Камион, който може да измине почти 2000 километра с едно зареждане и без никакви вредни емисии - това може да се окаже най-голямата революция в товарните превози от парния локомотив насам. Поне ако се вярва на американската компания Nikola Motors, която представи официално своя пръв модел Nikola One в Солт Лейк Сити вчера.
Машината се задвижва от електромотор с мощност 1000 конски сили и 2711 нютонметра въртящ момент, а за неговото захранване се грижи водородна горивна клетка. В зависимост от товара Nikola One може да измине между 1250 и 1950 километра с едно зареждане на водород. А ако горивото свърши, зарядът на батерията е достатъчен за още 160 км авариен пробег.
Разходът е еквивалентен на около 15 литра бензин за 100 км - драстично по-малко от повечето днешни големи камиони в САЩ, които горят по 35-45 на сто.
В официалното си комюнике Nikola Motors обещава да постигне наистина нулеви емисии за камионите си, като произвежда целия необходим водород от мрежа от фотосоларни централи. Нейното изграждане ще започне към края на идната година. Първоначално компанията ще построи 56 зарядни станции за водород, като в течение на времето ще увеличи броя им до над 400. Това ще е достатъчно да се покрие цялата територия на САЩ. Nikola вече приема поръчки, а първите бройки ще бъдат доставени на клиентите след три години.
Камионите ще се предлагат за 6-годишен лизинг, в рамките на който зареждането с водород ще е безплатно. Nikola все още няма своя фабрика, затова първите няколко хиляди камиона ще бъдат произведени в партньорство с Fitzgerald.
Успоредно с камиона Nikola представи и Zero - електрическо офроуд бъги с големи гуми, 4х4 задвижване, към 140 конски сили мощност и малко над 3 секунди за ускорение от 0 до 100 км/ч.