Какво очаквате от малък автомобил от сегмент B - прилично място на предните седалки, икономичност, добра маневреност и посредствен комфорт при извънградско каране? Всъщност може да очаквате много повече, тъй като през последните години компактните автомобили стават все по-добри.
В днешни дни тези колички владеят огромен дял от продажбите на нови автомобили в Европа (31% през 2011 г), което кара производителите да ги правят все по-универсални и все по-добри. Конкуренцията е меко казано жестока, от което печелим ние потребителите. Малките коли вече са не само градски. Те вършат добра работа и извън града.
Един от ярките представители на тези автомобили е Renault Clio, чието четвъртото поколение току що стъпи на пазара. Още от представянето си през 1990 г. Clio заема челните места в класациите по продажби. С новото поколение на мъника обаче французите не искат просто сериозен дял от пая, а най-големият.
За да постигнат целите си, инженерите и дизайнерите на марката са подготвили не просто симпатична малка кола, а автомобил, който носи удоволствие. Новия Clio е просторен, има завладяващ дизайн, уникални екстри, добър комфорт, висока безопасност и икономични двигатели. А и добра цена.
Дизайн и размери
Ще започнем с това, че Clio IV е напълно нов модел. Изграден е от нулата и показва как ще се развива френската марка занапред. С новото Clio Renault представя своята нова дизайнерска идентичност, която ще бъде приложена при всички модели на марката. А дизайнът определено е една от силните страни на новото Clio. Той е дело на Лорънс ван ден Акер, чиято цел е била да направи автомобил, който да привлича. Няма да изпадаме в подробности за това как се преливат формите на колата, тъй като в галерията има достатъчно снимки с висока резолюция. Ще кажем само, че Clio ще ви накара да обърнете глава след него и вероятно ще ви накара да го пожелаете.
Освен модерни форми, новото Clio има и по-големи размери, които осигуряват достатъчно място за четирима пасажери и техния багаж. Возилото е дълго 4062 мм, широко е 1732 мм и има колесна база 2589 мм. Предната и задната следи са по-широки в сравнение с Clio III, съответно с 34 и 36 мм, а височината е намалена с 45 мм. Това не само придава по-спортна осанка на колата, но влияе благоприятно на пътното поведение и аеродинамиката. Багажникът също е с увеличен обем, който вече достига 300 литра (с 12 литра повече от Clio III). Друга важна подробност е, че версия с две врати няма да има. Хечбекът обаче лесно може да ви заблуди, че е такъв, тъй като дръжките на задните му врати са "скрити" в края на стъклото.
Интериор, оборудване и персонализация
Сериозно внимание е отделено и на интериора. В него съвсем спокойно могат да се настанят четирима възрастни, които да пътуват комфортно дори при по-далечни дестинации. Усещането в салона е за автомобил от по-горен клас, а повечето материали по таблото и вратите са меки на допир. Уредите са подредени така, че да бъдат най-удобни за водача, а видимостта е добра във всички посочи.
Листът с допълнителни екстри е по-дълъг дори от самата кола. Серийното оборудване, дори на най-ниската версия, обаче също впечатлява - ESC, ASR, тракшън контрол, ABS, асистент на спирачките за критични ситуации, електрически сервоусилвател на волана с променливо съотношение на въртене, система, която подпомага потеглянето при наклон, регулиращ се на височина и в дълбочина волан, круиз контрол с ограничител на скоростта и др.
Освен това, мъникът предлага и почти безкрайни възможности за персонализация на екстериора и интериора. Програмата за персонализация е изградена върху три основни теми (Elegant, Sport и Trendy) плюс селекция от различни конфигурации, базирани на съчетаване на цвета на каросерията с този на пластмасовите елементи и колелата. Предлагат се пет различни пакета за „декориране” на екстериора, три различни графики за тавана и два цвята за 16-инчовите джанти. В интериора пък са налични седем пакета за декориране чрез различни мотиви или цветове върху отделни елементи на пътническата кабина, както и четири допълнителни пакета, засягащи цвета на арматурното табло и цветовете на тапицерията и на панелите на вратите.
Всичко това се допълва и от неочаквани за компактен модел екстри. Сред тях е системата Renault R-Link, която представлява интегриран таблет, свързан с автомобила и интернет. R-Link разчита на 7-инчов тъчскрийн дисплей, като може да работи и с гласови команди за диктуване на адреси или на определена дестинация, или пък за „извикването” на отделни функции на системата – телефон, приложения, изпращане на мейл и т.н. В тази система, която е част от допълнителното оборудване, влизат радио, камера за заден ход, Bluetooth телефония, аудио стрийминг, свързване с външни източници на музика, навигация TomTom, даваща информация за трафика в реално време и много други.
Задно с Renault R-Link идва и системата 3D by Arkamys. Тя разполага със специален софтуеър за обработка на звука, който добавя дълбочина и плътност, давайки възможност да водача да избира накъде да бъде насочван звукът в кабината: само за неговите уши, за пътуващите отпред или за всички. Стандартно пък се предлага новаторската система Renault Bass Reflex. Тя работи с тонколоните в предните врати, но осигурява разпространение на звука, идентично на тонколона на домашна стереоуредба с обем 30 литра.
Интересно решение е и възможността за персонализиране на звука на двигателя. Изборът е интересен - състезателен автомобил Renault Sport, двигател V6 или още четири двигателя на Renault, като става само с едно кликване на дисплея на R-Link. Алгоритъмът, който контролира тази функция следи оборотите, на които работи моторът, скоростта на автомобила и позицията на педала на газта, след което възпроизвежда максимално реалистично звука на мотора. Нивото на звука се регулира лесно с помощта на тъчскрийна.
Сигурност
Новото Renault Clio вече се присъедини към най-сигурните автомобили. Малката френска кола заслужи максималните пет звезди при новите, по-строги краш-тестове на EuroNCAP, които се базират на четири основни критерии – защита на възрастни, деца и пешеходци плюс системи, които помагат на водача (те са серийни при Clio).
Двигатели и трансмисии
В началото Clio ще предлага избор от четири двигателя - два бензинови и два дизелови. Най-голям интерес определено предизвикват двата нови Energy двигателя - бензиновият TCe 90 и дизеловият dCi 90, които успяхме да изпитаме.
Бензиновото предложение е новият трицилиндров турбо-агрегат на марката с обем 898 куб.см. Двигателят се оборудва със система старт/стоп, като предлага 90 к.с. при 5250 об/мин и 135 Нм при 2500 об/мин (90% от максималния въртящ момент са налични още при 1650 об/мин). С този агрегат новото Clio ускорява от място до 100 км/час за 12.2 секунди, което с малко повече от 3 секунди по-бързо от версията с четирицилиндров бензинов двигател с обем 1.2 литра. Максималната скорост достига 182 км/час, а средното потребление на гориво, според официалната информация, е в рамките на 4.5 л/100 км.
Дизеловият Energy двигател - dCi 90, разполага също с 90 к.с. Агрегатът се оборудва със система старт/стоп, има обем от 1.5 литра и доставя максимален въртящ момент от 220 Нм, наличен още при 1750 об/мин. С този агрегат новото Clio ускорява от място до 100 км/час за 11.7 секунди, развива 178 км/час и има средно потребление на гориво от едва 3,6 л/100 км.
И двата двигателя се оборудват стандартно с ръчна трансмисия с пет предавки, а дизеловия Energy dCi 90 може да бъде поръчан и с автоматична трансмисия EDC с два съединителя и шест степени.
Пътно поведение, динамика и разход на гориво
Имахме възможност да изпитаме колата както на магистрала и планински пътища, така и в града. Тестът на возилото се състоя в Тоскана, Италия, където се вият един от най-живописните планински пътища в света. Шосетата са тесни, наклоните големи, а завоите - остри.
Както бензиновата, така и дизеловата версия се представиха изненадващо добре за пътища от подобен тип. Новото Clio е по-леко с цели 100 кг от своя предшественик и има шаси с повишена твърдост, което прави накланянето в завой минимално. Освен това воланът е оборудван с електрически сервоусилвател с променливо съотношение на въртене, а кормилната рейка е по-бърза (2,71 оборота от край до край).
Шофирането наистина доставя удоволствие и би изненадало приятно дори най-големият критик на малките автомобили. Воланът е много директен и комуникативен, което не налага корекции вътре в завоя. А в комбинация с по-твърдото шаси, шофирането става детска игра, дори с по-висока скорост.
Магистралите в Италия трудно могат да се сравняват с нашите, но все пак и там се намират неравности. Както вече стана дума, новото Renault Clio има по-твърдо шаси, което се усеща. Возията обаче не твърда, а по-скоро стегната и дори комфортна - все пак, кой обича да се лашка при всеки завой или неравност. Задното окачване разчита торсионна греда (предното е MacPherson), която върши отлично своята работа и обира повечето неравности по пътя.
Динамиката на новите турбо-двигатели също изненадва положително, дори при магистрална скорост. Шофьорите в Италия са известни със своя спортен нрав и шофиране на високи обороти. Изпреварванията се случват с пълна газ, а маневрите се извършват мигновено, отново с пълна газ. За да се впише в този трафик, шофьорът трябва да има пълна концентрация и отзивчив двигател. А новите Energy двигатели са точно такива. Тъй като са оборудвани с турбина, те позволяват добро ускорение без да се налага поставянето на по-ниска предавка. Турбо дупката е минимална, а тягата се усеща още от ниските обороти, дори при малкия бензинов агрегат. И двата двигателя ускоряват равномерно и работят тихо, като лесно достигат и поддържат скорост от 130-140 км/час.
Въпреки, че Clio е малък автомобил продължителното шофиране не уморява. Това се дължи най-вече на добре обезшуменият салон, удобните седалки, точното управление и комфортното, но стегнато шаси. На разположение в серийното оборудване е и круиз контрол с ограничител на скоростта, който още повече улеснява дългите преходи.
За градското каране на колата се разходихме до централната част на Флоренция. Освен с множество магистрали, популярният италиански град е изпълнен и с тесни шосета. Паркираните от двете страни на улиците автомобили затрудняват маневрирането (почти не се среща автомобил без ожулена ламарина), а наклоните и острите завои изискват свикване с колата. Clio обаче разполага с няколко "жокера", за да улесни придвижването по такива трасета. Колата има диаметърът на обратен завой 10,6 м, волан с променливо съотношение на въртене и система, която подпомага потеглянето при наклон. Като допълнение може да се постави и камера за заден ход, която прави възможно паркирането и на най-неудобните места.
По-голямата част от тестът на кола беше на магистрала и по планински пътища. Движехме се според ограниченията, като си позволихме по-динамично шофиране само по планинските пътища. Потреблението, което регистрираха два модела - Energy dCi 90 и Energy TCe 90, беше много близо до предписаното от производителя. Дизеловата кола показа разход 4.2 л/100 км, а бензиновата 4.9 л/100 км.
Цени
Цените в България стартират от 21 990 лв с ДДС за версията с 1.2-литров двигател, а най-достъпната дизелова версия се предлага срещу 24 990 лв с ДДС. Цените на моделите, оборудвани с новите Energy двигатели, стартират от 25 990 лв с ДДС за TCe 90 и от 28 990 лв с ДДС за dCi 90. Тези модели обаче се предлагат с по-високо ниво на оборудване, в което е включена цветна GPS навигационна система.
Заключение
Качествата на новото Clio му предвещават розово бъдеще, въпреки тежкото време, в което се появява на пазара. В днешни дни клиентите се решават трудно да купят нов автомобил и именно за това инженерите и дизайнерите в Renault са заложили на концепция, напомняща на автомобилите от по-горен клас. Возилото е по-голямо от своя предшественик, по-икономично е и има максимална оценка за сигурност. Освен това оборудването, което предлага, се среща при доста по-скъпи автомобили. Малките автомобили отдавна не са скучните колички, които бяха. Новото Clio обаче, прави още една стъпка напред.
Оценките на Renault Clio по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 10 (Достатъчно маневрен за града и достатъчно комфортен за извън него)
Надеждност - 9 (Една от точките, на които е наблегнато, е качеството. На някои пазари колата се предлага с гаранция от 5 години, но България не е сред тях)
Оборудване - 10 (Повече от богато серийно оборудване. Допълнителните екстри са присъщи за автомобилите от по-висок клас)
Пространство - 9 (За малък автомобил новото Clio предлага повече от очакваното. Ако обаче пространството е водещо за вас, изберете комбито)
Цена/Качество - 10 (Качеството на сглобката изглежда много добро, а цените са повече от конкурентни)
Качество на материалите - 9 (Доста добро. Меки на допир, приятни материали, особено при по-високите версии)
Разход на гориво - 10 (И дизеловата, и бензиновата версия показаха реален разход на гориво под 5 л/100 км)
Удоволствие от шофирането - 9 (При малките коли удоволствието от шофирането не е водещо за производителите. Въпреки това Clio може да ви накара да се усмихнете. Даваме 9, тъй като към момента са налични двигатели с максимална мощност 90 к.с.)