Президентът на групата Renault-Nissan Карлос Госн съобщи резултатите на френския производител за 2013 г. и разкри какво ще се случи с компанията в близките няколко години.
Снимка: Reuters
Благодарение на увеличението на обема на продажбите с 3.1 % през 2013 г. компанията е записала приходи от 40.392 млрд. евро, което е с 0.5% повече от година преди това. Въпреки това първоначалните планове - приходи от 50 млрд. и ниво на продажбите от 3.3 млн. автомобила годишно, ще претърпят промяна. Предвиждаше се това да стане през 2016 г., но сега се отлага за 2017 г.
Чистата печалба на Renault за миналата година е спаднала 3 пъти – до 586 млн. евро. За сравнение – през 2012 г. тя е била 1.75 млрд. евро. През 2013 г. са продадени общо 2.63 млн. автомобила на концерна, което е по-малко от предварително очакваните 3 млн. Затова и започва реорганизация по работата в групата с цел намаляване на разходите. Госн предвижда един ръководен орган за Renault и Nissan, който да работи в 4 направления – финанси, инженеринг, производство и логистика. В същото време босът ще предаде управлението на двете компании на двама различни човека.
В плановете на Renault за оптимизация се включва въвеждането на две платформи за всички модели на концерна, като това ще стане през 2016 г. Година по-рано на пазара ще се появи автомобил за развиващите се страни, чиято цена ще бъде под 5000 евро. Той ще се произвежда в завода в Индия.
До 2020 г. французите трябва да пуснат в масово производство собствена система за автономно управление. Стъпката към това вече е направена с прототипа Renault Next Two, който не само че се придвижва самостоятелно, но и сам намира място за паркиране. В неговата разработка са участвали и специалисти от Nissan.
Госн разкри и намеренията на концерна спрямо руския производител АвтоВАЗ. Загубите на Renault от участието му в АвтоВАЗ са 34 млн. евро, но въпреки това топ-мениджърът е убеден, че това може да бъде преодоляно. Основната причина е свиването на пазара и затова се правят реорганизация в работата на завода в Толиати. От него вече бяха освободени близо 1000 души.
Шефът на Renault е уверен, че марката Lada може да си върне позициите на пазара в Русия и съседните държави. Според Госн автомобили Lada с успех биха се продавали и в Западна Европа, като в момента се поставят основите за подобно нещо. Преди това обаче марката трябва да бъде успешно представена на пазарите в развиващите се страни, където се търсят надеждни и евтини модели.

