Volkswagen поднесе голяма изненада с решението си да се изтегли от световния рали шампионат в края на сезон 2016, а малко преди това Audi обяви, че напуска световния шампионат за издръжливост и „24 часа на Льо Ман”. Двете изключително успешни състезателни програми бяха закрити заради огромните разходи на VW Group по потушаването на последствията от глобалния скандал „Дизелгейт”.
Но според маркетинг шефа на компанията Юрген Щакман, във Volkswagen ще следят внимателно какво се случва на голямата моторспорт сцена и компанията може да се върне, но това най-вероятно ще стане в голям шампионат с електромобили. Бордът на директорите на VW Group реши, че ще запази всичките 220 работни места във VW Motorsport, като служителите ще работят по нови проекти. Част от тях се прехвърлят в Audi Sport, като компанията навлиза активно във Формула Е, друга част ще работят по пистовия Golf за световния шампионат TCR, а трети екип ще създаде R5 версия на Polo за ралитата.
Засега разходите във Формула Е не са големи, особено за компания от ранга на Volkswagen, а проектите Golf TCR и Polo R5 са насочени към частни клиенти, така че след първоначалната инвестиция, която няма да е много голяма, всяка една кола ще носи печалба на компанията.
В същото време Volkswagen се насочва към електромобилите, като голямата промяна трябва да започне през 2020 година, до 2025 компанията иска да продава по 1 милион електромобила на година, а до 2030 да е световен лидер на този пазар.
И това обяснява последното изказване на Щакман на автомобилното изложение в Лос Анжелис.
„Тимът ни в световния рали шампионат надхвърли всички очаквания – четири поредни титли при пилотите и конструкторите – обясни Щакман. – Сега в ралитата ще работим основно с частни клиенти. „Ще видим как ще се развие следващият сезон, но мисля, че има някои интересни неща в състезанията с електромобили. На тази сцена нещата тепърва ще се развиват, така че е рано да казваме нещо конкретно.”
В момента освен Формула Е, на практика няма други големи шампионати за електрически автомобили. Но през 2018 трябва да дебютира специална категория за електромобили в глобалния раликрос шампионат (GRC), който обаче е по-популярен в Щатите, отколкото в Европа.
Американското подразделение на VW ще продължи да участва в GRC и в следващите два сезона. Там компанията участва с прототип на VW Beetle, с който бившият пилот от Формула 1 Скот Спийд спечели титлата в последните две години. По-рано тази година организаторите на GRC представиха идеята за раликрос състезания за електромобили и VW беше една от компаниите, които изразиха сериозен интерес към подобни надпревари.