Предимство при тях са относително по-ниските разходи за пречистване на вредните емисии. При двигателя HCCI запалването на хомогенната смес от бензин и въздух става чрез налягането при вкарването й в горивните камери на цилиндрите.
Достигането на определена температура на сместа е задължително за двигателите HCCI и това прави присъствието на свещите задължително. Те обаче се използват само при студения старт на двигателя и при високо натоварване при движение. При ниски натоварвания на двигателя и бедна запалителна смес (при скорост на движение до около 90 км/час) действа самозапалването на сместа под налягане. Така разходът на гориво се намалява. Поради особения режим на работа не е необходимо да се търси специално решение на проблема с отходните газове.
Според съобщението на GM, ще бъде възможно всички сегашни бензинови двигатели да бъдат преустроени с новата технология, а в бъдеще не се изключва и работата им с био гориво.
При показаните два прототипа на GM, двигателят 2,2 HCCI ECOTEC (132 kW, 230 Nm) е разположен напречно отпред. Той е снабден и със системата за електронно командване на променливото във времето отваряне на клапаните и за измерване на налягането в отделните цилиндри.
Saturn Aura с автоматична скоростна кутия е моделът представящ новия двигател в САЩ, а Opel Vectra с механична скоростна кутия е за Европа.