IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

ADAC: налягането в гумите влияе до 30% върху разхода

Това, че основното предназначение на автомобила е да се движи, звучи банално, но само по себе си представлява малко техническо чудо.

ADAC: налягането в гумите влияе до 30% върху разхода
Защото, за да стигне от точка А до точка Б, автомобилът трябва да преодолява невероятно съпротивление. В най-общи линии можем да кажем, че има четири големи съпротивителни сили, които усложняват живота на шофьора (без да броим дали се движите по наклон). Това са аеродинамичните сили (въздушното съпротивление), триенето (съпротивление при работата на мотор и скоростна кутия), съпротивлението произтичащо от масата на автомобила и това, което произтича от триенето на гумите. Ако при бързо каране делът на аеродинамичното съпротивление е много висок, то при каране в градски условия, където непрекъснато натискате спирачката и пак тръгвате е от много по-голямо значение масата на автомобила. От тази гледна точка делът на съпротивлението, което произтича от триенето на гумите варира от 30% при каране в градска среда до 20% при каране по магистрала. 

Преодоляването на съпротивлението коства енергия, която чувствате директно по съдържанието на резервоара на вашия автомобил. Ето един пример, който е изчислен от експертите на ADAC: ако даден автомобил има среден разход от 6.7 л/100 км, делът на гумите в този разход варира от 1.4 литра (магистрала) до 2.6 литра (градско). Защо е толкова много? Да предположим чисто хипотетично, че ако "гумите" бяха напълно гладки и произведени от метал, съпротивлението им щеше да е нула. Само че автомобилът нямаше да може да спира, нито щеше да може да завива, за твърдост на возенето да не споменаваме... Не, това го може само "гумената" гума с широка повърхност, качествени грайфери, профил срещу аквапланинг и напомпана добре с въздух. 

Еластичните свойства на гумите са много важни за сигурността при шофиране, въпреки че това коства гориво. Всяка промяна на формата на гумата, всяко допълнително огъване, всяка минимална промяна на съпротивителната повърхност на гумата коства допълнителна енергия, която се отделя при съпротивлението с повърхността на пътя като топлина. Следователно съпротивлението на гумите е необходимо зло, а индустрия, ангажирана с производството на гуми, се опитва да го оптимизира. Чрез използването на нови съставки и чрез промяна вътрешната структура на гумата се правят опити да се минимизират нежеланите промени във формата и свързаното с тях повишение на температурата. На пазара има гуми с допълнителното обозначение "Energy" или "Eco" които претендират да са постигнали успехи в това отношение. 

Истината е, че и Вие като шофьор може да облекчите ролята на гумите в движението. Разкарайте излишния баласт от багажника, избягвайте високите скорости – при скорост над 120 км/ч процесите водещи до промяна във формата на гумата се увеличават значително, проверявайте редовно налягането в гумите. Според анализаторите на ADAC един бар по-малко от необходимото налягане в гумите се равнява на 5% по-висок разход на гориво. Това вреди на околната среда и бърка във вашия джоб.

0 от 500
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    теодорм ( преди 17 години )
    Наистина статията не е много кадърна, но според мен не за това, че не се вписва много с физичните термини, а защото не обеснява при какви условия как трябва да са напомпани гумите, за оптимален разход на гориво, поне аз това очаквах да видя тук. Защото всеки автомобил си има означение с колко бар-а трябва да са напомпани гумите му в зависимост от тежината, но не и в зависимост от метеорологините условия - лято и зима най - вече, Аз това исках да разбера.А по въпроса с остарелите гуми то е ясно че една гума кара 3 години, и да я караш много и да я караш малко, тя ако стои на пек и дъжд, и хич да не я караш, пак ще се напука и нацепи и пак става опасна, не е само до грайфер. Да не говорим, че има толкова некачествени изпълнения, чееее това че са нови изобщо не ги спасява, гуми с много лош баланс, гуми с видими разлики в грайферите и какво ли още не - говоря за криви чисто нови гуми. Така че не е важно само да е чисто нова, ами трябва и да се гледа, чете и търси информация. Вярно че не всичко е по джоба на всеки, но някои хора изпадат в такива "Китайски" крайности, че после трябва да пътуват с няколко кръста в колата, или поне аз с такива гуми така бих пътувал
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    go_go ( преди 18 години )
    Според мен тая статия е спуер некадърна и няма нищо общо с физиката. Според мен преместването на нещо от т.А до т.Б се нарича работа а за тази работа е необходима енергия. Гумите, триенето в мотора и другите простотии са спуер тъпотия.
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    topgear ( преди 18 години )
    Хм,ако се спазва правилника,гумите нямат значение.Много ли е трудно да се спре от 50км/ч в града?Не разбира се,но на нас ни трябват хубави гуми,защото караме като обезумели!
  • #3
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Гого ( преди 18 години )
    Старите гуми са една от причините за катастрофи у нас-възможно е.Но далеч не са най-важната-културата на шофиране, да не кажа нещо друго...
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Blake ( преди 18 години )
    Да бе, те гумите изпреварват като алтави по завои, без никаква видимост и със 150 км/ч, ей така, на късмет. Да, ама късмета е до време, и после айде при Свети Петър заедно с някоя невинна душичка под ръка...
  • #1
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Мони ( преди 18 години )
    Според мен трябва да се забранят гумите на старо у нас, защото това е една от причините за зверските катастрофи, които стават.