IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Български plug-in автомобил на Еко-Маратона

Колите на ТУ – София и ТУ – Варна ще бъдат готови до края на месец април 2012 г.

Български plug-in автомобил на Еко-Маратона


Българските отбори, одобрени за участие в тазгодишното издание на надпреварата Shell Eco-marathon Европа 2012, продължават напред със своята реализация. Автомобилите на студентите от Технически университет – София и Технически университет – Варна ще бъдат готови до края на месец април 2012 г.

Технически университет – София ще стане първият български участник в състезанието с plug-in автомобил. След като спечели конкурса за първи български студентски електромобил с батерия, която се зарежда в електрическата мрежа и така осигури финансиране за проекта си, отборът изгражда изцяло нов „Градски тип” автомобил за своето пето поредно участие в състезанието.

Конкурсът вдъхнови и Технически университет – Варна да започне подготовка за изграждане на електромобил със зареждаща се в мрежата батерия. Този техен проект е в начална фаза и тепърва ще следим неговото развитие, а четвъртото им поредно участие в надпреварата тази година ще бъде с усъвършенстван бензинов „Прототип”.

С това обаче работата за отборите не приключва. Преди състезанието в Ротердам, което ще се проведе през втората половина на май, престоят тестове, които могат да доведат до оптимизиране на отделните компоненти. В резултат на натрупания в състезанието опит студентите знаят, че прецизирането на отделните елементи е от голямо значение за крайния успех. Възможно е промени и подобрения да се правят и в боксовете по време на самото състезание.

Едно от основните предизвикателства пред отборите тази година ще бъде преминаването през петте 90-градусови завоя на новата писта по улиците на Ротердам, Холандия. Затова студентите отделят специално внимание на кормилната уредба, която трябва да бъде изключително прецизно конструирана. За първи път състезанието ще се проведе на специално изградено трасе в градски условия, за да даде възможност на младите инженери да демонстрират приложимостта на своите иновативни транспортни решения на бъдещето.

Аеродинамичната формата на водна капка е това, към което се стремят студентите на Технически университет – София при проектирането на своя автомобил. Тя ще сведе до минимум въздушното съпротивление и ще подобри енергийната ефективност на автомобила. Наред с това отборът използва прецизни компоненти от висококачествени материали като например алуминиеви сплави за олекотяване на шасито, високоякостна стомана за спирачните дискове и за някои елементи на трансмисията, позлатени куплунги за намаляване на електрическото съпротивление, високопрецизен електродвигател и управляваща електроника.

„Уникален е всеки един автомобил в състезанието. Еднакви за всички обаче са законите на физиката, което налага значително приближаване на формата на купето и използваните материали до тези, които водещите отбори влагат при разработването на своите прототипи”, споделя капитанът на ТУ-София Благой Бурдин.

ТУ-Варна ще се концентрира върху подобряване на аеродинамичните характеристики на своето купе и обновяване на интериорния дизайн с цел осигуряване по-голям комфорт за пилота. Тази тяхна идея е в унисон с новата локация на състезанието в градски условия.

Припомня ме ви, че миналата година Технически университет - София зае 4-то място във финалното класиране в категорията „Градски тип” автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Автомобилът на Технически университет – Варна за съжаление не успя да се класира, поради технически причини.

0 от 500
  • #15
    0 rate up comment 0 rate down comment
    бавареца ( преди 12 години )
    ееее доживях някой да ми обяснява какво е дюпон. хахаха. *** на сайта на дюпон и виж че пишат кевлар с една буквичка R в горния десен ъгъл сложена в кръгче. а тоя материал съществува в различни разновидности и в една определена се нарича кевлар и е запазена марка на дюпон. т.е. е точно композитен материал, запазена марка на дюпон.
  • #14
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Ime ( преди 12 години )
    Дюпон, дръвнико, е името на фирмата /не на материала/, а кевлар материал произведен от и за тях, както и наименование на материала, не търговско такова. Май не правиш разлика между двете неща...Да, явно сриозно те затруднява разбирането на материала, който четеш.
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    бавареца ( преди 12 години )
    кевлар е търговско наименование на дюпон. гугъл уж е лесно да се ползва но някой се затрудняват.
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Wane ( преди 12 години )
    азз, прилича на кука за теглене и не бих се учудил да е това, макар че тая кола преспокойно може да се бута. В правилниците на подобни студентски състезания има разни крайно *** изисквания, които обаче няма как да не бъдат спазени.
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Ime ( преди 12 години )
    От него се се правили и каросерии. Поне един от моделите н любимото ви за чепкане Ауди е с такава каросерия. Използва се и при съединители, както и при спирачките на някои пистови мотори, гуми...Баварец ползвай гугъл следвщият път. Лесно е.
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Ime ( преди 12 години )
    Кевлар е органичен полимер, устойчив на влага и гниене. Влакната от този материал имат поразителни якостни качества. Проба от кевлар е до 5 пъти по-здрава от проба от стомана със същото тегло. Издържа на тепература до 450 градуса Целзий, като над тази температура сублимира. Тези качества го правят незаменим в производството на бронирани жилетки, работни облекла,подложки за дискови спирачкикакто и в автомобилопроизводството и военна техника.Не е търговско наименование нито композитен материал.
  • #9
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Cenitell ( преди 12 години )
    бавареца, прав си-керамични са спирачките на "пистарките"
  • #8
    2 rate up comment 0 rate down comment
    азз ( преди 12 години )
    на горната снимка има една червена стрелка на предната броня.под нея има една халка....въпроса ми е- за какво служи халката?
  • #7
    0 rate up comment 0 rate down comment
    zoom-zoom ( преди 12 години )
    da vi imam az spor4eto!pohvalete studentite za usiliqta! naistina iskreno se zaradvah, 4e v TU-Vn, koeto i az sum zavur6il nqvga se slu4vat tolkova interesni ne6ta!bravo, kolegi! Varna - liulka na tehnologii ot bude6teto!gouemi sme, ei!
  • #6
    2 rate up comment 1 rate down comment
    бавареца ( преди 12 години )
    Сентинел говориш глупости. кевлар е търговско име на някаквъв композитен материал. стъклопласт ли е или нещо друго не знам, но не е карбон. само че спир.дискове от него не се правят. спирачни дискове се правят от керамични материали. а кевлара също е доста здрав и ферари Ф40 е правено от него - тогава това е било най задраво и болидите във Ф1 са се правили от кевлар. сега най здраво е карбон. или казано въглеродни влакна - те замениха стъкло-влакната и други синтетични влъкна като кевлар.