IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Несбъднатата мечта - Saab Aero X

Концептът можеше да се превърне в най-бързия сериен автомобил в света

Несбъднатата мечта - Saab Aero X

Скандинавия е известна като мястото, където се създават едни от най-безопасните и най-иновативни автомобили на планетата. Това е и мястото, където още през 30-те години на миналия век се появява така нареченият "Скандинавски дизайн", към който и до ден-днешен се стремят много различни школи от цял свят. Той е известен с това, че не допуска нищо излишно - всеки елемент си има функция и предназначение.
Несбъднатата мечта - Saab Aero X
"Скандинавския дизайн" е пряко свързан и с автомобилите - местно производство. Когато стана дума за Швеция, феновете се сещат за две марки Volvo и Saab. Втората не функционира от няколко години, а се поддържа в полужив вид от шведско-китайската фирма NEVS. Същата тази компания, известна и със своите изтребители, остави като наследство няколко доста сполучливи модела. А една от най-силните й страни бе именно дизайнът.

През 2006 г. на автомобилния салон в Женева Saab представи пред публика именно апогея на "Скандинавския дизайн" - Saab Aero X. Прототипът сякаш е отлян от разтопен лед и е покрит със скреж. Хладният и мощен силует на гиганта вдъхва респект, като това е един от редките случаи, в които подобен автомобил не излъчва прекалена агресия. Последният прийом се използва от редица дизайнери, за да може техните машини да изглеждат по-привлекателно.
Несбъднатата мечта - Saab Aero X
Концептът Aero X с неговия авиационен дизайн осигурява на шофьора почти 180-градусова видимост, тъй като предното стъкло не разполага с предни колони. Този гениален ход на създателите на дизайна става факт след кръстосването на изтребител и спортен автомобил. Ефектът е поразяващ и това са принудени да признаят дори съседите по щанд на изложението, които току-що са показали своето Ferrari 599 GTB.

Друга особеност на Aero X е висящата във въздуха врата. Шведите, разбира се, не са първите, които използват подобна конструкция. Това е сторено от Ferrari още през 1972 г. при концепта 512 S Modulo, който повече прилича на летяща чиния. По-късно инженерите на Maserati също прилагат подобен подход и тяхното Birdcage 75th изглежда много стилно и агресивно. Само, че има и един проблем. Заради стъкления покрив, в салона се създава парников ефект. Колкото и да е трудно се повярва, тази кола няма климатик и за да се проветрява салона, кабината трябва да се държи леко отворена.
Несбъднатата мечта - Saab Aero X
Самата врата на Saab Aero X представлява доста сложен механизъм, който отнема няколко месеца на инженерите и механиците, за да бъде създаден. Но пък работата си струва, тъй като отварянето и затварянето на прототипа се превръща в събитие, което предизвиква огромен интерес. Много от посетителите на автосалона се тълпят пред колата само и само да видят как става това. И съответно да го запишат с камера.

Самият автомобил е с масивна предна част, снабдена с челни светлини със светодиоди, които през 2006 г. са на върха на модата. Концептът е поставен на колосални джанти - предните са 22-цолови, а задните - 23. Полираните колела връщат наблюдателя към времената, в които Saab произвежда изтребители, тъй като напомнят реактивни двигатели.
Несбъднатата мечта - Saab Aero X
Показаният в Женева модел разчита на 12-цилиндров, V-образен двигател с обем 6.8 литра и мощност 800 к.с. Главната особеност на това чудовище е, че то работи на био-етанол. Превключването на скоростите става с помощта на 7-степенна механична скоростна кутия, чиито пера са разположени на волана. Ускорението от 0 до 100 км/ч, обявено от Saab, е 3.9 секунди, а максималната скорост - 420 км/ч.

Въпреки тези характеристики, следващите версии на автомобила изглеждат доста по-скромни - V6 мотор с мощност 400 к.с. и автоматична скоростна  кутия с двойно сцепление. Въпреки това отзивите за модела са възторжени, като в почти всеки материал се изразява съжаление, че концептът няма да излезе в серийно производство.

Това е на път да се промени през 2010 г., когато Виктор Мюлер, изпълнителен директор на производителя на автомобили Spyker и бивш шеф на Saab обявява, че Aero X  "заслужава да бъде построен и това скоро ще стане". В този момент Spyker се готви да купи шведската компания, но това така и не става.
Несбъднатата мечта - Saab Aero X
Като цяло обаче, наистина е жалко, че тази машина не се появи в серийно производство. Най-малкото с тези технически характеристики тя би могла да спори с Bugatti Veyron за званието "най-бърз сериен автомобил". Сега китайците и шведите, които притежават марката, пускат слухове, че скоро ще пуснат обновени и електрифицирани модели Saab 9-3 и 9-5. Но това ще бъдат обикновени коли, за разлика от Saab Aero X, който явно ще си остане само концепт. На който не му е било съдено да стане великолепен във всяко отношение автомобил.
Несбъднатата мечта - Saab Aero X
Информация: Autoutro.com

Тагове: saab aero x
0 от 500
  • #6
    3 rate up comment 0 rate down comment
    yorval -:))) ( преди 10 години )
    .... Няколко години преди точно този концептуален модел, СААБ бе пуснал на вниманието на широката аудитория 9Х и 3Х,/като първият бе кръстоска м/у 4 вида коли, вкл. и като пикап можеше да "носи" близо 2 тона и нещо "материали" напр. цял убит лос!!!/, които също така предизвикаха небивал фурор сред познавачите и то не само на тази марка. И след като въпросните модели също не видоха бел свет, то съответно МБенц и една амер.фирма набързо "окрадоха" от тях дизайна на прозрачния покрив+не само !
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Buralafte ( преди 10 години )
    точно за това си отиде, защото малко хора оценяват това което те правеха. Нямаха малки бюджетни талиги и разни лагерници с които да си избиват разходите, а правеха качествени, сигурни и удобни машини. Просто масата хора не търсят това, а малки евтини фятчета, шкоди, фордчета.... това са колите нблагодарение на които големите марки могат да правят луксозни машини на загуба, а при СААБ това го нямаше, там нямаше компромис с качеството, и затова си отидоха.....
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    F-0FF ( преди 10 години )
    Никой не си е отишъл, марката е жива и скоро отново ще започне да произвежда автомобили!
  • #3
    8 rate up comment 0 rate down comment
    pfff ( преди 10 години )
    Хубава машина! Страхотен дизайн
  • #2
    4 rate up comment 0 rate down comment
    meh ( преди 10 години )
    taka i ne razbrah i tursq i nemoga da razbera koq e glavnata pri4ina tazi prekrasna marka da si otide .... ne mi be6e lubima dokato ne si otide no posle razbrah kakvo si e oti6lo :(
  • #1
    6 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 10 години )
    Не пич, СААБ сами се съсипаха, точно защото не слушаха генералите какво им казват. Потърси малко инфо.