fallback

Може ли дистанционното ви да отключи друга кола?

Не е проблем да разгадаете кода на кой да е автомобил - стига да имате на разположение 34 842 години

Уникални ли са кодовете на автомобилните ключове? Или дистанционното за вашето Polo някой ден най-неочаквано ще успее да отключи и друго Polo, вкарвайки ви в приключение?

ЗА ДА ОТГОВОРИМ на този въпрос, трябва да се върнем малко в историята. Дистанционното отключване се появява за пръв път в Америка през 50-те години - но не в автомобилите, а в гаражните врати. Принципът не се е променил особено: предавателят в ръката ви излъчва сигнал, който приемникът във вратата на гаража (или в колата) получава, разпознава и после задейства съответната операция. Но детайлите вече са коренно различни.Онези първи гаражни дистанционни са били с един и същи сигнал - което обяснимо започнало да създава проблеми, щом автоматичните врати станали популярни. В по-големите жилищни сгради било обичайна гледка сутрин някой да отвори две дузини гаражи, за да извади колата си от своя.

ЗА ДА ИЗБЕГНАТ това досадно неудобство, производителите измислили така наречените DIP-прекъсквачи (от dual in-line package). Те съдържали по осем електрически прекъсвача в група, запечатани и прикачени към платка. Тези осем прекъсвача можели да се настроят в определен ред в предавателя и приемника, което осигурявало 256 различни комбинации. Но дори и в този вариант понякога се получавали дублирания на сигнала.

ЗАТОВА ЗА ПЪРВИТЕ дистанционни за автомобили производителите прибегнали към уникални кодове за всяка двойка предавател-приемник. Това решило проблема с дублиранията, но възникнал нов: с просто устройство, наречено прехващач, крадците можели да засекат, запишат и после възпроизведат сигнала ви. Един вид, да си направят виртуален ключ, без изобщо да подозирате. Голяма част от автокражбите в България през 90-те се правеха точно с такива прехващачи.

 

ТОВА НАКАРА ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ на дистанционни да сменят концепцията и да прибегнат до така наречените "подскачащи" кодове вместо фиксираните. Днес, щом натиснете бутона на ключа, той предава текущия код към колата. После и предавателят, и приемникът използват този код като база, от която вграденият в тях генератор на случайни числа да създаде следващия код. Така на практика кодът се променя при всяко следващо отключване. Повечето производители ползват 40-битови кодове, което дава 1 трилион различни комбинации.

Това не изключва напълно възможността от дублиране, разбира се. Ако седнете до нечия чужда кола и натиснете бутона на дистанционното си 1 099 511 627 776 пъти, няма как да не налучкате нужния код. Само че, дори да имате корави палци и да правите по едно натискане в секунда, за целта ще ви трябват 34 842 години.

Звучи успокояващо, нали? Печалната истина обаче е, че успоредно с технологията за сигурно заключване напредва и технологията за разбиването й, с изцяло нови  поколения прехващачи, за които обаче ще си поговорим в отделна статия.

 

  • #16
    Анонимен ( преди 8 години )
    13 години по късно - няма автомобилна марка , която да не промотира моделите си с автоматици с двоен съединител, НО първи от VW имаха смелостта да го пуснат масово за всичките си модели ! Повече от нормално е с растящия брой риска от дефекти да се прояви по -често . И за не-информираните скоростните кутии за VW, както и 99% от частите на автомобилните марки с много малки изключения се правят от външни фирми ! но важното е да се лае , яй така за спорта - на това му казвам пyмиapскa работа !
  • #15
    До Дошо трола ( преди 8 години )
    На лъжата...тоя пасат 2001 с DSG e изпреварил времето си направо :)ето какво са писали аудомедия по въпроса"два през 2003 г. дочакахме скоростна кутия с два съединителя, монтирана в автомобил за простосмъртни. Тогава Volkswagen представи своята скоростна кутия DSG (direkt-schalt getriebe) в модела Golf R32. След това тази скоростна кутия се появи и при много други модели на групата VW. "http://automedia.investor.bg/a/0-nachalo/3617-skorostna-kutiia-s-dva-syedinitelia-predimstva-i-bydeshte/
  • #14
    пасатОР ( преди 8 години )
    DSG в Пасат 2001 г....хахаххахахаха, тоя Пасат да не е прототип или юбилеен!
  • #13
    испатил ( преди 8 години )
    2001година, ноември 131к.с.Да ти я продам, ако искаш.....Като за теб, 3700лв. Последна цена.
  • #12
    До испатил ( преди 8 години )
    Мдаа Дошо под колкото и имена да пишеш, все си личиш. Ти не си виждал Пасат и на снимка, камо ли да описваш премеждия. Между другото другия път като лъжеш как на Пасата ти модел 2001г. ти се развалило ДСГ-автомата да знаеш че по това време няма ДСГ на Пасат.
  • #11
    Ииспатил ( преди 8 години )
    Пасат пише 2001год.В Германия му викат Вечния пациент.И аз като Дойчовците, Сервиза беше моя дом.Двигател, отврат, DSG кутията мармалад, окачване кашкавал, електроника трафопост......Нямам думи
  • #10
    Анонимен ( преди 8 години )
    Испатил, я пак виж пасат ли е, или нещо друго , което , като са те видели що за *** си са ти пробутали за пасат!как пък за 1 ден продадохме служебен пасат на който буквално сме се опитали да видим сметката без успех , па ти се жалваш тук я виж в талона да не пише опел, *** такъв !
  • #9
    Испатил ( преди 8 години )
    Майката му е, Passat TDI никой не я иска.....Кой ще си сложи таралеж в гащите????Аз се набутах 6 хил.лева, сега я продавам за 3850+коментар и никой не ми се обажда.Получих СМС от скрит номер, да ми излезли толкова на брой цирея.Кофти ми стана, ама ко да прайш, вечно моя!!!!!
  • #8
    Анонимен ( преди 8 години )
    Най жалкото е , че полицаите знаят прекрасно кои са в този бизнес, но всички знаем каква е реалността ....
  • #7
    Анонимен ( преди 8 години )
    По-добре магнитен защото не се вижда къде е. Механичния или трябва да е на много неудобно място за да не го намерят защото и джамбазите ги знаят тези номера. Макар че ако те дебнат бързо ще разберат къде се гъзиш да бръкнеш. И пак остава репатрака - да си го закарат в тих гараж. В съвременните коли има достатъчно части които да се пласират за часове и да се изкарат много пари особено при дизелите - турбо дюзи катализатори на модели на 5-10 години се харчат като топъл хляб
Последни