Aston Martin DB4 GT Zagato е един от най-търсените от колекционерите автомобили в последните години. Освен че е класически и дяволски красив Aston Martin, стойността допълнително се увеличава от името на италианското дизайнерско студио Zagato. От модела са произведени само 19 автомобила, а този на снимките се появява през 1962 г. И сега предстои да бъде продаден на търг, който ще бъде организиран от аукционна къща RM Sotheby's на 10 декември в Ню Йорк. Предполагаемата цена? Над 16 млн. щатски долара.


В някои отношения DB4 GT Zagato е считан за британския еквивалент на Ferrari 250 GTO, но това твърдение често се приема за некоректно от автомобилните историци и от двете страни на Ламанша.
Zagato е един от най-известните конструктори в Италия, така че когато от Aston Martin потърсили италианците и стигнали до споразумение за създаването на лимитирана серия на своето DB4 GT, автомобилната общност наострила уши. Дизайнът бил поверен на главния стилист на Zagato – Ерколе Спада. Неговата главна цел била да олекоти стандартния Aston Martin DB4 GT. От британската компания успели да орежат 85 килограма от теглото на колата, а когато тя попаднала в ръцете на Спада, той eлиминирал нови 45 кг.

Голямото редуциране на теглото било постигнато най-вече със смяната на купето на DB4 GT, което вече било алуминиево. Освен това, италианците подменили голяма част от стъклата с техни аналози, произведени от материала Perspex, а всички компоненти, които не били от първостепенно значение, били премахнати. За да подобри представянето на колата, Спада поръчал да се извършат и някои модификации по стандартния алуминиев 6-цилиндров редови двигател. Той има работен обем от 3670 куб. см., по две свещи на цилиндър, както и два разпределителни вала. След попадането му в гаража на Zagato, същият вече имал и нови бутала, благодарение на които степента на сгъстяване била увеличена до 9.7:1.
Модификациите позволили на мотора да започне да произвежда 314 к.с. и да ускорява великолепното купе от 0 до 100 км/ч за малко над 6.1 секунди. Максималната скорост пък надхвърляла 246 км/ч, което било потресаващ резултат за годините. С тези показания Aston Martin DB4 GT Zagato би могъл да се съревновава и с повечето от модерните спортни автомобили.

Aston Martin и Zagato си стиснали ръцете да произведат 25 такива автомобила, но търсенето било по-слабо от очакваното и двете компании прекратили предсрочно производството. Парадоксалното в случая е, че колата започнала да се търси чак след като била свалена от производство. Двете компании били принудени да произведат още коли, които са известни като по-нови поколения, обозначени като Sanction II и Sanction III. Автомобилите от втората партида Sanction II били построени от Aston Martin, които използвали неупотребени нови шасита, докато Sanction III семейството се състояло от реставрирани оригинални DB4-ки.
Автомобилът на снимките е от оригиналната серия DB4 GT Zagato и е в перфектно оригинално състояние, което според много анализатори може да накара някой колекционер да се раздели с неприлично висока сума от порядъка на 16 млн. долара.

