IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

40 години BMW M

Най-важните моменти в историята на спортното подразделение (Видео).

40 години BMW M

Този месец BMW M GmbH чества своята 40-годишнина, обръщайки поглед назад към моделите, които превърнаха компанията в това, което е днес.
40 години BMW M GmbH
Сградата на BMW Motorsport GmbH през 1990 година

Спортното подразделение на BMW, популярно сред феновете като "Най-бързата буква", е основано през 1972 година. По това време в BMW M работят едва 35 души, водени от Йохан Нийрпаш.

Той привлича в компанията голяма група пилоти, сред които Ханс-Йоаким Щук, Крис Амон, Тоине Хеземанс, Дитер Куистер, Бьорн Валдегаард и Аким Вармболд. С тяхна помощ се създава състезателното BMW 2002, което тежи едва 950 кг и се задвижва от 4-цилиндров двигател, развиващ максимална мощност от 240 к.с. През същата година се появява и моделът 3.0 CSL. Това е олекотен спортен автомобил, задвижван от 3.3-литров двигател с шест цилиндъра, който генерира 360 к.с.
40 години BMW M GmbH
BMW 3.0 CSL

След успехите на пистата (в периода 1973-1979 г. BMW Motorsport печели европейския шампионат 6 пъти), BMW M започва да предлага доработени, по-спортни версии на 5-Series. Това се случва през 1974 година, а автомобилите получават по-голяма мощност, по-мощни спирачки и спортно окачване.

Най-голяма популярност BMW M GmbH придобива с пускането на суперколата М1. Тя се появява 1978 година и е първата кола на BMW с означение "М". BMW M1 е конструирано с помощта на Lamborghini, използва 3.5-литров редови двигател с шест цилиндъра и форми създадени от Джорджето Джуджаро. Серийната версия генерира 277 к.с. (204kW), достатъчни за ускорение от място до 100 км/час за 5.6 секунди и максимална скорост от 260 км/час.
40 години BMW M GmbH
BMW M1

През 1980 година Йохан Нийрпаш напуска BMW Motorsport GmbH, а на негово място идва Дитер Щапер. Под негово ръководство, а и с помощта на техническия директор на Пол Роше, баварците влизат във Формула 1. Разработен е 4-цилиндров, 1.5-литров турбодвигател, който генерира 800 к.с.
40 години BMW M GmbH
Двигателят за Формула 1
40 години BMW M
През 1983 година Нелсън Пикет печели световната титла с Brabham BMW

Успехът за BMW Motorsport GmbH във Формула 1 е голям. Спечелени са 10 Гранд При трофея. След това обаче баварците се оттеглят от високоскоростната надпревара и насочват усилията си към туринг шампионатите.

Четири години по-късно се появява моделът М5, както и купето M635CSi. Първата М5, известна с прозвището "вълк в овча кожа", разполага с мощност от 286 к.с. и може да развива 245 км/час.
40 години BMW M GmbH
BMW M5 (Е28)

През 1986 година се появява и култовото М3. Моделът, който и до днес се смята за най-доброто М3 на всички времена, жъне небивал успех. Той разполага с четирицилиндров двигател, генериращ 200 к.с. М3 Е30 печели световната титла за шампионата за туристически автомобили, европейската титла и е двукратен шампион в немския DTM шампионат.
40 години BMW M GmbH
Шосейната и пистовата версия на BMW M3 (E30)

През 1993 година Motorsport GmbH се разраства и бива преименувано на М GmbH. Следват редица нови модели, които продължават славната история на "най-бързата буква".

В днешно време BMW M GmbH предлага още по-широка гама автомобили. Компанията се развива в крак с времето, разработвайки двигатели с турбо, 4х4 SUV модели и дори автомобили, задвижвани от дизелов двигател (с три турбокомпресора).

0 от 500
  • #12
    2 rate up comment 12 rate down comment
    той ( преди 12 години )
    бараки
  • #11
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Triforce ( преди 12 години )
    "М-ка и комфорт?!?!"Зависи от гледната точка. Да, за мен е да. Седалките са много по-добри, от на стандартно БМВ. Това малко ли е? По-удобни са ми. Да, сядал съм в М. Не съм карал чист М, но съм карал 1-чка с М-пакет. Возеше ужасно, но пък от шофьорското място не ми се слизаше. Не забравяй, че М пакетите също имат активно окачване и може да си го караш на нормал, което не е чак толко ужасно като возия. Ако махнем возията, колите са доста удобни, а ти си пиши там за Инфинити, Годилза и т.н. :)
  • #10
    2 rate up comment 8 rate down comment
    до: Triforce ( преди 12 години )
    Много си зле,което се вижда за пореден път.М-ка и комфорт?!?!Само да те питам колко пъти си се качвал на БМВ и коло пъти изобщо си бил в М?А може би изобщо не си се качвал на други автомобили щом ми говориш за комфорт.
  • #9
    5 rate up comment 13 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    М-ката е нито спортен,нито комфортен автомобил.Нещо средно е.Ни рак,ни риба.Абсолютен бул шит за прекалено много пари според мен.Ако търсиш истински спортист си вземаш една Годзила според мен и всякакви БМВ-ца,Поршенца и т.н за много повече мъни ще ти гледат стоповете.Ако искаш комфорт и надеждност си вземаш Инфинити или Лексус и цепиш въздуха.Ако искаш само комфорт без надеждност,може да скочиш и на Мерцедес и Ауди
  • #8
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    Да определено са доста добри сравнително достъпни спортни автомобили със ЗАДНО предаване, въпреки че гледам това май е на път да се промени което ще е грешка и не се е отразило добре на никоя спортна марка.Но за жалост не блести с много спортни постижения въпреки спортното си потекло.Но дано продължи да дава на почитателите си това което им харесва в марката и им доставя удоволствие от шофирането ,а не се впусне в надпревара за клиенти.Защото това обезличава и най-именитите спортни производители
  • #7
    5 rate up comment 1 rate down comment
    .................... ( преди 12 години )
    BMW исках да кажа
  • #6
    16 rate up comment 3 rate down comment
    .................... ( преди 12 години )
    BWM !!! 1.5 литров 4-цилиндров 800 коня 1980г. без коментар най-великите !!! спестете си глупавите коментари безмислени са
  • #5
    7 rate up comment 2 rate down comment
    impresionista ( преди 12 години )
    i az kazvam NAI VELIKITE triforce e prav ne skorosta a udovolstvieto klasata jivot na kolela tva e ! ako moga da si pozvolq edin den sporten avtomobil nema da kaja proshe ili ferari i tem poidobni banalni koli a 6e kaja bmw M-power ili merco AMG tva sa za mene kolite na sveta
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 12 години )
    xi
  • #3
    17 rate up comment 6 rate down comment
    Triforce ( преди 12 години )
    Последното изказване е трагично! Най-вероятно е от някой като Дошо, с японска кола, която може да ти предложи единствено ускорени е скорост. Да си чувал за удобство в колата? Удоволствие? Самото удоволствие да шофираш? Не да караш с 200 км/ч, не да изпреварваш или да влизаш в завоите. Просто да караш за кеф! Знаеш ли какво е това? Е, ако някой ден го проумееш, тогава ще разбереш каква голяма глупост си написал. Аз да имам пари за едно Бентли Арнаж, пък ти си прави ластици с Хондата! :)