Така наречените "горещи хечбеци" се отличават с мощни двигатели, които в повечето случаи задвижват предните колела. От една страна това решение прави колите по-леки и по-достъпни, но от друга се повява проблемът със сцеплението.
Мощност от порядъка на 280 к.с. (400 Нм), с колкото разполага най-бързата Astra - OPC, трудно може да бъде използвана напълно, когато задвижващи са само предните колела.
За да реши този проблем Opel създаде специална динамична ходова част за своя нов OPC модел. Тя е предназначена специално за "справяне със силни странични сили и осигуряване на изключителна управляемост".
Ходовата част, която е оборудвана с амортисьори на ZF Sachs включва няколко компонента, които подобряват динамичните качества на автомобила. Това са разновидностите на Макферсън елементите наречени HiPerStruts в предното окачване, мехатронната система FlexRide, механичният самоблокиращ диференциал и спирачките Brembo. Възможностите на окачването се подчертават от 19-цоловите колела предлагани стандартно с гуми с размер 245/40 ZR.
Самоблокиращ диференциал за повече стабилност
С цел превръщане на цялата мощност на двигателя на новата Astra в ефективно задвижване, предният мост е оборудван със самоблокиращ диференциал с механична дискова блокировка. Когато едно от предните колела прояви склонност към пробоксуване, два набора от дискове започват да работят като съединители, свързвайки директно касетата на диференциала с полуосите. Блокиращият ефект (с максимално ниво от 50 процента) зависи от скосяването в механизма за притискане на дисковете. Той определя силата, с която се осъществява този процес, която от своя страна зависи и от въртящия момент. Колкото по-остър е този ъгъл, толкова по-чувствителна е системата. В Astra OPC е подбран ъгъл от 45 градуса при ускоряване. В случай на намаляване на скоростта, тоест в случай на прилагане на спирачно усилие или отпускане на педала за газта, дисковете се отделят един от друг, за да може системата ABS да работи върху предните колела.
OPC настройката на окачването FlexRide е помощник в спортното шофиране
Мехатронната ходова част FlexRide, която е със специални настройки за нуждите на OPC модела, дава възможност на водача да избира между три различни режима на работа, като всеки от тях предлага специфично изживяване при спортно шофиране. Режимът Standard е мултифункционална настройка, осигуряваща и комфорт във всекидневието. С натискане на бутон се активира режимът Sport, който втвърдява окачването, подобрява допълнително стабилността чрез намаляване на накланянето и прави управлението още по-директно.
Режим OPC гарантира най-уникалното изживяване: кормилното управление става по-директно дори от това в режим Sport - реакциите на дроселовата клапа при подаването на газ са по-спонтанни, а настройките на ходовата част са насочени към постигане на максимална динамика. Контролните уреди на арматурното табло се осветяват в червено, за да индикират активирания OPC режим.
Системи за контрол на поведението с подсистеми за контрол на надлъжното и страничното накланяне
За да осигури по-добър контрол, подсистемата за контрол на накланянето в надлъжна посока адаптира действието на амортисьорите, давайки гаранция за бърза реакция и осигуряване на контакт на гумите с пътя дори при преминаване през неравности при висока скорост. Междувременно друга подсистема има грижа за ограничаване на страничното накланяне на автомобила с цел гарантиране на неговата стабилност.
В сравнение с турбо версията на Astra 1.6 GTC (132 кВт/180 к.с.), инженерите са монтирали на OPC пружини с 30 процента по-голяма твърдост и са снижили автомобила с допълнителни десет милиметра. В името на повишаването на динамичните качества, втулките в задното окачване също са по-твърди.
За истинско спортно изживяване ESP може да бъде деактивиран
Както ходовата част FlexRide, така и системата за контрол на стабилността ESP също се предлага с три различни режима на работа в зависимост от това колко спортно иска да шофира водачът. В стандартно зададените настройки се осигурява максимално ниво на безопасност при ситуациите от всекидневното шофиране без водачът да губи контрол над автомобила. В режима Competitive (състезателен) се измества диапазонът на действие на автоматичните системи за безопасност. Въпреки това, когато автомобилът се намира в гранична ситуация, те се активират с пълната си сила и прилагат целево спирачно усилие към определени колела. В режим ESP-off (изключена система за стабилност), който се активира когато бутонът на ESP се задържи натиснат за повече от пет секунди, системата ESP се деактивира напълно.
Още по темата:
Подробно за Opel Astra GTC OPC