Показаният преди няколко дни в Китай "автобус на бъдещето" е на път да се окаже грандиозна измама, алармираха местните медии. Той бе демонстриран през пролетта, като само няколко месеца по-късно стартира изпитанията по пътищата на страната. 
Според информацията първият проблем на ТЕВ-1 са размерите му, тъй като в страната максимално разрешената височина за превозните средства е 4,2 метра, докато при този автобус тя достига 8 метра. В същото време превозните средства, които преминават под него, трябва да са максимум 2,1 метра високи, което означава, че по-голям камион няма как да се събере.
Оказва се също, че концепцията за автобус-портал, която демонстрира ТЕВ-1, съвсем не е нова. Тя е била предложена още през 1969 г. от американския архитект Крейг Ходжитс, който предлага проект за построяването на транспортно средство по името Landliner. То е трябвало да изпълнява същите функции и да бъде построено в Ню Йорк. Според китайските журналисти, доказателство за това, че идеята е открадната, е фактът, че главният дизайнер Сюн Ючжу дори няма висше образование.
Сериозни проблеми бяха открити и при финансирането на проекта. Изобретателите на ТЕВ-1 са използвали схемата за така нареченото "равноправно финансиране", при което парите се осигуряват не от банка или друга финансова институция. В момента властите в Китай се борят именно срещу подобни схеми, които са много подходящи за пране на пари. Ако това бъде доказано, компанията, разработила автобуса, бързо ще фалира.
Създателите на ТЕВ обаче отхвърлят всички обвинения по свой адрес. Главният дизайнер Сон Ючжу е категоричен, че няма нищо незаконно в проекта, а последните изпитания са доказали, че автобусът може да работи в реални условия. Той отрече и да има нередности във финансирането на проекта, като заяви, че местните власти са дали пари. Последното обаче бе отречено от представител на град Цинхуандао, където се проведоха изпитанията на превозното средство.
Снимка: Twitter


6