IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

10-те най-велики Muscle Cars в историята

Кои са легендарните машини, които и до ден-днешен въодушевяват автоманиаците

10-те най-велики Muscle Cars в историята

Доста хора не са наясно точно какво означава терминът muscle car (мускулеста кола). Мнозина са на мнение, че това са машини от рода на Corvette и Shelby Cobra, които безспорно са много впечатляващи и могат да бъдат отнесени към категорията на суперколите. Само, че те не са 100-процентови muscle car.

За да бъде причислена към тази категория една машина задължително трябва да разполага със заден ред седалки. Те може да бъдат махнати, но мястото за тях си остава. Защо обаче трябва да има седалки отзад, ще се запитат някои. Ами защото основната клиентска група на производителите са младите мъже. А те търсят женско внимание и не могат да си позволят да нямат удобно място за действие.

Muscle cars излизат на сцената след ловък рекламен ход по време на икономически бум в САЩ след Втората световна война. Производителите на автомобили разбират, че като отделят малко сили и средства за разработка на спортни модели, създадени на базата на съществуващите вече стандартни семейни коли, могат да привлекат непрекъснато увеличаващата се аудитория на млади купувачи.

Така започва ерата на muscle cars. Това са автомобили, които могат да задминат славата на суперколите, но в същото време няма как да се продават в по-голям брой от класическите семейни модели. Постепенно машините от този клас се превръщат в американската мечта и превземат целия континент.

Мощни, шумни, ръбести и харчещи много гориво - те са напълно различни от фините и красиви Jaguar и Ferrari. Предназначени са само за едно - да летиш направо до финала. Епохата им продължава от 1960 до около 1971 г., като тя създава впечатляващи и брутални машини. Ето едно предложение за първата десетка.

10. Pontiac Trans Am 455 HO, 1971 г.
10 най-велики muscle car в историята
Pontiac показва модела 455 HO през 1971 г., когато производителите масово започват да снижават мощността на двигателите, за да покрият новите екологични стандарти. По тази причина това е последният истински muscle car в историята.

Този модел разполага с 6.5 литров двигател Ram Air IV, създаден година по-рано. Мощността му е 370 к.с., а въртящият момент достига до 678 Нм. От този модел са произведени едва 88 екземпляра, което го прави един от най-редките на пазара.

9. Ford Mustang 429 Boss, 1969 г.
10 най-велики muscle car в историята
През 1969 г. Ford работи върху мотор за колите от NASCAR и създава 7-литров агрегат, който поставя на модела си Mustang Fastback. Внушителните размери на двигателя създават доста проблеми, докато инженерите успеят да го наместят под капака и в крайна сметка това води до преместването на акумулатора в багажника. Първоначално се счита, че моторът има мощност от 500 к.с., но след официалните замервания се оказва, че те са 375.

Благодарение на агрегата, както и на супер агресивния си дизайн 429 BOSS може да се превърне в най-впечатляващият muscle car в историята. Само, че Ford прави огромна грешка в първите машини от модела. Неправилно поставени пружини на калапаните не позволяват достигането на 6000 об/мин., като максимумът е 4500 об/мин. Това отнема около 1/4 от мощността на мотора и не позволява на колата да се бори с големите съперници Chevrolet, Dodge и Plymouth. Дори след отстраняването на грешката BOSS не успява да се измъкне и след като са продадени по-малко от 500 бройки през 1970 г., Ford спира колата от производство.

8. Chevrolet Chevelle SS LS6, 1970 г.
10 най-велики muscle car в историята
В опита си да увеличи продажбите си, GM най-после се отказва от решението си да не произвежда двигатели с обем повече от 6.5 литра на своите леки коли. Това води до появата на някои от най-великите muscle car за всички времена Oldsmobile W-30 4-4-2, Buick GSX и Chevrolet Chevelle SS. Последният разполага с двигател LS-6, който е най-впечатляващият в цялата история на компанията. Параметрите му са 7.4 литра обем, 450 к.с. мощност и 678 Нм въртящ момент, благодарение на което SS преминава четвърт миля за 13.4 секунди.

Между другото стратегията на GM проработва - през същата година са продадени 450 000 Chevelle повече от миналата, като 1% от тях са снабдени с LS-6. Chevrolet пенсионира Chevelle през 1977 г. след продължило 13 години непрекъснато производство.

7. Buick GSX, 1970 г.
10 най-велики muscle car в историята
Това навярно е най-великият и най-недооценен muscle cars от Buick. GSX е произведен през 1970 г. в опита на компанията да се наложи сред младите клиенти. Машината разполага със 7.4 литров двигател с мощност 360 к.с. (според официалните замервания) и въртящ момент от 691 Нм. Този мотор превъзхожда споменатия по-горе LS-6 Chevelle с по-високия си въртящ момент, постиган при по-ниски обороти. Освен това е и със 70 кг. по-лек.

За съжаление, Buick излиза на пазара на muscle cars твърде късно. През 1970 г. продажбите на всички производители на такива модели падат двойно, а само година по-късно официално е намалена и мощността на моторите, за да може те да отговарят на екологичните изисквания.

6. Plymouth Roadrunner 440 Six Barrel, 1969 г.
10 най-велики muscle car в историята
В наши дни Plymouth Roadrunner се помни като най-добрият пример за философията на muscle cars - достъпността и скоростта са преди всичко. Пуснатият през 1969 г. Roadrunner 440 Six Barrel олицетворява какво представлява ускорението на един автомобил.

7.2 литровият двигател "Super Commando" по време на тестове показва 412 к.с., но Plymouth консервативно го оценява на 390. Въртящият момент е 664 Нм. През 1969 г. легендарният състезател Рони Сокс преминава четвърт миля с Roadrunner за 12.98 секунди.

5. Hemi Cuda, 1970 г.
10 най-велики muscle car в историята
За мнозина Hemi Cuda от 1970 г. е най-великият muscle car за всички времена. Въпреки ограничения си тираж - едва 658 бройки, той не е най-редкият и най-бърз автомобил в класа си. Но пък попада директно в сърцата на хората. Най-вероятно заради огромни списък от възможните цветове на каросерията, сред които има направо невероятни InViolet (виолетов), TorRed (червен), Limelight (зелен), Lemon Twist (жълт) и Vitamin C (оранжев).

Другата причина за това вероятно е 7.0 литровият мотор, който става прочут с приятния си звук (според мнозина приличащ на баритон). В наши дни Hemi Cuda е един от най-ценните за колекционерите американски автомобили. Цената му е $150 000.

4. Pontiac Catalina 421 Superduty, 1963 г.
10 най-велики muscle car в историята
Един от най-известните muscle car е ’65 Tempest GTO. Малцина обаче знаят, че значителна част от него е взаимствана именно от Catalina 421 Superduty. Ранните muscle cars (произведени в периода 1960-1964 г.) се доближават повече до състезателни автомобили, отколкото до уличните модели от периода 1965-1971 г.

През 1963 г. Pontiac започва производството на автомобили, предназначени за тотална доминация в професионалните драг-състезания. За целта инженерите напълно преработват няколко машини, като махат от тях всичко излишно. Като начало пробиват повече от 120 дупки с размер на портокал в корпуса на колата. После я снабдяват с 6.9 литров двигател и резултатът е общо тегло от 1497 кг., мощност от 410 к.с. и въртящ момент от 576 Нм. Заради дупките си Catalina получава прякора Швейцарско сирене. Това обаче не пречи колата да измине четвърт миля за 12.27 секунди.

За съжаление, през 1963 г. General Motors нарежда на Pontiac и Chevy веднага да намали разработката на състезателни автомобили. Затова и този шедьовър е произведен в едва 14 бройки.

3. Chevrolet Camaro ZL1, 1969 г.

10 най-велики muscle car в историята
Ултра-редкият и задминаващ всички като бързина Camaro ZL1 от 1969 г. често се споменава като най-великият muscle car в историята. През 1969 г. дилърът на Chevrolet Фред Гиб, който между другото е и професионален състезател, поръчва 50 бройки от Camaro с новия 7.0 литров двигател ZL1, който е направен от алуминий. Само че Гиб не знае за новото правило на GM, според което дилърът поема всички разходи и когато получава колите се оказва, че всяка една от тях струва $7269. Това е 2 пъти по-скъпо от излезлия по същото време на пазара Z28.

Гиб е наясно, че няма как да продаде колите, но все пак успява да убеди GM да вземе обратно по-голямата част от тях и да ги разпредели на други дилъри в САЩ, докато самият той успява да пласира 13 бройки.

Двигателят ZL1 дава повече от 500 к.с., въпреки че официалните замервания показват 430 к.с. Със заводски гуми автомобилът изминава разстоянието от четвърт миля за 13.11 секунди, като развива скорост от 177 км/ч.

2. Ford Fairlane Thunderbolt, 1964 г.

10 най-велики muscle car в историята
Официално това е най-бързия muscle car за всички време. Замислен e като състезателен автомобили, но през 1964 г. може да бъде поръчан при всеки дилър на Ford срещу $3750. Проблемът му обаче е, че не може да бъде каран по нормалните улици.

Производителите официално предупреждават евентуалните си купувачи, че това превозно средство е проектирано като спортен автомобил и излиза от наложените от Ford Motor Company стандарти за поведение на пътя.

Инженерите безкомпромисно намаляват теглото на машината, като част от каросерията е от плексиглас. В крайна сметка с пълен резервоар той отговаря на изискванията на National Hot Rod Association и може да участва и в състезания. Двигателят е 7.0 литров и предлага 657 к.с. А постижението му на четвърт миля утвърждава Fairlane Thunderbolt като най-бързият muscle car за всички времена - точно 11 секунди и максимална скорост от 196 км/ч.

1. Charger R/T Hemi, 1968 г.
10 най-велики muscle car в историята
Главният muscle car за всички времена. Той нито е най-бързият, нито най-редкият, но пък е този, който всички олицетворяват с понятието muscle car. Най-голямата си реклама получава с участието си във филма "Булит", където участва в продължило 10 минути преследване по улиците на Сан Франциско.

В него главният герой (в ролята е Стив Макуин) със своя Mustang Fastback отчаяно се опитва да настигне Charger 440 R/T. Според историята Mustang-а на Макуин е бил сериозно доработен от инженерите на Ford, докато преследвания Charger-а е купен от местен дилър и е в стандартното заводско оборудване.

Освен това Charger R/T Hemi от 1968 г. според мнозина е най-красивият американски автомобил, създаван някога. А и е снабден с най-известния двигател, произведен в Детройт - 7.0 литров Hemi (между другото той е  поставян и на някой модели американски танкове). Мощността му е 425 к.с., които са достатъчни, за да може двутонната машина да измине четвърт миля за 13.5 секунди и до достигне скорост от 170 км/ч.

В заключение може да се каже, че винаги ще има спорове кое е по-добро - по-лошо управляемите и праволинейни американски muscle cars или по-фините европейски коли. Същото е като да сравняваш портокал и ябълка. Muscle cars не са предназначени да бъдат разкошни или лесно управляеми. Те са замислени като нов стил - обратен на консерватизма. И символизират дързостта и свободата.
 

0 от 500
  • #30
    0 rate up comment 1 rate down comment
    BloodyHand ( преди 10 години )
    На 1-во място трябва да е Plymouth Barracudaц това е истински мускул,а той дори го няма.
  • #29
    2 rate up comment 0 rate down comment
    ivo ( преди 11 години )
    Защо Pontiac GTO не е в топ 10 ?
  • #28
    6 rate up comment 1 rate down comment
    upinflames ( преди 11 години )
    Яко *** коментари на невротизирани амерофобчета. Това са колекционерски коли и всяко сравнение с последни технологии е нелепо. Чарджер като този на снимката почва от $100000 нагоре, и цената му ще расте във времето защото е колекционерски айтем. Не можели да завиват... къртим мивки и ръчкаме беемвйета.
  • #27
    8 rate up comment 1 rate down comment
    American Power ( преди 11 години )
    За мен това са съвършените коли, но къде по дяволите е Dodge Challenger или той не е "muscle car" ???
  • #26
    6 rate up comment 1 rate down comment
    Коста ( преди 11 години )
    Тези коли са нискотехналогични от съвременна гледна точка. По това време в България хората се радваха и на Москвич 407. Баща ми и такъв нямаше. Може да съм ***, но половината от тези коли ми харесват. Никого не искам да впечатлявам, просто обичам коли като параходи - толкова големи, мощни и тежки, дори със същото возене. Ама пусти пари... Иначе съм карал големи по нашите представи коли, включително и серия 5 на БМВ. Но очите ми са в седмицата. Краста, какво да направиш.
  • #25
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Абе новото камаро е много яко. Немски премиуми кара вече всеки втори, особено в софия. Докато с едно камаро ще хващаш погледите. Има 4-5 в цяла България, а струва колкото една нова тройка с екстри. Това е номера, да си уникален, пари вече имат много хора...
  • #24
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 11 години )
    Dodge Challenger е истината
  • #23
    4 rate up comment 12 rate down comment
    ... ( преди 11 години )
    Предпочитам чисто нов баварец пета серия.А тия кочини американците да си ги ..... в..... . Между другото съм виждал на живо в един гараж Форда под номер 9. Интересно изглежда но не е нещо запомнящо се.
  • #22
    6 rate up comment 3 rate down comment
    BB ( преди 11 години )
    nikoga nqma da razberesh za kakvo govorime tuka...togava se radvash ne zagladeni matrichno koreiski formi i ednoobrazni nemski koli deto se razlichavat samo po imeto si
  • #21
    5 rate up comment 2 rate down comment
    BB ( преди 11 години )
    S RS1600 mnogo puti sme sporili tuka, no dumite mu po taq tema sa 100000% verni, evalane moje da si istinski avto fen/nad 18 god/ i da pluesh edna cqla epoha v avtomobilostroeneto, ako pone vednuj si si otvoril kapaka na kolata, zaslushal si dvigatelq, legnal si pod neq i si izcapal pone malko rucete s maslo ne moje da ne uvajavash tezi legendi...