Затъмняването на стъклата в автомобила е много често срещано явление, но обикновено е в разрез със закона, тъй като намалява видимостта не само отвън навътре, но и обратно. Производителят на гуми и технологии за автомобилната индустрия Continental намери решение, което би трябвало да удовлетвори както шофьорите, така и изискванията на наредбите.
Става дума за умни стъкла, които германската компания ще покаже на изложението за потребителска електроника CES в Лас Вегас, стартиращо в началото на януари 2016 г.
Снимка: Continental
Технологията е готова за производство, като затъмнява селективно стъклата с натискането на бутон в салона на автомобила. Това не само не компрометира видимостта, но и намалява слънчевата радиация. Иновацията също така премахва необходимостта от сенници в автомобила, сочи информацията.
Интелигентното управление на стъклата работи чрез специални тънки слоеве, които са вградени в стъклата и променят прозрачността си под влияние на електрически сигнали, се казва в съобщението от Continental. Технологията, която е готова за производство, е основана на вградени частици, които се нареждат произволно, когато не са заредени и затъмняват стъклото отвън, запазвайки прозрачността отвътре навън. При подаване на напрежение, те се подреждат паралелно и по този начин стъклото става прозрачно и от двете страни. Свързани с автомобилните системи, “интелигентните стъкла” стават светли когато шофьорът приближи колата с умен ключ или смартфон.
“Селективното, частично затъмнение на страничните и задни прозорци, както и част от предното стъкло не само осигурява значително по-голям комфорт за пътниците, но и прави по-безопасно шофирането“, пояснява Андреас Уолф, директор на бизнес направление купета и безопасност в компанията. И пояснява, че чрез използването на такива тънки слоеве, слънчевата радиация намалява много по-ефективно в сравнение с други подобни технологии.
Екстрата има и други ползи, разкрива Уолф, пояснявайки, че ако превозното средство е паркирано, стъклата се затъмняват автоматично и така никой отвън не може да види вътре в купето на автомобила.
Използваните тънки слоеве са налични на пазара от дълго време, но досега технологията се използва само на покрива на определени модели автомобили от висок клас. Други алтернативи за подобна технология са основани например върху използването за течни кристални полимери - електрохромизъм. Тази технология вече е внедрена в автомобила, за да затъмни вътрешните и външните огледала като по този начин предотвратява ефекта от заслепяване. Недостатъкът при по-големи повърхности е, че те изискват повече енергия, за да постигнат най-кратко време за превключване, се казва още в съобщението.


1