Преодоляването на съпротивлението коства енергия, която чувствате директно по съдържанието на резервоара на вашия автомобил. Ето един пример, който е изчислен от експертите на ADAC: ако даден автомобил има среден разход от 6.7 л/100 км, делът на гумите в този разход варира от 1.4 литра (магистрала) до 2.6 литра (градско). Защо е толкова много? Да предположим чисто хипотетично, че ако "гумите" бяха напълно гладки и произведени от метал, съпротивлението им щеше да е нула. Само че автомобилът нямаше да може да спира, нито щеше да може да завива, за твърдост на возенето да не споменаваме... Не, това го може само "гумената" гума с широка повърхност, качествени грайфери, профил срещу аквапланинг и напомпана добре с въздух.
Еластичните свойства на гумите са много важни за сигурността при шофиране, въпреки че това коства гориво. Всяка промяна на формата на гумата, всяко допълнително огъване, всяка минимална промяна на съпротивителната повърхност на гумата коства допълнителна енергия, която се отделя при съпротивлението с повърхността на пътя като топлина. Следователно съпротивлението на гумите е необходимо зло, а индустрия, ангажирана с производството на гуми, се опитва да го оптимизира. Чрез използването на нови съставки и чрез промяна вътрешната структура на гумата се правят опити да се минимизират нежеланите промени във формата и свързаното с тях повишение на температурата. На пазара има гуми с допълнителното обозначение "Energy" или "Eco" които претендират да са постигнали успехи в това отношение.
Истината е, че и Вие като шофьор може да облекчите ролята на гумите в движението. Разкарайте излишния баласт от багажника, избягвайте високите скорости – при скорост над 120 км/ч процесите водещи до промяна във формата на гумата се увеличават значително, проверявайте редовно налягането в гумите. Според анализаторите на ADAC един бар по-малко от необходимото налягане в гумите се равнява на 5% по-висок разход на гориво. Това вреди на околната среда и бърка във вашия джоб.


0