Този месец е началото на един специален юбилей за Mitsubishi Motors Corporation (MMC) – четиридесет години непрекъснато присъствие на европейски пазар, съобщават от японската компания, която дебютира на Стария континент по време на автомобилното изложение в Лондон през октомври 1974 г.

Lancer (1974 г) и Outlander (2014 г). Снимка: Mitsubishi
Всъщност, европейката история на марката започва още през 1956 г., когато в Испания са внесени първите й автомобили. През 1963 година известен брой автомобили Mitsubishi пристигат и в Гърция, но същинският корпоративен износ на японската компания за европейския пазар започва в резултат на споразумение от февруари 1970 г. между Mitsubishi Heavy Industries Co. (MHI) и Chrysler Corporation.
Споразумението предвижда MHI да развие вече съществуващото подразделение за автомобили и да създаде съвместно с Chrysler компанията “Mitsubishi Motors Corporation” (MMC).
През май 1971 г. е сключено допълнително споразумение между Mitsubishi Motors Corporation и Chrysler International S.A. за дистрибуция на автомобилите на Mitsubishi чрез глобалната дилърска мрежа на Chrysler International, с изключение на Япония, САЩ и Канада. На базата на друго споразумение, от септември 1971 г., MMC се превръща в компания, която е съвместна собственост на MHI (85%) и Chrysler Corporation (15%).
Поради ограничаващите условия на тези договори, продажбите на Mitsubishi Motors в Европа са доста скромни - общо 4861 автомобила между 1971 г. и 1975 г., докато през този период продажбите на други марки японски автомобили вървят стремглаво нагоре.
През 1974 г. MMC и Chrysler International сключват ново споразумение, съгласно което на MMC се дава право да развива самостоятелна дейност по продажби и маркетинг в Европа. От този момент нататък дистрибуторските права са предоставяни на независими компании, най-напред в Белгия и Люксембург (август 1974 г.), а няколко седмици по-късно в Холандия и след това във Великобритания – страната, в която Mitsubishi Motors прави своя официален европейски дебют на лондонското автомобилно изложение, където представя моделите Lancer и Galant.
Договорът с Chrysler International изтича през август 1982 г., а MMC създава първото си представителство в Ротердам през 1977 г. – предшественикът на сегашната компания Mitsubishi Motors Europe B.V., чието седалище продължава да е в Холандия.
За тези 40 години продажбите на Mitsubishi Motors в Европа са се увеличили значително: от първоначалната продажба на ограничен брой автомобили през 1975 г. до резултата от последната фискална година – 92 411 продажби в 34-те европейски страни, в които MME е представена (без Русия, Украйна и Казахстан), като основните три пазара са: Германия ( 22 138 автомобила), Великобритания (12 349) и Норвегия (5 697).
Най-добро обаче остава представянето на компанията в Русия, където през последната фискална година са реализирани 80 000 автомобила. Именно затова през 2007 година този пазар се отделя от Mitsubishi Motors Europe и се превръща в отделен търговски регион на компанията. От 2009 г. насам руският пазар се обслужва от съвместно предприятие между Mitsubishi Corporation и Rolf Group, към които през 2012 г. се присъединява и Mitsubishi Motors Corporation, създавайки новата компания “MMC Rus”.
В периода от над 40 години MMC добавя и производствени дейности в Западна Европа (вкл. бившият завод от 1995 до 2012 г.) и по-късно в Русия (чрез “PCMA Rus” – съвместно предприятие с PSA Peugeot Citroën, чиято производствена дейност започна през 2010 г.). Към европейската палитра от дейности на MMC са включени още дизайнът (от 1989 г. до 2009 г.) и научноизследователската и развойна дейност (от 1989 г.).
Основни моменти в историята на Mitsubishi в Европа
1956: Продадени са първите автомобили Mitsubishi в Европа (Испания, след което и в Гърция през 1963 г.)
1970: Създава се Mitsubishi Motors Corporation (MMC) на базата на споразумение между Mitsubishi Heavy Industries Co. и Chrysler Corporation
1974: MMC получава разрешение от Chrysler да продава в Европа от свое име:
- август: първо дистрибуторско споразумение (Белгия и Люксембург, следвани от Холандия и Великобритания).
- октомври: Първо представяне в Европа на автомобилното изложение в Ърлс Корт, Лондон
1975: Начало на доставките на Lancer и Galant
1977: Първо представителство (Ротердам, Холандия):
1977: Първа победа на рали в Европа (Lancer – победа в съответния клас автомобили на рали “1000 езера”)
1982: Край на дистрибуторския договор с Chrysler International S.A.
1985: Представителството се премества във Франкфурт (Германия)
1989: Откриване на европейски научноизследователски и развоен център до Франкфурт (Германия)
1991: Начало на дейността в Русия
1993: Откриване на европейски централен офис за продажби и маркетинг (“MMSE”) до Амстердам (Холандия)
1995: На пазара се появява Carisma, първият специално предназначен за европейския пазар продукт на MMC (съвместна платформа с Volvo)
2001: Mitsubishi Motors придобива 100% от NedCar
2004: На пазара се появява предназначеният само за европейския пазар Colt (съвместна платформа с DaimlerChrysler – произвеждан в NedCar)
2004: Colt получава наградата "Das Goldene Lenkrad" (“Златен волан”) от германския седмичник "Bild am Sonntag," издаван от Axel Springer AG.
2005: Първи договор за сътрудничество с PSA Peugeot Citroën (Peugeot 4007 и Citroën C-Crosser на базата на 2-ро поколение Outlander)
2007: Русия се превръща в самостоятелен търговски регион за компанията, отделно от Mitsubishi Motors Europe
2009: Преструктуриране на Mitsubishi Motors Europe
2010: Начало на производство в Калуга, Русия
2010: На европейския пазар се появява i-MiEV, градски автомобил със 100% електрическо задвижване
2012: Компанията NedCar е продадена VDL Groep B.V. на символична цена € 1,00 (с гаранция за запазване на работните места)
2012: MMC закупува 9% от своя руски дистрибутор (компанията е наречена по-късно - през май 2013 г. - “MMC Rus”)
2013: На европейския пазар за първи път се появява плъг-ин елетрическият хибриден кросоувър Outlander PHEV
2013: Централният офис на Mitsubishi Motors Europe се премества в нова сграда до Маастрихт


2