IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Може ли България да привлече General Motors?

General Motors обмисля строителството на нов завод за автомобили в средна и източна Европа, където ще се произвеждат модели на Opel или Chevrolet, съобщава списание Automotive News.

Може ли България да привлече General Motors?
По думите на един от шефовете на GM, Крис Лейси (Chris Lacey), “GM се нуждае от определени нови мощности в средна и източна Европа”. Пред Automotive News, Лейси обявява, че сега се обсъжда къде да бъде построен завода, като се обсъждат възможностите на седем от новите членки на ЕС – Чехия, Словакия, Полша Унгария, Словения, Румъния и България. „Искаме да отидем там, където хората купуват автомобили, има достатъчно и добре квалифицирана работна сила и където можем да имаме мрежа от дистрибутори”, пояснява Крис Лейси пред британското списание. 

Засега Opel има мощности само в Полша от новите страни членки на ЕС. Неотдавна фирмата се отказа от закупуването на съществуващ автомобилен завод в Румъния. 


През тази година GM се представя добре в Европа, като планира да повиши продажбите от 350 хиляди автомобили, колкото бяха през миналата година, на половин милион. 

Дали и какви шансове има България в тази надпревара е трудно да се каже. За съжаление България е страната с най-малък опит и най-лоши традиции в производството на автомобили сред всички останали кандидати. Макар страната ни да бе сред първите държави от тогавашния социалистически блок, която започна да произвежда автомобили на западни фирми още през 70-те години на миналия век, (Renault, включително и култовия спортен Alpin, Fiat ) много скоро всичките споразумения бяха развалени. 
Поради различни нарушения от българска страна инвеститорите бяха практически изгонени и Renault се премести в Румъния, където е и до днес, а Fiat в Полша, където също произвежда и днес свои модели. 

След промените в началото на 90-те години в България за кратко бе и Rover, но отново поради различия с българските власти фирмата напусна само след по-малко от две години. Днес България единствена от всички нови страни в ЕС, бивши социалистически страни, не произвежда автомобили.


Нужни са значителни усилия на българското правителство за да се привлече толкова мощен инвеститор като GM. Нужни са облекчения, данъчни, административни и всякакви други, за да може въпреки натрупаните негативи и лош опит, един от гигантите на автомобилостроенето да избере България. 

Самият факт, че страната ни е спомената от ръководството на GM за възможно място за строителство на техен нов завод е нещо добро. Дали ще стане реалност зависи главно и основно от българското правителство.
0 от 500