Дизеловият двигател Subaru Boxer не се нуждае от балансиращи валове, които са масово използвани при конвенционалните редови и V-образни двигатели. Отпадането на необходимостта от балансиращи валове води до намаляване на ротационните инерционни моменти и триенето вътре в самия двигател. В резултат се получава по-добро ускоряване и нисък разход на гориво.
Увеличени размери, безброй модификации, универсален дизайн и богата гама бензинови и дизелови мотори - това е тенденцията при новите модели автомобили на пазара в Европа. С тях обаче не се съобразява най-новият представител в гамата на японската марка Subaru - комбито Levorg. Проектираният специално за Япония автомобил е вече в Европа, като имахме възможната да го изпробваме.
Levorg представлява спортно комби, с което Subaru се завръща към корените си. А именно спортен дизайн и двигатели с турбо. Всъщност японците описват модела като "иновативно комби", тъй като при разработката му са следвани три основни принципа - спорт, практичност и безопасност - досущ като при кросовърите. За първият отговарят двигателя, трансмисията, управлението и окачването, практичността е подсигурена от просторните салон и багажник, а множеството системи за сигурност правят Levorg една от най-безопасните коли на японската марка.
В основата на Subaru Levorg е платформата на суперспортиста WRX STi, известен доскоро под името Impreza WRX STi. От най-новото поколение на рали иконата са заимствани елементи от дизайна и редица технологии, като въпросното шаси е с цели 40% по-здраво от това на петото поколение Legacy.
Въпреки че има редица сходства с STi, новият Levorg представлява заместник на комбито Legacy. За това подсказва дори името му, което представлява съкращение от LEgacy reVOlution touRinG. Като цяло Levorg е създаден, за да предложи микс от качествата на STi и Legacy. А именно спортна тръпка и практичност.
На габарити новият автомобил е малко по-компактен от петата генерация на Legacy, но реално интериорът и обемът на багажника му превъзхождат тези при най-популярната, четвърта генерация на модела.
Размерите на Levorg са дължина от 4690 мм, широчина от 1780 мм, височина от 1485 мм и междуосие от 2650 мм. Багажникът демонстрира обем от 522 литра (1446 литра при сгъването на задните седалки). За сравнение, при Legacy 5 багажникът предлага едва 4 литра повече, а този при Legacy 4 разполага със само 459 л.
Докато сме на тема Legacy, ще се спрем на двигателя на Levorg. В Европа комбито ще е налично със само един агрегат. Той е бензинов, има обем от 1,6 литра и генерира 170 к.с. и 250 Нм - показатели, които надминават тези на популярния 2,5-литров атмосферен двигател на Subaru. Освен това въртящият момент е наличен при много по-ниски обороти - в целия диапазон между 1800 и 4800 об/мин.
Двигателят с twin scroll турбо няма да ви залепи за седалката, но би трябвало да задоволи нуждите дори на любителите на високите скорости. Ускорението 0-100 км/час отнема приличните 8,9 секунди, а максималната скорост е 210 км/час. Разходът на гориво e в рамките на 7 л/100 км.
Една и трансмисията за мотора - вариаторна с електронно програмирани 6 предавки, които могат да се сменят ръчно чрез пера на волана. Тя е сходна с тази при последния Forester, като познатото от подобни кутии усещане за "буксуване" е почти напълно изчистено, а представянето й може да бъде сравнено с това конвенционален автоматик. Основните предимства на CVT кутията са малките размери и ниското тегло.
Както е добре известно, само двигател и трансмисия не са достатъчни, за да направят един автомобил динамичен. За целта са задължителни добри шаси и управление, както и добра система за задвижване.
Задвижването на Levorg е типичното за Subaru - Symmetrical AWD. При нормално каране, системата разпределя въртящия момент между двата моста в съотношение 60/40 в ползва на предния. При загуба на сцепление на един от двата моста обаче, системата може да прехвърли почти цялата тяга на другия.
Налична в стандартното оборудване е и системата Active Torque Vectoring, която ограничава недозавиването, увеличавайки въртящия момент към задното външно на завоя колело.
Интересна също така е и технологията, която предлага два режима на управление на автомобила - стандартен и спортен. Те се избират чрез бутон на волана, като влияят на работата на мотора, задвижването, трансмисията и волана с ел. усилвател. В режим I-mode двигателят работи при по-ниски обороти, трансмисията сменя предавките по-плавно, а воланът е по-лек и индиректен. В режим S-mode воланът става много по-директен, трансмисията сменя скоростите ударно и при по-високи обори, а двигателят е осезаемо по-отзивчив. В този случай потреблението на гориво е малко по-високо - около 8 л/100 км.
Салонът е изработен отлично, с качествени материали, отчетливи уреди и удобни седалки
Що се отнася до окачването, то е по-скоро твърдо. Тестът на Levorg протече на добре асфалтираните и изпълнени със завои планински шосета в околността на Милано, Италия, където представянето на колата определено ни впечатли. Стегнатата возия (джантите на тестовия автомобил са 18-инчови) вероятно няма да бъде така комфортна по българските пътища, но пък от друга страна окачването поема неравностите изключително тихо. За съжаление обаче е спестено от шумопоглъщащи материали, като при по-груб асфалт шумът от гумите е доста отчетлив в салона. Просветът е стандартен за лек автомобил - 14 см., а тегло на модела в заредено състояние е 1531 кг.
Основно предимство за динамиката на Levorg изиграва и разположението на двигателя. Агрегатът е боксер и има срещуположно разположени цилиндри, което позволява поставянето му максимално ниско в шасито - по-ниско от всеки друг тип двигател . А това се усеща особено в завои или рязка промяна на посоката на движение.
Резервна гума липсва, под кората има допълнително отделение за предмети
По отношение на оборудването, Levorg може да бъде снабден с редица технологии за комфорт и безопасност, повечето от които са включени в по-високото ниво на оборудване. Можем да изброим автоматичното превключване от дълги на къси светлини, системата за предупреждение за автомобил в сляпата зона на огледалата, системата за предупреждение за трафик при движение на заден ход и др.
Предлагат се и аксесоари STi - прагове, преден и заден спойлери
Богатото базово оборудване е подплатено и с материали от много високо качество в салона. Таблото е покрито с мек на допир материал, като освен това множество елементи са покрити с кожа с контрастиращ син шев. Като цяло обстановката в салона е спортна, но и много комфортна.
В унисон е създаден и екстериорът, който демонстрира няколко "лица". Предната част е доминирана от динамична броня и капак на двигателя с голям отвор за въздух, а отзад се виждат две масивни тръби на изпускателната система, между които има дифузьор. Погледнат отстрани обаче автомобилът представлява типично семейно комби.
Въпреки многобройните качества на модела, Subaru не очаква Levorg да се превърне в бестселър. Това е повече от логично. Все пак колата се предлага само като комби, с един двигател и с една трансмисия. Нивата на оборудване са две. Като основен неин конкурент се посочва Volvo V60. Реално обаче Levorg няма аналог на пазара, което го превръща в изключително предложение. Той не е създаден да се хареса на всеки. Предназначен е за хората, които се нуждаят от семейна кола, но държат на тръпката при шофиране.
Продажбите на Subaru Levorg ще стартират на салона в София (17 - 25 октомври), когато ще се състои и локалната му премиера. По-достъпната версия започва от 54 888 лв с ДДС, а върховата, при която липсва единствено карта с навигация, има начална цена от 62 888 лв. с ДДС.
Снимки: Automedia.bg