Duster е флагман на румънската марка Dacia, както и нейна визитка в страните от Западна Европа. С този модел Dacia проби дори на пазара в Германия, където са реализирани цели 30% от продажбите му в Европа. Именно затова румънците нямат намерение да спират скоро производството на Duster. Вместо това, през период от 4-5 години, те ще го правят по-добър.
Първото подобрение на появилата през 2008 година Dacia Duster е вече факт. Един от първите пазари, на които моделът пристигна, е този на България. И ние не пропуснахме възможността да го изпробваме.
На пръв поглед модернизацията на Dacia Duster не изглежда особено мащабна. Промените наистина не са големи, но в същото време резултатът е повече от видим. Така например външността на модела е леко подобрена, докато салонът е напълно нов. Налични са и нови двигатели, добавени са нови технологии в серийното оборудване, а комфортът в кабината е повишен.
Дизайн и оборудване
Очакванията бяха Duster да получи напълно нов дизайн, изпълнен в стила на новите Logan, Sandero, Lodgy и Dokker. Румънците обаче са направили проучване, което е показало, че грубоватите форми на проходимото возило се харесват и са една от причините за доброто му представяне на пазара. Затова вместо да създават нов дизайн те просто са подобрили стария.
Що се отнася до външните новости, те се изчерпват с различните решетка на радиатора, челни светлини, стопове и брони. Променени са и някои материали, както и дизайна на джантите.
Същества промяна обаче се наблюдава в интериора. Той вече разчита на напълно ново табло, което е създадено в стила на споменатите по-горе Logan, Sandero, Lodgy и Dokker.
Новият интериор е сериозна крачка в правилната посока, тъй като освен по-модерни форми и по-добър комфорт, предлага и нови опции. Една от тях е мултимедийната система MEDIA NAV със 7-инчов тъч дисплей. Освен това, управлението на електрическите стъкла вече е на правилното място - на конзола в корите на вратите, а в серийното оборудване са включени всички шест въздушни възглавници, които се предлагат за модела. Системата ESP също е добавена в серийното оборудване, като е от по-ново поколение и се използва за повечето нови модели на компанията-майка Renault. Сред опциите са добавени круиз-контрол и заден парктроник.
Общо взето салонът на новия Duster предлага почти всичко, за което могат да се сетят средностатистическите купувачи на нов автомобил, тъй като голямата част от промените и нововъведенията в модела са направени по препоръка на клиенти и журналисти. Неприятна изненада за нас бе единствено липсата на възможност да се поръча регулируем в дълбочина волан (мести се само вертикално).
Двигатели
Голямата новост при двигателите е бензиновия турбо мотор, който познаваме от редица модели на Renault. Означението му е TCе 125, има обем от 1.2 литра и системи за директно впръскване на горивото и за принудително пълнене. Резултатът е 125 к.с. и 205 Нм. По официални данни двигателят изразходва средно около 6 литра на 100 км и може да ускори модела от място до 100 км/час за 10.4 сек.
Агрегатът се съчетава с 6-степенна ръчна скоростна кутия, като за момента се предлага единствено със задвижване към предните колела. При интерес от страна на клиентите ще бъде предложена и версия 4х4, заявиха от Dacia при представянето на модела, като уточниха, че няма техническа пречка тази система да бъде интегрирана.
Останалите двигатели са познатите от старото поколение - бензинов 1.6 и дизелов dCi, който е наличен във версии с 90 или 110 к.с. Трансмисиите са ръчни с 5 и 6 степени, като 6-степенната вече се предлага стандартно за всички дизелови версии, както и за бензиновия 1.6 двигател със система 4х4.
Пътно поведение
Основната задача пред инженерите на модела е била да направят Duster по-комфортен, но без да отнемат от възможности му извън пътя. Главната промяна в тази посока е направена по отношение на изолацията на купето от външни шумове. Преградата между купето и коша на двигателя е подменена с нова, която редуцира по-добре вибрациите и бученото на двигателя. Използвани са и нови материали на определени места в купето, които спомагат нивата на шум да бъдат с около 2 децибела по-ниски отколкото при вече старта версия на колата. Нови са и уплътненията на вратите, като те също спомагат за намаляване на външните шумове, най-вече при скорост от над 100 км/час.
Относно проходимостта на модела - едно от най-високо ценените му качества, промени няма. А това е добра новина, тъй като Duster е доказан боец извън пътя. При теста на модела, който се състоя в района на село Априлци, успяхме да прегазим без проблем камънаци, кал и стръмни наклони. Приятно впечатление ни направи късата първа предавка, която позволява да се движите без придърпване със скорост 5-6 км/час. Така могат лесно да се спускат или изкачват стръмни наклони, както и да се преодоляват препятствия. При движение в града въпросната къса предавка е леко досадна, но извън пътя е голямо предимство.
Версиите с дизелов двигател са удобни и на асфалт. Мощността им е напълно достатъчна дори при движение по магистрала, където максималните 140 км/час се поддържат с лекота. При тази скорост Duster dCi 110 4х4 изразходва 7.1 л/ 100 км. А при нормално каране - 90 - 100 км/час, разходът пада до под 6 литра.
Струва ли си?
Duster е най-достъпния 4х4 автомобил на пазара. Той може да предложи много, срещу не толкова много пари, ако търсите возило, с което да ходите навсякъде. А модернизирана му версия предлага видимо повече - по-добър салон, по-добро стандартно оборудване, по-висока безопасност и по-голям избор от двигатели. Цените остават непроменени - от 20 990 лв. с ДДС.
Снимки: Dacia