IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Сърбия и производството на автомобили

Все повече автопроизводители поглеждат към развиващите се страни от периферията на Европа с цел да намалят разходите

Сърбия и производството на автомобили

Сърбия и производството на автомобили
Снимкта: Ройтерс

Компаниите от Западна Европа, произвеждащи автомобили за масовия потребител, отчитат най-ниските си продажби от две десетилетия насам. Компаниите реализират огромни загуби в собствените си страни, но въпреки това политиците усложняват процеса по затварянето на губещите предприятия. Това обаче окуражи компаниите, пише The Economist. Те търсят начини да произвеждат по-евтино, като поглеждат към развиващите се страни от периферията на Европа с цел да намалят разходите.

Изданието дава като пример Fiat. Италианският концерн изгуби 247 млн. евро през третото тримесечие на годината, а 5 700 души неочаквано бяха принудени да се сбогуват с работните си места в Италия. В Полша Fiat трябваше да освободи 1 450 служители. За сметка на това обаче дейността на компанията в Сърбия се разширява и само за година се превърна в най-големия износител на западната ни съседка.

От март тази година Fiat нае още 600 нови работници и сега осигурява прехраната на над 3 800 души в град Крагуевац. Местните доставчици на завода наеха още 1 200 души. Fiat инвестира 1,2 млрд. евро в завода, в който се произвежда семейния модел на компанията 500L.

Регионът пострада сериозно през 90-те години заради разпадането на Югославия и последвалата война. Страната обаче разчиташе на промишленото наследство на Zastava. През 1989 г. бяха произведени 180 950 коли, а през 2004 г. производството се срина до 13 300 автомобила.

Това, което спаси Zastava oт забвението, бяха връзките й с Fiat, които датират от 1954 г. През 2008 г. активите на Zastava бяха придобити от Fiat Automobili Srbija (FAS), в която италианската компания притежава дял от 67%. Оттогава старият завод на Zastava беше напълно преобразен.

Основната причина Fiat да избере да произвежда в Сърбия са ниските разходи. Работните заплати, които Fiat плаща там, са с една пета по-малки от тези, които дава в Италия, и на една трета от цената на труда в Полша. През ноември миналата година протестите на недоволните работници принудиха Fiat да увеличи работните заплати с 13%.

Сръбското правителство впоследствие се съгласи да компенсира Fiat, като изплати на компанията по 10 хил. евро на всеки работник, чиято заплата беше увеличена.

Още по темата:
Fiat замразява инвестициите си в Италия
Работници на Fiat обезобразиха нови коли в знак на протест
Fiat остана без части

Не за пръв път ръцете на дадено правителство са били извивани от производителите на автомобили с искане за предоставяне на субсидии. Управляващите обещаха допълнителни 3 хил. евро на автомобил с цел моделът 500L да стане по-достъпен за потребителите на сръбския пазар.

Франция и конкурентните вносители на автомобили изразиха възмущението си и Европейската комисия отсъди, че Сърбия, която е кандидат за член на Европейския съюз, наистина е нарушила правилата за предоставяне на държавна помощ. Ценовата субсидия за автомобилите бе премахната, но помощта за работниците – не.

Заводът в Крагуевац може да произведе 200 хил. коли на година, но неговото производство ще бъде свито. Една от причините е, че Сърбия не успя да убеди Русия да включи автомобилопроизводството в споразумението им за свободна търговия, разговорите за което започнаха през 2011 г.

Крагуевац притежава добри транспортни връзки и се намира в близост до основните европейски пазари на Fiat. Правителството иска да насърчава подобни инвестиции, защото по-голямата част от забавения икономическия растеж на Сърбия от 2008 г. насам се дължи на факта, че не се създават нови работни места.

Още икономически новини за автомобили четете в Investor.bg

Тагове: fiat 500 fiat 500 l
0 от 500
  • #6
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Felix The Cat ( преди 10 години )
    ...Основната причина Fiat да избере да произвежда в Сърбия са ниските разходи... Ne e samo tova povoda da se izbere Serbia.Serbite pipat mnogo kachestveno osobenno strelkovo oruzhie, a na vremeto na saborite v Dragoman srabskite shokoladi , dunki ,kaseti ,tzigari si byaha zapadna stoka.A i Novak Djokovic prodalzhava da gi puca nared...
  • #5
    4 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Имах предвид първият хечбек от Източна европа с предно. На практика Голф не създава класа си както се смята - класът на хечбековете с предно. Първа е Симка, а втора е Застава хечбек.
  • #4
    6 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    СТАТИЯТЕ Е ЪЛНА С ФАКТОЛОГИЧНИ ГРЕШКИ В Италия- средната заплата във ФИАТ е към 1800 ЕВРО с данъците 1 работник струва поне 3000 евро на емсец В Сърбия не им плащат по 1300-1400 евро на емсец а по 400-500 евро В Полша взимат към 700 евро ан емсец И пак не съвпада с това което е написано ФИАТ е толкова зле ,че въпреки ,че произвежда масовки е по зле в продажбите от БМВ и то с мноого Доро Мерцедес се е доближил до брой продаени коли Въпреки ,че те са ,,премиум и 1 струва колкото 3-4 фиата
  • #3
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Ей Левак ( преди 10 години )
    Застава била първата соц. кола с предно предаване!? А къде оставяш Трабант (1957 г.) и Дачия (1968 г.)? Може би има и други, но аз за тези се сещам
  • #2
    18 rate up comment 6 rate down comment
    1234 ( преди 10 години )
    Евала на сърбите показват как националния интерес е преди всичко. И ще видите ,че ще влезнат по-бързо в ЕС и по-достойно, без да си погазват националния интерес. Колкото до Фиат ,Маркионе беше заплашил ,че ще изнесе цялото производство от Италия такаче трябва да си налягат парцалите италянците.
  • #1
    18 rate up comment 3 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Застава е първият хечбек и първата кола с предно задвижване, произвеждана в източния блок. Първообразът й Фиат 128 се предлага само като седан, а Застава произвеждат и хечбек, базиран на концепт за Фиат 128 хеч който така и не се произвежда в Италия.