Снимкта: Ройтерс
Компаниите от Западна Европа, произвеждащи автомобили за масовия потребител, отчитат най-ниските си продажби от две десетилетия насам. Компаниите реализират огромни загуби в собствените си страни, но въпреки това политиците усложняват процеса по затварянето на губещите предприятия. Това обаче окуражи компаниите, пише The Economist. Те търсят начини да произвеждат по-евтино, като поглеждат към развиващите се страни от периферията на Европа с цел да намалят разходите.
Изданието дава като пример Fiat. Италианският концерн изгуби 247 млн. евро през третото тримесечие на годината, а 5 700 души неочаквано бяха принудени да се сбогуват с работните си места в Италия. В Полша Fiat трябваше да освободи 1 450 служители. За сметка на това обаче дейността на компанията в Сърбия се разширява и само за година се превърна в най-големия износител на западната ни съседка.
От март тази година Fiat нае още 600 нови работници и сега осигурява прехраната на над 3 800 души в град Крагуевац. Местните доставчици на завода наеха още 1 200 души. Fiat инвестира 1,2 млрд. евро в завода, в който се произвежда семейния модел на компанията 500L.
Регионът пострада сериозно през 90-те години заради разпадането на Югославия и последвалата война. Страната обаче разчиташе на промишленото наследство на Zastava. През 1989 г. бяха произведени 180 950 коли, а през 2004 г. производството се срина до 13 300 автомобила.
Това, което спаси Zastava oт забвението, бяха връзките й с Fiat, които датират от 1954 г. През 2008 г. активите на Zastava бяха придобити от Fiat Automobili Srbija (FAS), в която италианската компания притежава дял от 67%. Оттогава старият завод на Zastava беше напълно преобразен.
Основната причина Fiat да избере да произвежда в Сърбия са ниските разходи. Работните заплати, които Fiat плаща там, са с една пета по-малки от тези, които дава в Италия, и на една трета от цената на труда в Полша. През ноември миналата година протестите на недоволните работници принудиха Fiat да увеличи работните заплати с 13%.
Сръбското правителство впоследствие се съгласи да компенсира Fiat, като изплати на компанията по 10 хил. евро на всеки работник, чиято заплата беше увеличена.
Още по темата:
Fiat замразява инвестициите си в Италия
Работници на Fiat обезобразиха нови коли в знак на протест
Fiat остана без части
Не за пръв път ръцете на дадено правителство са били извивани от производителите на автомобили с искане за предоставяне на субсидии. Управляващите обещаха допълнителни 3 хил. евро на автомобил с цел моделът 500L да стане по-достъпен за потребителите на сръбския пазар.
Франция и конкурентните вносители на автомобили изразиха възмущението си и Европейската комисия отсъди, че Сърбия, която е кандидат за член на Европейския съюз, наистина е нарушила правилата за предоставяне на държавна помощ. Ценовата субсидия за автомобилите бе премахната, но помощта за работниците – не.
Заводът в Крагуевац може да произведе 200 хил. коли на година, но неговото производство ще бъде свито. Една от причините е, че Сърбия не успя да убеди Русия да включи автомобилопроизводството в споразумението им за свободна търговия, разговорите за което започнаха през 2011 г.
Крагуевац притежава добри транспортни връзки и се намира в близост до основните европейски пазари на Fiat. Правителството иска да насърчава подобни инвестиции, защото по-голямата част от забавения икономическия растеж на Сърбия от 2008 г. насам се дължи на факта, че не се създават нови работни места.
Още икономически новини за автомобили четете в Investor.bg