Когато става въпрос за състезателни автомобили, Porsche изобщо не се шегуват. Липсата на чувство за хумор на хората от Щутгарт си личи и от последния им проект, новият Porsche 911 RSR. След десетилетия упорство, германците най-накрая решиха, че е време да победят конкурентите си в собствената им игра, променяйки разположението на двигателя. Точно така, това Porsche 911 е необикновено, тъй като двигателят му не е разположен зад, а пред задния мост. Иначе казано, това 911 е необикновено, макар че изглежда точно така, както бихте очаквали от едно състезателно 911!


За да постигнат целта си, от Porsche са проектирали и построили изцяло нов олекотен 4.0-литров боксерен двигател. В базовата си спецификация моторът генерира 510 к.с., с които напълно отговаря на изискванията на ACO (организаторите на „24 часа на Льо Ман“) за състезателния клас GTE-Pro, както и на регулациите на IMSA за GT LM.
Промяната от задно към средно разположен двигател инженерите са предприели, за да постигнат две основни цели – по-добро разпределение на теглото, както и по-добра аеродинамика, тъй като освободеното от двигателя пространство вече е заето от по-ефективен и голям дифузьор.


Това, заедно с гигантското задно крило, ще осигури на пилотите много по-голяма стабилност в завой и в режими на спиране. Освен че са изместили двигателя напред, от Porsche са предвидили и магнезиева „камбана“ на 6-степенната секвенциална скоростна кутия, за да подобрят допълнително дистрибуцията на теглото между предния и задния мост.
С всички тези промени, новият 911 RSR би трябвало да е значително по-конкурентен на пистата, както и доста по-щадящ задните си гуми, което от своя страна означава по- малко загубено време в бокса. Стандартните 911-ки със задно разположен двигател са чудесни в ускорението от място, защото двигателят и скоростната кутия тежат директно върху задвижващия заден мост. Когато обаче става въпрос за завиване, те страдат от т.нар. “ефект на махалото”, което означава, че по-тежката задница се заклаща и увлича шасито в трудно контролируемо презавиване. Освен това, състезателните версии са известни с това, че изобщо не са пестеливи по отношение на задните си гуми, когато е сухо.


Точно заради това, от Porsche са решили да загърбят статуквото и да атакуват новия състезателен сезон с автомобил, който е по-конкурентен на колите на Ferrari и техния туин-турбо V8 двигател, както и на победителя от Льо Ман 2016 – Ford GT, оборудван с туин-турбо V6 двигател.
“Това е най-голямата еволюция в историята на нашия върхов GT модел, като едновременно с нея успяхме да запазим типичния за 911 дизайн,” коментира д-р Франк-Стефен Валисер – шеф на моторспорт отдела на Porsche. “За 911 RSR бяхме целенасочено фокусирани в разработването на модерен и същевременно олекотен атмосферен двигател, което даде ценни насоки на нашите инженери и дизайнери в разработването на конкретния автомобил за него.
Встрани от това, правилата в класовете LM-GTE и GT Le Mans стимулират пълното равенство между различните автомобили, тъй като въртящият момент и мощността на турбо колите и тези с атмосферен двигател, са изравнени.”

Новият състезателен автомобил е преминал през 34 000 километра тежки тестове в Северна Америка и Европа, с което германците искат да са сигурни, че новият 911 RSR е готов за състезателната кампания догодина. С преместването на двигателя по-напред, инженерите са били изправени пред предизвикателството да поработят по оптимизиране на охлаждането.
Задният прозорец, който е разположен точно над мотора, е бил преработен изцяло, за да доставя свеж въздух и едновременно с това да отвежда горещия въздух от двигателния отсек. В предната част е запазен познатият ни голям радиатор и централно разположените отвори за охлаждането му в предния капак.
Колкото до кокпита, новият 911 RSR има чисто нов ролкейдж и нова състезателна седалка. Досега седалката на 911 RSR беше регулируема, но вече тя е застопорена за шасито. Пилотите все пак ще се чувстват удобно, благодарение на по-модерно решение – педалите са електронно регулируеми и могат да се настройват спрямо ръста и предпочитанията на съответния пилот.


От всички аспекти, които заслужават поклон, екипът на д-р Стефен-Валисер трябва да бъде почетен за експертната си работа по маскирането на радикалните промени, които по никакъв начин не са нарушили така обичания от феновете традиционен външен вид на 911. С изключение на необичайно агресивния дифузьор и дългите индивидуални изпускателни тръби, промяната в разположението на двигателя лесно може да бъде пропуснато, ако сравняваме външно тазгодишното 911 RSR със спецификацията за следващия сезон.
Вместо да разрежат автомобила и да разрушат естествените му дизайнерски линии, в името на динамичните характеристики, инженерите на Porsche са се постарали да запазят външния вид непроменен, за да няма недоволни фенове на пистата.
Дано всички тези усилия се отблагодарят на екипа на Porsche с много стопени секунди за обиколка.
Снимки: Porsche Motorsport


0