IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

В България: Караме малко пили

Какъв е българският шофьор - вижте статистиката

В България: Караме малко пили

България: Караме малко пили
Снимка: БТА

Всеки трети българин (39%) е сядал зад волана след употреба на алкохол, като половината са категорични, че го правят, защото според тях изпитото количество е малко и не им пречи на способностите за шофиране. На въпрос какво количество алкохол може да се изпие за нормално за шофиране, 40% от българите преценят, че това са 50 мл концентрат или 2-3 по-слабо алкохолни питиета.

Това стана ясно от представените данни по време на откриването на традиционната кампания: "Алкохолът е лош шофьор", организирана от "Каменица".

51,2% от седналите пили зад волана са посочили, че го правят, защото са пили малко, а 14,5% признават, че е нямало друг начин да се приберат до домовете си след тежката вечер. Други 8,6 на сто от пийналите шофьори са седнали зад волана, защото е нямало кой друг да кара колата, а всеки десети си признава, че не е имало обективна причина за да подкара колата си след употребата на алкохол.

"На пътя се води битка за живота на хората. Знаем какви са глобите, знаем че пътищата не са добри, знаем, че има корупция, но нищо не знаем за себе си! Никой не може да каже колко му е времето за реакция зад волана и така можем да стане жертви", посочи Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

По думите му в момента у нас ставаме свидетели на страшни неща, които хората не осъзнават – как човек от семейството убива близките си – баща убива дъщеря си, син убива майка си - неволно, чрез пътен инцидент. "Любовта между хората губи борбата на пътя срещу бензина и скоростта", посочи Кесяков.

Според статистиката, младите водачи с опит до 3 години са най-рисковата група на пътя. Така от близо 5460 катастрофи от началото на годината, 516 са по вина на неопитни шофьори. От тях 336 пътни инцидента са в населените места, като са загинали 16 души, посочи инспектор Мария Ботева от "Пътна полиция". Извън населените места инцидентите като цяло са по-малък брой, но загиналите са 37 души.

Черната статистика по родните пътища е повече от крещяща – за 10 години са загинали близо 10 000 души. Основните 3 причини за ПТП остават едни и същи – нарушаване на правилата на пътя, шофиране след употреба на алкохол и манталитета ни на пътя, отбелязват професионалистите.

По отношение на употребата на алкохол обаче, почти половината от българите не знаят колко точно е позволеното количество алкохол в кръвта на водача – 0.5 промила. 21,5 от анкетираните мислят, че дрегерът трябва да закове 0.00 промила, за да не си в нарушение, а 1% от анкетираните смятат, че законът позволява да се кара с до 1 промил алкохол в кръвта на водача.

Според друго проучване в рамките на кампанията "Алкохолът е лош шофьор", 70% от хората в България са ставали свидетели, как техен познат или близък се качва зад волана, макар да е употребил алкохол в тяхно присъствие. Всеки петнайсти от тях обаче намира това за нещо съвсем нормално.

"Нека се стремим да променим поведението на хората, които имат пряко отношение към пътната безопасност. Отговорното поведение на пътя е задача на всички, независимо дали сме шофьори, или не", призова генералният директор на "Каменица" Марко Ниавро, който дари 25 чифта "алкохолни" очила на БЧК, с които да бъдат обучавани бъдещите шофьори.

"Катастрофите са съвременната епидемия, която отнема човешки животи! Няма нищо по-ценно от превенцията и ако дори 1 живот сме спасили, това наистина има смисъл", обяви от своя страна Надежда Тодорова - заместник-генерален директор на БЧК.

Още новини от България четете в Dnes.bg

0 от 500
  • #6
    39 rate up comment 12 rate down comment
    оня същия ( преди 10 години )
    айде пак *** се изказа...скрий се със все немския си дизелов барутник някъде...такива като теб ние "ви търпим" безочлива *** нещастна...гоуфаджията, царО на пътя, пази се да минем, ама като видите дебелия край бързичко се прибирате вдясно нали?
  • #5
    39 rate up comment 17 rate down comment
    До последния ( преди 10 години )
    Пак не си разбрал , много е просто , Германските автомобили се харесват от голям брой хора в различни сфери на обществото...ти визираш най-лошите от тях...докато японските коли се харесват предимно от офис "специалисти" които сравняват много на хартия , но имат малко практика и усет за автообила....но нищо , ние проявяваме разбиране към вас и ви търпим макар и трудно на пътя
  • #4
    43 rate up comment 13 rate down comment
    до: първия бурсук ( преди 10 години )
    Само, като прочета, че си на нещо анти и ми става ясно, що за комплексар си!Ако обърнеш внимание на катастрофите с какви коли са били и ще ти стане ясно, че над 90% са предизвикани от немски автомобили. До колкото знам, Дошо е фен на японските коли и целта ти да ги очерниш не се получава. Всеки ден съм свидетел на *** с БМВ, Ауди и гоуфове да наглеят на пътя. Селската и мкултура не се изчерпва само с избора на кола, но и с начина на шофиране. Факт!
  • #3
    51 rate up comment 8 rate down comment
    yaroslav_stanchev ( преди 10 години )
    Малко пиян и малко бременна-НЯМА.Така казваше старшината на свързочна рота от 3-та ЗРБр.-Бургас.
  • #2
    51 rate up comment 12 rate down comment
    анти-вагонетка ( преди 10 години )
    България от край време се напълни с *** с гоуфове и техните производни, които си карат както си искат - само бой по тиквата оправя ***...
  • #1
    51 rate up comment 11 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Само ако може на лопатата да има логото на Ауди...така екзорсизма ще е завършен