Когато автомобилът ви не иска да запали, най-вероятно става въпрос за паднал акумулатор. Вариантите в такъв случай са два: бутане или подаване на ток от друг автомобил. Бутането е лесно и на практика нямате нужда от нищо, освен от поне един по-як приятел, и то ако сте имали неблагоразумието да паркирате на равно. Проблемът с него е, че не работи с всички коли, а при някои е дори опасно за двигателя. Именно затова ще се концентрираме в паленето с кабели от друг автомобил. Как се прави и колко може да е сложна една процедура, която отнема не повече от 5 минути?
На практика процесът е безкрайно лесен за изпълнение и за целта са ви необходими само комплект кабели и услужлив колега шофьор с изправен автомобил. Идеята е токът от неговия акумулатор да даде стартов ток на изтощената батерия на повредения автомобил, да позволи на стартера да завърти маховика и съответно двигателят да заработи. Няколко секунди са достатъчни, за да започне алтернаторът да произвежда ток и кабелите могат да бъдат откачени.
Като при всяка електроника обаче, и тук трябва да се внимава, защото в противен случай рискувате токов удар, който няма да ви убие, но може да съсипе една от двете коли. Ето какви стъпки трябва да спазваме.
КАБЕЛИ
Всеки стандартен комплект от кабели би трябвало да свърши работа, но ако ви предстои покупка, най-добре е да изберете по-дебели кабели с по-стабилни клеми, защото те ще издържат повече години, а и ще осигурява по-добра връзка между двата акумулатора. Също така, дължината е от значение, защото понякога пространството е ограничено и няма как колата, която дава ток, да се приближи достатъчно близо до закъсалия автомобил.
ВРЪЗКА
Много е важно да внимавате да не докоснете клемите на червения и на черния кабел, когато по тях вече тече ток. Като казваме ток, в колите той е с напрежение 12 волта, така че нищо няма да ви стане, ако докоснете клемата. Лошото е, ако стане късо съединение, което може да създаде опасни искри, както и да повреди електрониката на единия от двата автомобила. Най-малкото ще трябва да търсите здрав бушон, което на пътя не винаги е лесна задача.
Най-добре е да помолите шофьора на работещия автомобил да хване единия край на кабелите, а вие другия, за да няма риск от късо съединение. За да е по-лесна манипулацията, двете коли трябва да са максимално близо една до друга.
Донорът на ток трябва да работи с отворен капак и локализиран акумулатор. На по-новите коли акумулаторите са покрити с пластмасов капак, който трябва да се отстрани, за да имате достъп до терминалите на батерията. Най-вероятно няма да са ви необходими никакви инструменти, а просто ще трябва да отключите няколко щипки.
Когато махнете капака и вече имате достъп до терминалите, трябва да уточните кой е позитивният и кой негативният - обозначени са съответно с “+” и “-”. Обикновено към положитеният терминал е прикрепен червен кабел, което прави разпознаването му още по-лесно.
Избършете праха и мръсотията, която често покрива терминалите на акумулатора, за да сте сигурни, че връзката ще е стабилна. И тук идва най-важното.
ПЪРВО прикрепета клемата на червения кабел към положителния терминал на изтощения акумулатор.
ПОСЛЕ свържете същия кабел с плюса на функциониращия акумулатор.
СЛЕД ТОВА прикрепете черната клема към минуса на работещия акумулатор.
И ЕДВА ТОГАВА свържете другия й край към небоядисан болт или метален компонент на двигателя или част от шасито, вместо да я защипете за негативния терминал на изтощения акумулатор.
Това е най-сигурният начин за осъществяване на връзка между двата акумулатора.
ЗАПАЛЕТЕ ДВИГАТЕЛИТЕ
Първо запалете двигателя на функциониращия автомобил, оставете го да поработи малко. Ако закъсалата кола е с дизелов двигател, е хубаво да оставите мотора на “донора” да работи по-дълго време.
Опитайте се да запалите колата. Ако светлините в интериора светнат, стартера върти, но двигателят не пали, проблемът е друг. Ако чувате леко щракане, когато завъртите ключа, най-вероятно стартерът ви е за ремонт.
Използвайте мултицет, ако имате такъв под ръка разбира се, за да тествате напрежението в акумулатора. То варира в зависимост от съответния автомобил, но най-общо мултицетът трябва да показва малко над 12 волта при неработещ мотор. Ако акумулаторът е в добро състояние, тогава проблемът е другаде.
Ако автомобилът запали и процедурата с кабелите се окаже успешна, оставете го да работи и внимателно разкачете кабелите, следвайки същата последователност, но в обратен ред. Отново внимавайте да не докоснете двете клеми.
Не гасете веднага двигателя, а го оставете да поработи, или най-добре го покарайте известно време, за да не закъсате отново при следващото палене. В повечето случаи това ще ви даде няколко дни, за да отидете до магазина и да си купите нов акумулатор. В някои случаи обаче, акумулаторът е толкова зле, че трябва веднага да се отправите към магазина.
Това е “тайната” на паленето с кабели и друг автомобил. Простичко решение, което може да ви спаси от доста главоболия.