Германското транспортно министерство планира внушителна инвестиция, за да насърчи налагането на автомобили с водородни горивни клетки по пътищата, съобщава авторитетният Die Welt. В следващите три години правителството ще вложи за целта 250 милиона евро.
Toyota Mirai
Част от средствата са предвидени за развойна и изследователска дейност, но лъвският пай ще отиде за построяване на нужната инфраструктура. Изграждането на една-единствена зарядна станция за водород в момента струва към 1 милион евро, ако се вземат предвид всички разходи.
Отделно от това държавата предвижда щедри схеми за насърчаване на потребителите да си купуват подобни автомобили, които ще са в действие поне до 2026 година. "Очаква ни най-голямата революция в мобилността от самото изобретяване на автомобила насам", коментира пред Die Welt транспортният министър Александър Добринт. "Електрическото задвижване, автономното управление и съврзаността ще променят всичко".
Мнозина експерти виждат в горивните клетки най-ефикасното решение на проблема с автомобилното замърсяване. Представляващи по същество малки електростанции на борда на автомобила, клетките се захранват с чист водород и единственият отпаден продукт е питейна вода - около 7 литра на 100 километра. За разлика от електромобилите, колите с горивни клетки не са ограничени от дългото време за зареждане на батериите.
Горивните клетки ще направят производството на енергия от вятъра и слънцето значително по-ефективно - и евтино
Водородът е и отлично решение за най-големия проблем на възобновяемата енергетика - как непредсказуемото й във времето производство на електрическо да се съхранява до момента, в който е най-нужно в мрежата. Вариантите с батерии са баснословно скъпи, докато производството на водород от вятърна или соларна енергия е относително прост процес.
Проблем е липсата на зарядни станции, както и сложното съхранение на водорода, който е много летлив и избухлив. Въпреки това Toyota вече продава своя водороден модел Mirai в няколко европейски страни, а Honda се кани да я последва със своя Clarity.
Още по темата: Джералд Килман, вицепрезидент на Toyota Europe по развойната дейност,
за плюсовете и минусите на водорода пред "КОЛЕЛА":