За много хора BMW M3 (Е30) и Mercedes-Benz 190E 2.3 16v са просто стари коли със спойлери. За всеки, поне малко запален по автомобилите обаче, това са два от най-уважаваните някога произвеждани автомобили. Родени във времето, когато колите са проектирани от страст към моторните спортове.
Те се появяват през 80-те години на минали век, за да предложат на ентусиастите състезателен автомобил, предназначен за ежедневно ползване.
Първи на бял свят се появява Mercedes-Benz 190E 2.3 16v, а големият му маркетингов успех е през месец май 1984 година, когато пистата Нюргбургринг е домакин на Ф1 надпревара. Заедно с нея се провежда и погряващо състезание с 20-тина състезателни машини Mercedes-Benz 190E 2.3 16v. Зад воланите на тези автомобили застават доказани пилоти като Мос, Лауда, Прост и Хил, но победител става никому неизвестния тогава Аертон Сена.
Любопитен факт е, че първоначално Mercedes са искали да използват 190E 2.3 16v за Световния Рали Шампионат, но поради ред причини е взето решение колата да се пусне на пистови надпревари. Решението се оказва правилно, тъй като Mercedes-Benz 190E 2.3 16v поставя три световни рекорда на високоскоростната писта Нардо в Италия, като чупи 12 рекорда за издържливост.
Тогава се появява и основният конкурент на Mercedes-Benz 190E 2.3 16v - първото BMW M3. Да, M3 (Е30) е създадено с цел да конкурира 190E 2.3 16v, като се справя с това повече от добре. Баварското возило побеждава легендарния Mercedes във всички аспекти. С изключение на един - продажбите, където 190E 2.3 16v бие с малка преднина.
И двата автомобила се задвижват от четирицилиндрови, атмосферни двигатели, в които е вложен целия опит на марките в автомобилните спортове.
Първата версия на Mercedes-Benz 190E 2.3 16v се оборудва с 2.3-литров двигател Cosworth, генериращ 188 к.с. и 236 Нм (европейска версия). С този двигател колата постига ускорение от място до 100 км/час за по-малко от осем секунди и развива 230 км/час. През 1988 година двигателят вече има обем от 2.5 литра, а мощността му скача на 204 к.с. Създадени са и по-спортни версии, като Evo I и Evo 2, както и по-мощни, като тази на AMG, която генерира 225 к.с. При състезателните версии мощността достига 350 к.с.
При BMW M3 (Е30) двигателят също е четирицилиндров, атмосферен, има обем от 2.3 литра, като генерира между 195 и 215 к.с. Позволява ускорение от място до 100 км/час за 6.7 секунди и максимална скорост от 240 км/час. И тук са налични Evolution версии, първата от които доставя 225 к.с. След нея се появява и версията с 2.5-литров двигател, който генерира 241 к.с.
Кой от тези два легендарни модела обаче е по-добър? Отговорът на този въпрос трудно може да бъде даден, защото и двете коли са произведение на автомобилното изкуство, доказали се както на пътя, така и на пистата.
Един от редакторите на Automobile Magazine - Джейсън Камиса, който организира импровизирано сравнение между двата модела, обаче трябва да даде отговор на този въпрос. И въпреки, че при теста е използвана най-силната версия на BMW M3 (Е30) - Sport Evolution (EVO III), за победител в сблъсъка е избран Mercedes-Benz 190E 2.3 16v.
Всъщност този Mercedes-Benz 190E 2.3 16v вече пътува към дома на Камиса в Америка. Там легендарното немско возило ще бъде паркирано до своя вечен конкурент - M3 (Е30), който щастливецът също притежава.