fallback

Истината за Volkswagen и нацистите

Повечето митове за историята на марката не са верни

През последните години много често се говори за Volkswagen. Противниците на марката, които нескрито злорадстват след избухването на дизеловия скандал, често посочват нейното минало. И най-вече връзката на германския производител с нацистите и техния водач Адолф Хитлер, който дори често е сочен за създател на марката. С помощта на изданието Jalopnik ще се опитаме да изясним доколко вярно е всичко това.Истината е доста по-сложна от баналното обяснение, според което нацистите са основали Volkswagen. Твърденията, че компанията е била едва ли не покровителствана от Хитлер също не са много верни. Та повечето снимки на Фюрера в кола са направени в Mercedes. Друга германска марка - Opel, също работи за управляващите Германия по това време. Да не говорим, че самият Хенри Форд има поздравителна картичка от Хитлер за работата си.Фундаменталната идея, стояща зад Volkswagen, е тази за направата на народен автомобил. Тя е сред целите, които си поставя Фюрера и дава името на марката. Но се появява далеч преди нацизма - още с излизането на първите серийни автомобили. Опит за направата на такава машина е Oldsmobile Curved Dash, който се появява още през 1905 г. А излезлият малко след това - през 1908 г., Ford Model T си става първият наистина народен автомобил.Дори в Германия идеята за създаването на подобно превозно средство не принадлежи на Хитлер. Примитивният и до голяма степен напомнящ на легендарния Beetle - Hanomag Kommisbrot, се появява още през 1925 г. Като предшественик на "бръмбара" може да бъде посочен и Standard Superior, който дори е рекламиран с помощта на думата "volkswagen". А той също се появява още преди нацистите.Друго популярно заблуждение е, че самият Адолф е проектирал дизайна на автомобила, който по-късно се превръща във VW Beetle. Хитлер действително прави няколко скици и те приличат отчасти на финалния Beetle. Далеч по-сериозна обаче е приликата им с Mercedes-Benz 130H. На всичко отгоре Фюрерът не е автомобилен инженер, така че няма как той да е измислил подобно нещо. Друго популярно твърдение е, че Фердинанд Порше е проектирал колата. То е близо до истината, но не е съвсем. Факт е, че Порше с помощта на Ервин Коменд създават автомобила, който в крайна сметка се превръща в Beetle, но в случая не става дума за самостоятелна работа. Всъщност крайният резултат обединява идеите на конструкторите от цяла Европа и най-вече Германия. А основата е дадена още през 20-те години на века от машините с обтекаем дизайн, създадени от Едмунд Румпел. Формата на шасито, задното разположение на мотора, въздушното охлаждане и приличащата на скарабей конструкция са изучавани от редица конструктори по това време. Автомобилният журналист и дизайнер Йозеф Ганц започва да строи приличащи на Beetle коли за компанията Adler. Ганц е евреин и нацистите правят всичко възможно да изтрият участието му в автомобилната история на Германия, към която той има сериозен принос.На свой ред Mercedes произвежда споменатия вече 130H, както и 170H. Чешката Tatra прави големи и красиви автомобили с поставен отзад V8 с въздушно охлаждане. Именно Tatra впечатлява Хитлер и вдъхновява Фердинанд Порше. Това вдъхновение стана причина през 1965 г. VW да изплати на чехите 1 млн. марки като част от съдебно споразумение.Що се касае до самата компания Volkswagen, тя също не е създадена от нацистите въпреки твърденията. Когато Хитлер иска да създаде "народен автомобил" (идеята не е негова, както стана ясно) и дава тази задача на Порше, конструкторът има нужда от завод и организация, която да свърши това. Та тази организация получава името Kraft durch Freude (KdF), което в превод означава "сила чрез радост".Всъщност това е съществуваща фирма, която организира туристически пътувания и урежда наемането на проститутки. Целта е подобряване на живота на обикновения германски гражданин. Същото се цели и с направата на "народния автомобил", който в крайна сметка е прекръстен на KdF-Wagen. А населението получава специална спестовна схема, която му позволява за си купи колата.Създаден е цял град близо до Фалерслебен. Изграден е огромен завод, както и казарми, в които да живеят хората. Сега някой ще си помисли - нацистите са го направили и съответно именно те са създали Volkswagen. Това е и така, и не е - под управлението на KdF не е построен нито един "граждански" Beetle. Нито един!Започва Втората световна война, която на практика убива KdF. Фабриката започва да произвежда военна техника, като в нея се включват и няколко варианта на Beetle/KdF. Те обаче са използвали за командни автомобили за армията и не се продават на обикновените граждани.Сред войната в завода настъпва хаос, както е и в цяла Германия. Градът е преименуван на Волфсбург и се намира в зоната под британска окупация, а хората отчаяно си търсят работа. В крайна сметка предприятието започва работа под ръководството на майор Айвън Хърст, а първите "граждански" коли са произведени едва, след като нацистите вече са извън играта. Постепенно управлението на завода е прехвърлено на новите германски власти.Начело е поставен бившият служител на Opel - Хайнц Нордхофф, а малко след това се появява Volkswagenwerk AG, който започва да произвежда първите Beetle, Ghia и други модели. За да се стигне до тези коли, които сега се движат по пътя. Снимки: Интернет

Тагове: volkswagen beetle
fallback
  • #17
    Браво ( преди 4 години )
    Ей такава пропаганда ми се чете, а не простовата и елементарна!Направо безмалко да повярва човек на написаното, браво!
  • #16
    д-р. Куртев ( преди 9 години )
    Най-много ми хареса организацията Kraft durch Freude (KdF) !!
  • #15
    М еги ( преди 9 години )
    Хей,аз като карам Рено и съм доволен да се чувствам ли прокълнат а!Дошо до до Дошо и определено не живея в сервиза а в къщи и сервиз посещавам за смяна на консумативи от които се нуждаят всички автомобили.Що се отнася до Фолксваген и Хитле,тогава както и сега с дизел гейт измамата въпросният лъже целият германски народ да спестява за собствен автомобил и така събира милиони за въоръжаване на армията си,която бе победена от "Руската мечка" с проста техника и героизъм.
  • #14
    Анонимен ( преди 9 години )
    "ей тук ще сложим оня софтуер, та света да види какво е измама на едро!"Аз залагам на репликата: Ей тук ще сложим един софтуер, да види света какво е немска газова камера!
  • #13
    Дошо до до Дошо ( преди 9 години )
    Щом ти е смешно ...алуди или рено да си купиш дано!До видиш какво е да живееш в сервиза.
  • #12
    Курт Вагенщайн ( преди 9 години )
    Немската инженерна мисъл е изобретила външните тоалетни на бирфеста.
  • #11
    Дошо ( преди 9 години )
    На 1-та снимка чичко Поршо казва на Хитлер: ей тук ще сложим оня софтуер, та света да види какво е измама на едро!
  • #10
    бъчваря ( преди 9 години )
    Ей, вие изкарахте Хитлер ни лук ял, ни лук мирисал. Сега ако го изкарате и невинен за десетките милиони жертви през Втората световна война, цена няма да имате :) Това е типичната американска пропаганда днес, преиначавайки и нова и стара история. Има свободни работни места в Македония. Кандидатирайте се, ще ви вземат без проблем.
  • #9
    Анонимен ( преди 9 години )
    IBM са произвеждали и доставяли машините които автоматизирано са картотекирали и са правили карти с информация за всеки концлагерист. Hugo Boss e бил симпатизант на Хитлер и напрактика от фалита го спасява договорът с нацистите за изработка на военни униформи и по специално на SS частите. Това не е тайна, просто такива са били времената и в това няма нищо срамно.
  • #8
    Швабен зи каскен ( преди 9 години )
    Не бе, той бръмбъра ама въобще не е краден от Татра. Татра само е вдъхновила Порше да направи бръмбъра, а пък милионите които ФВ изплащат на Татра след войната са единаствено и само в знак на добра воля. Мдаа, за малко да повярвам.
fallback
Последни