За 8 години румънската марка Dacia, която от 2004 година е под шапката на автомобилния гигант Renault-Nissan, пусна на пазара цели 7 модела. Скептично приеманата в началото Dacia бързо се превърна в печеливш коз, като през 2011 година генерира цели 30% от продажбите на автоконцерна - 813 822 единици (22 883 единици през 2004 г).
Шефовете в Renault-Nissan бързо оцениха огромните възможности пред този бранд, влагайки все повече време и средства в него. Така, следвайки логиката на пазара, Dacia представи своя пореден модел - семейното MPV Lodgy.
А логиката е проста - купувачите на семейни коли търсят в своя нов автомобил най-вече просторна кабина, голям багажник, сигурност, надеждност, функционалност и не на последно място - адекватна цена. Именно по този модел е създаден Lodgy, който вече стъпи на пазара и е готов да отхапе голямо парче пазарен дял.
"Новият многофункционален автомобил е предназначен за семейства, които по традиция купуват автомобили втора ръка, но сега имат възможност да закупят нов и практичен автомобил на достъпна цена", заявиха от българското представителство на Dacia по време на премиерата на Lodgy.
Да, и при този модел на Dacia основното е ниската цена - от 19 400 лева с ДДС, но този път румънците не са пропуснали да обърнат сериозно внимание и на дизайна, сигурността, оборудването и комфорта.
Дизайн и оборудване
Гледайки Lodgy, няма как да не забележим огромната промяна във визията на Dacia. С този модел румънците представят своя нов дизайнерски език, който ще виждаме при всички техни нови модели - модерни и хармонични, но същевременно изчистени и функционални линии, които създават впечатление за здравина и надеждност.
Вътре в купето ситуацията е аналогична. Водеща отново е функционалността, но формите са далеч по-модерни, а материалите - с по-добро качество. В зависимост от преобладаващия цвят в интериора, арматурното табло и панелите на вратите са издържани в двуцветна тоналност, а централната конзола е лакирана с черен лак, докато отворите на въздуховодите са с хромирани рамки. Пластмасите са твърди на допир, но определено изглеждат добре.
Освен това, моделът се предлага с оборудване, което досега не се е появявало в гамата на Dacia, включително и вградената мултимедийна система MEDIA NAV със сензорен екран (7 инча), ограничител на скоростта и сензори, подпомагащи паркирането назад.
Функционалност и простор
Lodgy може да бъде поръчан във версия с пет или седем места. Задния ред седалки е предназначен за трима пътници, а 7-местната версия се предлага със свалящ се трети ред седалки за двама възрастни.
Тук трябва да отбележим, че Lodgy предлага най-добрите в класа показатели за пространството за коленете и за главата на седящите на последния ред седалки. От пространството за коленете на втория ред седалки обаче има какво да се желае.
Lodgy има малко по-късо междуосно разстояние от Logan MCV (с близо 1 см), което влияе на пространството на втория ред седалки. Там не е тясно, дори напротив. Все пак обаче екстра като движеща се по дължина задна седалка би дала на модела добра модулност на салона. А така пасажерите в колата ще могат да разполагат с пространството, според нуждите си - в зависимост от това ли пътуват 3-ма, 4-ма, 5-има или повече. Тъй като все пак цената е водеща при тази марка, подобна екстра не се предлага.
Багажното пространство на Lodgy обаче е повече от щедро. При версията с пет места, обемът на багажника е 827 л. (2617 л при сгъването на задните седалки). Обемът на багажника при 7-местната версия на Lodgy е 207 литра, когато се използват всички места и 634 литра, когато последният ред седалки са сгънати.
Когато е необходимо допълнително товарно пространство, задната седалка може да бъде демонтирана (теглото й е 18 кг). Тя може и да бъде сгъната, преместена напред и фиксирана за втория ред места, също сгънати. Това решение увеличава обема на багажника до 1861 литра.
Двигатели и трансмисии
Крачка напред е направена и при двигателите и трансмисиите, сред които виждаме нов турбо-бензинов агрегат и механична скоростна кутия с 6 степени.
За пазарния дебют на Lodgy гамата включва бензиновия 1.6 MPI 85 и дизеловия 1.5 dCi, който се предлага в два варианта на мощност - 90 или 110 к.с. Напълно новият Tce 115, оборудван със система за принудително пълнене, ще може да се поръчва на по-късен етап. Двигателите се куплират с механични трансмисии - 5-степенна за основните двигатели и 6-степенна за по-мощната дизелова версия.
Базовия 1.6 MPI, предлагащ 85 к.с. и 134 Нм, изразходва средно 7.1 л/100 км. (165 грама CO2 на километър). Бензиновата версия с турбо, чийто работен обем е 1.2 литра, предлага 115 к.с. и 190 Нм. Потреблението й на гориво е в рамките на 6.0 литра на 100 км., а емисиите на CO2 - 135 грама на километър.
По-примамливите за европееца дизелови версии, разчитат на популярния 1.5-литров двигател. Той се предлага в два варианта на мощност - 90 к.с. или 110 к.с. Максималният въртящ момент е 200 Нм за версията с 90 конски сили и 240 Нм за варианта със 110 конски сили. Разходът на гориво е съответно 4,2 литра/100 км (109 грама CO2/км) и 4,4 литра/100 км (116 грама на километър ).
Безопасност
Тъй като Lodgy е семеен автомобил, инженерите на Dacia са се постарали да осигурят добра безопасност на пасажерите в колата. Тя е оборудвана с ABS система Bosch 8.1, плюс система за разпределение на спирачното усилие и асистент за аварийно спиране, а като опция се предлага и системата ESC. Пасивната безопасност пък е подсигурена от две въздушни възглавници отпред, две странични, защитаващи областта на главата и гръдния кош, както и ограничител на усилието за предпазния колан и пиротехнически обтегач за мястото на водача.
Вторият ред седалки на Lodgy е оборудван с Isofix триточкова система за закрепване на детско столче за трите места, което се предлага за първи път в гамата на Dacia. Освен това, предницата и предния капак на колата са така проектирани, че при удар, да минимизират риска от контузия на пешеходеца в областта на долните крайници.
Представяне и цени
Успяхме да покараме Dacia Lodgy в продължение на няколко дни. Тестът на колата се състоя в село Гела, намиращо се в Родопите, над Широка Лъка. Така успяхме да изпитаме колата както на магистрала, така и по планински пътища. На разположение за тест беше топ версията, разполагаща с 1.5-литровия dCi (110 к.с.) и ръчна скоростна кутия с 6 предавки.
При движение по магистрала този модел лесно поддържа скорост от и над 140 км/час, като дори с тази скорост предлага добра динамика. Благодарение на трансмисията с 6 предавки, движението с подобна скорост не изисква особено много гориво - около 5 - 5.5 л/100 км.
Окачването е по-скоро твърдо, отколкото меко, което кара шофьора да се чувства сигурно на пътя. Поведението в завои също е повече от задоволително. Въпреки височината на автомобила, той позволява динамично шофиране, дори по планински пътища. Воланът дава добра представа за случващото се на пътя, спирачките предлагат надеждно спиране, а високата позиция на седене - отлична видимост. Купето има добра шумоизолация, която е оптимизирана с 30% спрямо предишните модели на марката.
Определено останахме приятно изненадани от тази модификация на Lodgy. Тя покри и дори надвиши очакванията ни. Но все пак трябва да отбележим, че цената на този модел - Lodgy dCi 110 - достига 29 400 лв с ДДС.
Иначе, цените на модела стартират от изкушаващите 19 400 лв с ДДС за версията 1.6 MPI 85 (5 места). Гаранцията на модела е 3 години или пробег от 100 000 километра. Освен това румънската марка е помислила и за разходите за поддръжка и експлоатация на Lodgy. Интервалите между сервизните обслужвания са по-дълги, което означава по-ниски разходи. Като пример могат да се дадат въздушния филтър и горивния филтър (за дизеловия двигател), които се сменят на 20 000 километра (или на две години).
*Предварителни данни, в процес на хомологация
Оценките на Dacia Lodgy по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 10 (Голяма кола, с голям багажник и икономични двигатели, която може да побере 7 души)
Надеждност - 9 (Използва доказаната платформа В0/Logan и култивирани двигатели и трансмисии на Ranault-Nissan)
Оборудване - 8 (Много нови технологии и системи, повечето от които обаче се предлагат като опция)
Пространство - 9 (Водещи в класа пространство в салона и обем на багажника, но сравнително тясна седалка на втория ред)
Цена/Качество - 10 (Ниска базова цена и гаранция от 3 години)
Качество на материалите - 7 (Водещото в този автомобил е цената, което предполага по-евтини материали. Пластмасите в салона са твърди на допир, но изглеждат добре)
Разход на гориво - 10 (Дизеловата версия, която изпитахме, изразходва по-малко от 5 л./100 км.)
Удоволствие от шофирането - 7 (Големите семейни автомобили не се славят с особени изживявания зад волана. Lodgy не прави изключение)