fallback

Как да се справите най-бързо със запотените стъкла

На помощ ви идва един от създателите на марсоходите на NASA

Eсенна сутрин. Вече бездруго закъснявате, понеже през този сезон ставането е някак си по-трудно. Влизате в колата си и установявате, че ще трябва да почакате още, докато запотените или дори заскрежени стъкла станат отново прозрачни.             Това без съмнение е една от най-досадните страни на придвижването с автомобил. Как да я сведем до минимум? В интернет е пълно с полезни съвети, разбира се. Има само един проблем: те си противоречат до комична степен. Един настоява да включите парното на максимум. Друг категорично твърди, че най-добре е да пуснете климатика и да отворите прозорците. Кое е по-добре - системата да рециркулира въздуха в купето, или да вкарва свеж отвън? И има ли смисъл от скъпите спрейове срещу запотяване?

С отговора на всички тези въпроси се е заел нашумелият американски изобретател Марк Робър, работил 7 години за NASA по програмата за марсохода Curiosity. На базата на доста продължителни експерименти той установява научно каква е най-добрата комбинация от фактори, за да съкратите сутрешното чакане. Да обобщим:              1. Включете отоплението на максимум Топлият въздух има свойството да задържа много повече влага от студения. Щом загреете купено, въздухът сам ще попие капчиците по предното стъкло по-добре и от хавлиена кърпа.

2. Включете климатика В климатичната система има филтри, които отстраняват влагата от въздуха, така че това също ще помогне.

3. Нагласете системата на външен въздух, а не рециркулация. Въздухът в купето винаги е по-влажен - първо, защото дишате в него, и второ, защото снощи е бил затоплен и е приел доста влага. Студеният въздух отвън е с много ниска влажност. Пуснете го вътре, загрейте го и проблемът е решен.

4. Открехнете леко прозорците Този съвет видимо противоречи на първия. Но всъщност става дума за половин или една минута в началото, докато парното така или иначе още не е загряло. Така ще постигнете същата цел като в точка 3 - да подмените влажния въздух вътре със сухия въздух отвън.         Чувалче (или чорап) с кристали от котешка тоалетна може значително да намали количеството кондензирана влага по стъклата        Има и няколко допълнителни трика, с които можете да намалите степента на проблема със запотяването. Много помага например да поставите платнено чувалче с абсорбиращо влагата вещество на предното стъкло. То ще погълне влагата, която иначе ще се появи като кондензат или скреж по предното стъкло, щом колата изстине. Една шепа кристали от котешка тоалетна вършат отлична работа.

По бензиностанциите ще откриете и различни препарати срещу запотяване, които като цяло работят добре, но имат един сериозен проблем - никак не са евтини. Робър установява, че абсолютно същият ефект се получава и с малко пяна за бръснене, която нанасяте по стъклото и после избърсвате.              Всички тези съвети се отнасят до проблемите от вътрешната страна на стъклата. Как да се справите ефикасно с външния скреж и заледяване - четете в близките дни.

fallback
  • #13
    Гошо ( преди 4 години )
    Пускаш климатика и изпиването изчезва
  • #12
    анонимен ( преди 8 години )
    Аз пък пускам климатроника да духа на предното стъкло и влагата изчезва за секунди. Дори се и вижда как се дърпа
  • #11
    Анонимен ( преди 8 години )
    Стелките....Гумените...Сори, бързах...
  • #10
    Анонимен ( преди 8 години )
    Именно.....Като си имаш гараж, оставяш прозорците педя надолу, и мокрите стялки навън.Гуменити, са отвратителни !
  • #9
    Анонимен ( преди 8 години )
    Имам гараж и пак понякога се запотяват прозорците, като тръгна. Той не помага, когато имаш влага в купето. Помага да не ти замръзват стъклата. Прави разлика! На първо място, за да не ми замръзват заменям стелките с гумени. В гаража, като съм отваряма всички прозорци да се проветрява купето, а ако съм навън малко ги открехвам около 1-2 см. При всяка възможност не оставям мокри стелки в купето, а ги изкарвам да съхнат. Също така имам торбичка със силиция гел. Поема влагата яко и трайно.
  • #8
    Анонимен ( преди 8 години )
    Ду.ха е думата......явно е неприлична!
  • #7
    Анонимен ( преди 8 години )
    Пускам парното да духа отвън и няма грижи!Лошото е че съм с комби и нямам обдухване и на задното стъкло!Доколкото разбрах става въпрос за зъпотяването в купето, а не за сутрешните слани!
  • #6
    Анонимен ( преди 8 години )
    Ха ха..За ГАРАЖ да е чувал някой ???Гледам на паркингите пред панелки в моя малък град(северо-источна България); Х5, Sкласа 430 4matik, по тротоарите.Абе хора, бива ли да се правите на г**ари, а да живеете като в *Балик"(квартал в гр.Добрич)!
  • #5
    Анонимен ( преди 8 години )
    дошовак , как ще имаш проблеми с изпотяването на хундата бе цървулто зеят дупки, чак кучета минават през тази ръжда...жалък киртак
  • #4
    Анонимен ( преди 8 години )
    Може да нямаш проблеми с хондата ако зеят дупки от всякъде. Истината е че конденза се получава от разликите между външната и вътрешна температура на купето. Най-бързия начин да премахнете изпотяването е като изравните температурите, примерно ако е само лек конденз дастятъчно е да отворите прозорците и температурата ще се изравни и конденза изчезва бързо. Ако е доста сериозен особенно до степен да образува стичащи се капчици, парното на макс и отворени прозорци. Кофти е при външния конденз.
fallback
Последни