.jpg)
Градските офроудъри са много популярен сегмент на пазара, за който се очаква да носи печалби и да расте в следващите години. Причините за това са ясни. Тези возила предлагат огромна функционалност, като са едновременно подходящи за града и за извън него. Компактната каросерия, достатъчно просторния салон, високата позиция на седене, задвижването към четирите колела и пестеливите, но динамични двигатели, правят тези коли идеално средство за всяко пътуване.
Един от първите и най-ярки представители в този сегмент е Mitsubishi ASX. Компактното возило се появи през 2010 г., а през тази му предстои модернизация. Тя обаче ще бъде минимална, като ще засяга дребни детайли в дизайна на каросерията. Останалото ще си остане същото, тъй като автомобилът, дори в сегашния си вид, изглежда актуално, оборудва се с последно поколение двигатели и разполага с най-новите технологии на японската марка.
На пазара у нас Mitsubishi ASX се предлага с един бензинов и един дизелов двигател. За предпочитане е дизеловия двигател, не само защото предлага значително по-добра динамика. Той може да се оборудва с опционалното задвижване на четирите колела AWC, благодарение на което ASX се справя с всеки черен или заснежен път. Системата е аналогична с тази, която се слага на по-големия Outlander. Тя предлага три режима на работа - 2WD, 4WD и 4WD Lock. Режим 2WD осигурява максимална икономичност, задвижвайки само предните колела, докато режим 4WD разпределя въртящия момент към четирите колела, когато това е необходимо. Когато теренът стане наистина тежък, режимът с блокировка (4WD Lock) осигурява максимално сцепление и контрол при шофиране по хлъзгава повърхност като сняг или ситен чакъл.
Що се отнася до двигателя, той е японско производство, като е конструиран от инженерите на Mitsubishi. Агрегатът е 1.8-литров DI-D DOHC MIVEC турбодизел с директно впръскване на горивото и изключително ниска компресия (14.9:1), благодарение на която са постигнати ниски нива на шум, вибрации и нискочестотни трептения на каросерията. За тези предимства заслуга има и фирмената технология MIVEC (електронна система на Mitsubishi за управление на работата на клапаните от газоразпределителния механизъм), с която се оборудва въпросния двигател.
Освен на теория, двигателят прави впечатление и напрактика. Той генерира 150 к.с. при 4000 об/мин и 300 Нм въртящ момент между 2000 и 3000 об/мин. Доставя ускорение от място до 100 км/час за малко под десет секунди и максимална скорост на движение 200 км/час. В същото време обаче двигателят се нуждае от 7 л/100 км при движение в градския трафик и от едва 4.9 л/100 км при движение извън града.
За ниското потребление в гарда спомага и системата Auto Stop & Go, която изгася двигателя на светофарите, намалявайки по този начин разхода на гориво и CO2 емисиите, без обаче да се прекъсва работата на електронните системи на автомобила.
За доброто представяне на Mitsubishi ASX в града заслуга имат и високата позиция на седене, която дава отлична видимост във всички посоки, компактните размери на каросерията, както и високия просвет, който позволява преодоляването на неравностите по нашите улици. 4WD задвижването също може да бъде полезно в града, особено ако зимата (както обикновено) изненада отговарящите за почистването на улиците от натрупалия сняг.
Като минус може да се изтъкне факта, че автоматична трансмисия не се предлага, но пък наличната 6-степенна ръчна, е много приятна за използване, с оптимално настроени предавателни числа. Освен това работата й е подпомагана от системата HAS, която улеснява потеглянето по наклон, като не позволява на автомобила да тръгне назад.
Нашият тест протече най-вече извън града, като успяхме да изпитаме ASX на магистрала, извънградски, планински и черни пътища. На магистрала дизеловия Mitsubishi ASX се чувства отлично. Поддържането на скорост от над 130 км/час не е проблем, като при това темпо потреблението е около 5.4 л/100 км. Приятно ни изненада и ускорението на 1.8-литровия агрегат при високи скорости. Динамиката му е добра дори при подаване на газ със скорост от над 130-140 км/час.
Същото, дори в по-голяма степен, важи и за по-ниските скорости, които обикновено се поддържат по първокласните и второкласните пътища. Там динамиката е още по-приятна, независимо дали автомобилът е натоварен или пътят има наклон. Двигателят е изключително еластичен и тих, като при подаване на газ се чува само свистенето на турбината, което дава особено приятна тръпка на водача. В този цикъл колата показа средно потребление от 4.9 л/100 км.
За тестът ни по черните пътища подбрахме сравнително умерен маршрут. Все пак това е автомобил, който трябва да се държи добре на всякаква настилка. Той не е проектиран за офроуд и тежки препятствия, а по-скоро за заснежени или кални трасета. Може да се справи и с по-сериозни терени (това все пак е Mitsubishi), благодарение на по-високия си просвет, но ние препрочетохме да не рискуваме.
Вместо това проверихме дали комфортът и динамиката на колата ще се повлияят, когато на борда се качат четирима пасажери и техния багаж (багажникът предлага 442 л.). Да, разлика в динамиката се усети, но тя бе минимална, а колата продължи да ускорява уверено и да стои стабилно на пътя, дори при остри завои, както и да поема неравностите с финес, който сме свикнали да виждаме при автомобилите с по-нисък център на тежестта.
Изненадващо за външните размери на Mitsubishi ASX, салонът предлага задоволително пространство и комфорт за четирима възрастни, дори при дълъг път. Предните кресла дават добра опора и удобна позиция, а отзад е налично достатъчно пространството за краката и главите на пътниците.
Безопасността също е на ниво. Mitsubishi ASX е оборудван със 7 въздушни възглавници - две предни, четири странични (тип завеси) и допълнителна въздушнавъзглавница за коленете на шофьора, която помага да бъдат предпазени краката му в случай на челен удар. В стандартното оборудване са включени антиблокираща спирачна система (ABS) с електронно разпределение на спирачната сила (EBD), системата за активен контрол на стабилността и сцеплението (ASC), система подпомагаща потеглянето по наклон (HSA), спирачен асистент, система за сигнализиране при внезапно спиране (ESS) и др. Благодарение на които ASX бе обявен за максимално безопасен от американският институт за безопасност на движението IIHS. Моделът получи максимални оценки и от EuroNCAP (5 звезди) и ANCAP (австралийската програма за оценяване на нови автомобили).
Ако трябва да опишем Mitsubishi ASX само с няколко думи, те ще бъдат - идеален спътник за всяко пътуване, който се справя еднакво добре на градски, извънградски или черни пътища. С автомобил като ASX необходимостта от втора кола отпада. С него ще се чувствате уверено по заснежените пътища, комфортно при дълъг път, а когато сте в гарда тесните улици и високите бордюри няма да ви притесняват.
Цените на Mitsubishi ASX в България стартират от 33 990 лв. с ДДС. Автомобилът, който тествахме - ASX 1,8 DI-D с ниво на оборудване INVITE и допълнителни навигация и LED светлини, струва малко над 50 000 лв.
Оценките на Mitsubishi ASX по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 10 (Справя еднакво добре на градски, извънградски или черни пътища)
Надеждност - 9 (Солидна изработка и гаранция от 3 години или 100 000 км.)
Оборудване - 10 (Богато стандартно оборудване, включително всички системи за безопасност)
Пространство - 9 (Просторен салон, голям багажник)
Цена/Качество - 8 (Добра изработка, добра цена)
Качество на материалите - 9 (Материалите са приятни както на вид, така и на допир)
Разход на гориво - 10 (5.7 л/100 км смесен разход за автомобил с 4WD)
Удоволствие от шофирането - 9 (Комфортно, но стегнато окачване. Директен и точен волан. Пъргав двигател)


5