Германската компания Volkswagen винаги е имала странни отношения с моделите от клас „премиум”. Най-малкото защото думите „лукс” и „разкош” противоречат на „народен автомобил”, както се превежда названието на марката. 
Въпреки това германският производител винаги е проявявал интерес към подобни машини. Всички си спомняме за провала Phaeton, но малцина знаят, че още преди 50 години Volkswagen си е опитвала късмета в луксозния сегмент. Един от експериментите се казва EA 128 – голямо Porsche 911 с 4 врати, облечено в консервативен костюм.
Всъщност автомобилът се казва именно така – EA 128, като с първите две букви се означават всички прототипи на Volkswagen. Машината е създадена през 1963 г. и рязко се отличава от моделите на марката от този период. Вярно е, има и някои прилики, но като цяло това е един напълно нов клас автомобили.
Возилото представлява пълноразмерен седан, макар и не толкова голям колкото американските аналози. Той има класическа триобемна каросерия с прави черти и скосени краища и прилича на популярните през 80-те години машини.
Най-любопитното в случая обаче е какво е скрито под предния капак. Отговорът е – нищо! Пространството там е предвидено за куфари, тоест представлява багажник. Виж, отзад е поставен 6-цилиндров „боксер” и трансмисия от Porsche 911. Окачването също е заимствано от спортната кола.
Общо взето голяма част от принципите, използвани при тази кола са същите, на които които се залага при Panamera половин век по-късно. Интересното е, че и в Porsche опитват нещо подобно и създават прототипа 989, който представлява удължено 911. Именно той е считан от мнозина за прародител на Panamera, въпреки че се появява едва 30 години след ЕА 128.
Интериорът на VW EA 128 също впечатлява – прибори на Porsche, уникален волан с логото на Volkswagen и естествена кожа. Всичко това в комбинация с 1,2-литровия мотор с мощност 90 к.с. обаче покачва значително цената на модела и във Volkswagen се отказват от него. Компанията решава да продължи да залага на своя Beetle и пропуска да даде на света един автомобил, който вероятно би могъл да промени историята.
Снимки: Volkswagen


15