Българските отбори, одобрени за участие в тазгодишното издание на надпреварата Shell Eco-marathon Европа 2012, продължават напред със своята реализация. Автомобилите на студентите от Технически университет – София и Технически университет – Варна ще бъдат готови до края на месец април 2012 г.
Технически университет – София ще стане първият български участник в състезанието с plug-in автомобил. След като спечели конкурса за първи български студентски електромобил с батерия, която се зарежда в електрическата мрежа и така осигури финансиране за проекта си, отборът изгражда изцяло нов „Градски тип” автомобил за своето пето поредно участие в състезанието.
Конкурсът вдъхнови и Технически университет – Варна да започне подготовка за изграждане на електромобил със зареждаща се в мрежата батерия. Този техен проект е в начална фаза и тепърва ще следим неговото развитие, а четвъртото им поредно участие в надпреварата тази година ще бъде с усъвършенстван бензинов „Прототип”.
С това обаче работата за отборите не приключва. Преди състезанието в Ротердам, което ще се проведе през втората половина на май, престоят тестове, които могат да доведат до оптимизиране на отделните компоненти. В резултат на натрупания в състезанието опит студентите знаят, че прецизирането на отделните елементи е от голямо значение за крайния успех. Възможно е промени и подобрения да се правят и в боксовете по време на самото състезание.
Едно от основните предизвикателства пред отборите тази година ще бъде преминаването през петте 90-градусови завоя на новата писта по улиците на Ротердам, Холандия. Затова студентите отделят специално внимание на кормилната уредба, която трябва да бъде изключително прецизно конструирана. За първи път състезанието ще се проведе на специално изградено трасе в градски условия, за да даде възможност на младите инженери да демонстрират приложимостта на своите иновативни транспортни решения на бъдещето.
Аеродинамичната формата на водна капка е това, към което се стремят студентите на Технически университет – София при проектирането на своя автомобил. Тя ще сведе до минимум въздушното съпротивление и ще подобри енергийната ефективност на автомобила. Наред с това отборът използва прецизни компоненти от висококачествени материали като например алуминиеви сплави за олекотяване на шасито, високоякостна стомана за спирачните дискове и за някои елементи на трансмисията, позлатени куплунги за намаляване на електрическото съпротивление, високопрецизен електродвигател и управляваща електроника.
„Уникален е всеки един автомобил в състезанието. Еднакви за всички обаче са законите на физиката, което налага значително приближаване на формата на купето и използваните материали до тези, които водещите отбори влагат при разработването на своите прототипи”, споделя капитанът на ТУ-София Благой Бурдин.
ТУ-Варна ще се концентрира върху подобряване на аеродинамичните характеристики на своето купе и обновяване на интериорния дизайн с цел осигуряване по-голям комфорт за пилота. Тази тяхна идея е в унисон с новата локация на състезанието в градски условия.
Припомня ме ви, че миналата година Технически университет - София зае 4-то място във финалното класиране в категорията „Градски тип” автомобили, задвижвани с водородна горивна клетка. Автомобилът на Технически университет – Варна за съжаление не успя да се класира, поради технически причини.