През миналата седмица от Ford обявиха, че намаляват цената на електрическия си Focus с 4000 долара в Щатите. Ръководството на компанията мотивира решението си с неубедителните пазарни резултати на модела – едва 178 автомобила са били продадени през юни, а пласираните бройки за първите шест месеца са само 1037. Новата цена на колата е 35 200 долара, пише BusinessWeek. .jpg)
Снимка: Reuters
През януари подобна стъпка предприе и Nissan, която понижи цената на електрическия Leaf със 6400 долара до 30 000 долара. По-рано същото направиха и в General Motors, понижавайки цената на Chevrolet Volt с 10 000 долара от първоначалните 30 000 долара.
"Данните за продажбите показват какво искат потребителите", коментира Глория Бергкуист от Съюза на автомобилните производители в САЩ. "Онези, които са по-отворени към нововъведенията, вече си купиха електрически автомобили, но масовите потребители все още не са ги последвали", допълва той.
Освен ако не става въпрос за луксозни марки, като Tesla Motors, привличането на купувачи, които вече така или иначе си имат удобен бензинов седан, е трудна задача, твърди Джеръми Асивидо от Edmunds.com. От най-продавания електрически модел в САЩ за миналия месец - Volt на Chevrolet, са продадени 2698 броя, до голяма степен благодарение на държавния стимул от 6200 долара. На второ място е Leaf с 2225 продажби за юни, като за този модел субсидията е 7000 долара.
Автомобилните производители вероятно вече са се уморили от съкращаването на цените и държавните стимули, за да осигуряват продажбите си, и вероятно ще се насочат към по-креативни начини да засилят резултатите си през идните години, ако пазарът остане така анемичен. Fiat например се очаква да пусне своя 500e с програма за безплатен автомобил под наем за 12 дни в годината, която позволява на клиентите да пътуват по време на ваканцията си, без да се притесняват от честата нужда да зареждат електрическата кола.
За да се наложат в САЩ, на хибридните автомобили им бяха нужни около 10 години, като в момента пазарът на хибриди държи около 4% от общите продажби на автомобили.
Според Асивидо подобно ще е развитието и на електрическите модели - особено като се има предвид, че никой производител не би искал да е в позицията на изоставащ, когато предпочитанията на потребителите се изместят в полза на този тип превозни средства. Най-малко 9 щата в САЩ до момента са последвали примера на Калифорния, чиято цел е до 2025 г. 15% от покупките на нови автомобили да са електрически, хибридни и захранвани с водород.
Още икономически новини четете в Investor.bg


1