
Audi R18 e-tron Quattro е несъмнено един уникален състезателен автомобил. Но когато първото поколение R15 бе победено от Peugeot на Льо Ман през 2009, от Audi промениха своите виждания. И след като от ACO направиха всеобхватни промени в регламента на състезанието в клас LMP1, инженерите трябваше да започнат отново от чертожната дъска. Именно така се ражда R18.
Новият конкурент на Toyota има аеродинамични форми, сходни с R15. Двигателят е 3,7-литров, шестцилиндров с 540 к.с. Разполага също с два предно монтирани електрически мотора, които заедно предават 100 к.с. Докато все още беше прототип, целият екип на Audi бе под напрежение. Доказателство за това е катастрофата на Том Кристенсен през 2011, когато изгуби контрол на Terte Rogue по време на тренировка.
Въпреки това Audi бе в челните позиции с време от 3:30:466 мин. за обиколка. Друг плюс беше, че новият автомобил е по-добър претендент за купата. Разходът на гориво се промени коренно, което даде възможност на R18 да остане по-дълго на пистата, докато Peugeot трябваше да влиза за презареждане на всеки 12 обиколки.
"Ще останем на пистата, докато резервоарът е почти празен", казва Ралф Ютнер, технически директор на германския отбор. И изглежда ентусиазмът, който витае из тимът на Audi, дава резултат - R18 печели. През зимата на 2011 колата бива преработена, като промените са в двигателя - той е заменен с по-малък. Причината за това са нови правила в регламента.
Така и се появява R18 ultra, произлизащ от R18TDI. "Работим всяка година - от V-12, през V-10, до V-6 двигатели, като наблягаме на системата за впръскване, което е ключов елемент при дизеловите двигатели. Колкото по-добро горене на дизела, толкова по-ефективен и по-мощен е двигателят. Дори една десета от милиметъра може да направи големи промени в доста аспекти. Отнема много работа по развитието. Два сезона, през 2 различни години, не са достатъчни за пълно усъвършенстване"- коментира Улрих Барецки, директор на отдела за двигателни технологии.
Но Audi не спират дотук. Те създават още един автомобил - хибридна версия на TDI, на име e-tron quattro, която използва технология от Williams F1 team. Това нововъведение позволява да се съхранява енергия за електрическата система, когато автомобилът спира. Ключов компонент тук играе маховикът. Енергията от спирането на автомобила се набавя, само ако спирачките биват задействани при скорост от 120 км/ч или повече. Следващата година (2012) Peugeot напускат шампионата по издръжливост поради финансови причини. Основният претендент сега е Toyota, също разработила хибридна система. Но тимът на Audi доказва отново, че е достоен претендент - първите три места са съответно за две R18 e-tron quattro и R18 ultra.
През следващите 3 години Audi защитава първото място в своя клас, като през настоящата година взе трето място, а първото и второто място бяха за Porsche. Именно тук се доказва успехът на всеки състезателен тим - в 24-те часа на Льо Ман, а Audi Sport Team вече се доказаха като достойни лидери за своя клас LMP 1.
Снимка: Audi


4