Първият двуместен автомобил на Mini, който беше представен у нас преди няколко месеца, попадна в ръцете ни за двудневен тест-драйв. Не успяхме да се докопаме до най-силната версия - Mini John Cooper Works Coupe (211 к.с.), но пък изпробвахме най-мощната дизелова, която се очаква да бъде и най-продаваната в Европа.
Въпреки, че не е най-бързата, тя не бива да бъде подценявана, когато става дума за динамика. Двигателят, който използва, е зает от BMW - четирицилиндров турбодизелов агрегат с алуминиев блок, впръскване common-rail и променлива геометрия на турбината. Той е с обем 2.0-литра и генерира 143 к.с. при 4 000 об./мин и 305 Нм между 1 750 и 2 700 об./мин. Способен е да ускори двуместното Mini от място до 100 км/ч за 7.9 секунди и да го движи с максималните 216 км/ч.
Задвижващата система на Mini Coupe определено заслужава нашите адмирации. Мъника буквално скача при подаване на газ, а на 2-ра и 3-а предавка ускорението може да бъде сравнено с това на спортен автомобил. Динамиката е отлична дори при движение по магистрала с висока скорост. Двигателят напомня сериозно за произходът си дори при подаване на газ със скорост над 130-150 км/час.
Най-приятно обаче е шофирането по идеално асфалтираните, изпълнени със завои пътища. Там двуместното Mini разкрива своя потенциал на 100%. Завоите се взимат като на игра, при това много бързо. Воланът дава абсолютно точна информация за случващото се напътя, а трансмисията и двигателят реагират много бързо и адекватно, особено в режим Sport, който изостря още повече тръпката от шофирането.
Двигателят ускорява лекото возило много уверено, до високите обороти, без да се усеща така наречената "турбо дупка". В съчетание с безупречната 6-степенна автоматична трансмисия (има възможност за ръчна смяна на предавките чрез лостчета на волана), Mini Coupe SD предлага предпоставки за подчертано спортен стил на шофиране. Отлично спортно настроение придава и активният спойлер, който се издига автоматично в задната част на колата при скорост по-висока от 80 км/час. Има вариант да бъде вдигнат и чрез бутон разположен на тавана.
Използваният за първи път при Mini Coupe триобемен дизайн, при който моторният отсек, пътническата клетка и багажникът са ясно отделени един от друг, придава на компактната кола особено впечатляваща задница в класическия стил на Gran Turismo.
Главната залуга за отличното спортно настроение, което дава Mini Coupe SD обаче е на шасито. То по обичай е стегнато и спортно, като доставя онова, което в Mini наричат "Go Cart" усещане или казано с други думи - кеф. Дизеловото Mini Coupe определено ще ви накара да се усмихнете, а понякога и да стиснете зъби, също от кеф. Усещането зад волана е все управлявате спортен автомобил, само че малък. Толкова малък, че шофирането му е детска игра.
За разлика от спортните коли обаче, култовият британски автомобил, произведен от BMW, изисква само 4.3 л/100 км и отделя в атмосферата 114 г/км вредни емисии. При нашият тест, потреблението на гориво бе точно 4.9 литра на 100 километра и то на борда на автомобил с автоматична трансмисия. Съотношението динамика / разход на гориво е повече от добро, особено като се има предвид, че карахме колата здраво. Тя е пестелива, тъй като е оборудвана серийно с редица технологии, като системата за регенерацията на спирачната енергия, функцията Auto Start Stop, електромеханичното кормилно управление, както и работещите само при нужда спомагателни агрегати.
Да, Mini Coupe SD има с какво да ви впечатли на пътя. Уникалното при него обаче не е динамиката, нито потреблението на гориво, тъй като те са налични и при другите модели на Mini, оборудвани с този двигател и трансмисия. При този модел водещ е дизайнът, а акцентът пада върху покрива, който напомня на обърната назад бейзболна шапка. Това на практика е първият подобен автомобил в цялата история на Mini. Уникално при него е и това, че предлага само две места. Решението да се изхвърлят двете задни седалки, открива допълнително място за багаж. Благодарение на това обемът на багажника на купето е увеличен до 280 литра, като в него има достъп и от салона.
Така, освен със стилът си, новото Mini напомня на GT колите и по това, което предлага - истинско удоволствие от шофирането, уникален дизайн, приличен багажник, завидна екслузивност и стил, предназначени за двама. В същото време обаче той остава истинско Mini, благодарение на своите компактни размери (дължина - 3 728 мм, широчина - 1 683 мм, височина 1 378 мм и междуосие - 2 467 мм), стегнато пътно поведение и ниско тегло.
В салона на Mini Coupe откриваме познатия ретро стил, модерни технологии и безупречна изработка.
Ако трябва да опишем новото Mini Coupe SD с няколко думи, те ще бъдат - Бижу за двама. Да, той е истинско бижу - неособено практичен, но модерен, открояващ се и изключително ексклузивен. Цената му също е такава - започва от 53 050,00 лв. с ДДС. Версията, която изпитахме е дори по-скъпа, но пък разполага с екстри, които могат да бъдат намерени в най-луксозните модели на BMW.
Оценките на Mini Coupe SD по десетобалната система
Приложимост в ежедневието - 7 (Компактна и икономична кола, но само за двама)
Надеждност - 10 (Нямаме причина да дадем по-малко)
Оборудване - 10 (В оборудването на колата може да присъства почти всичко)
Пространство - 7 (Mini Coupe предлага предостатъчно място в салона, като и приличен багажник, но просторен не е най-точното определение за модела)
Цена/Качество - 9 (Качеството е едно от най-високите възможни, но и цената не е за подценяване)
Качество на материалите - 10 (Много добра изработка. Ретро стил, съчетан са най-новите технологии)
Разход на гориво - 10 (Малко повече от 4 л. на 100 км)
Удоволствие от шофирането - 10 (Стегнато окачване, мощен двигател и точен волан са идеалните предпоставки за отлична тръпка у седящият на лявата седалка)