува” Несбит с идеята той да направи още един модел в ретро-стил. Така се появява Chevrolet HHR – компактен миниван, който записва още по-впечатляващи продажби след появята си, но в крайна сметка намира края си по-бързо от PT Cruiser.

Външността на този автомобил е вдъхновена от Chevrolet Suburban от 40-те години на миналия век, но като цяло HHR не се оказва толкова иновационнен, колкото очакват в GM. През периода 2005-2010 г. от него са произведени 500 000 бройки, след което той е заменен от цяла гама нови модели - Traverse, Trax и Orlando.

Ford Thunderbird

Те не получиха нов шанс

Няколко години преди да възкреси култовия Mustang, ръководството на Ford решава да пробва да стори същото с друг легендарен модел от миналото – спортния Thunderbird. Той използва платформата, на която са изградени Jaguar S-Type, XF и Lincoln LS, а стилът му е на оригиналния Thunderbird от 1955 г., който на свой ред е един от най-луксозните автомобили по това време.

Всичко това обещава силни продажби и те са факт през първите 2 години В крайна сметка за 4 години модела записва общо 68 098 продажби, след което е спрян от производство. А на Ford ще се наложи да изчака времето, в което ретро-дизайнът ще преживее не втора, а трета младост.

Снимки: Производителите
 

0 от 500
  • #5
    3 rate up comment 1 rate down comment
    thebrainless ( преди 2 години )
    Имах възможността да карам и основно да се возя :) цяло лято на едно 480 Турбо в началото на 90-те, вярно е че бях още тинейджър, малко след комунизма, но това Volvo ми се струваше като космически кораб. Определно беше кола която правеше впечатление на хората.
  • #4
    5 rate up comment 1 rate down comment
    automotive ( преди 2 години )
    Като малък (2-3 клас) като ходех на училище минавах край едно Volvo 480 и много му се кефех. Години по-късно първата ми кола беше Volvo C30. Основно заради дизайна си го купих, но и като цяло беше много приятна кола.
  • #3
    4 rate up comment 2 rate down comment
    KLASIKA ( преди 2 години )
    Нека сега някой ме опровергае!!!! Трябва ептен да не е виждал коли!!!! Реших да я нарисувам и като я видите да се попитате :-кой не би искал да я има...?Щеше да е хит още 10г. https://imageshack.com/i/pm71nD1uj .За това говорех:-това е всичко което един мъж иска от живота в формата на кола!!!! Става и за :...GT…и за:....GTRS…..,и за по-маломощна за семейства ,....и за хибрид......,и за кола на ток!!!!!.... Ако ще карам кола на ток ще е само и единствено СААБ.и точно този Круизър,точно така както съм го предложил и както „гейчетата” изобщо не са го и сънували пък камо ли да го направят......?..-гейска му работа........Ако Елън не е толкова заслепен ще го обсъдят с Крайслер и това ще бъде „Тесла”,но купето ще точно това :-МЪЖКАТА МЕЧТА!!!! Представяте ли си точно това купе върху техниката на Тесла как се набира за 4 сек. !!!!!Ей...ДУШЕВЕН МНОГОКРАТЕН ОРГАЗЪМ!!!!!...и с акустика да реве като V8 ,а като вдигнеш капака и отдолу със специални кожуси да има едно към едно визуално изглеждащ V8 !!!!! Тогава такива продажби ще настана ,че ще трябва да минат на 14 смени!!!! Но докато на власт в Крайслер,че и в другите фирми са гейове ще никнат „никакви”коли и гейовете обичат *** форми,а Елън Мъск е толкова самодоволен,че този проект ще си увисне.......,но ако това беше новият ПТ Круизър,е тогава кълнем се всите,че....................................!
  • #2
    6 rate up comment 3 rate down comment
    страничен наблюдател ( преди 2 години )
    Над 1 млн произведени PT Cruiser не звучи като провал. Причината за слабите продажби накрая обаче не е дизайна. Колата е твърде малка и неудобна вътре. Качеството на интериора също беше доста ниско. Колата не беше надеждна и правеше ммного проблеми. В северните щати ламарините корозираха на 5-та година... Беше време когато цената на бензина беше доста висока а 4-цил моторче лапаше колкото голям седан с V6. Говоря от личен опит- карал съм няколко под наем.
  • #1
    4 rate up comment 3 rate down comment
    KLASIKA ( преди 2 години )
    За Chrysler PT Cruiser ми е ясно ...... Колкото повече минаваха годините толкова по го правиха модерен с по обли и смешни фарове тип Порше 2000г. с изкривените фарове като :”пържени яйца”........? Решетката стана още по-модна......? ..стоповете стана изкривени и модни......? И хората изгубиха от полезрението си кое е ретро,кое модерно,кое е Корейско.......? Трябваше колкото минават годините да сложат отпред КРЪГЛИ ФАРОВЕ ,ама истински поставени отвън! ...- решетката :-по ретро ...-а стоповете да станат: три отделни кръгли стопа изнесени навън ,ЕДИН ПОД ДРУГ!!!! ..Така еуфорията щеше да продължи !!!!!!!!! И истерията също!!!!!.......!!!!!! - защото никой не искаше PT Cruiser да се доближава до новите коли ......? - Че то нови колкото искаш и най-различни............... - Явно някой най-отгоре от ръководството е решил да се намеси ,защото си е внушил че го може по-добре...........?!?!......мисля,че можел в общата баня най-добре де си изпуска сапунчето и „много бавно”наведен уж да го търси....................